TASKS TO STIMULATE UNDERSTANDING AND REFLECTION ON TEACHING-LEARNING PROBLEM SOLVING IN THE CLASS OF MATHEMATICS EDUCATION

Authors

  • Alexandre Gombiwa Alfredo Escuela 4 de Abril, Municipio de Caála, provincia de Huambo
  • Beatriz María San Juan Azze Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero”, Holguín

Keywords:

system tasks; stimulation of understanding; mathematical problem solving.

Abstract

In the article some partial results of an investigation as part of the doctoral training of one of its authors are synthesized. Discussed how to organize a set of tasks to teach problem-solving in the class of Mathematics Education. The tasks are based on a logical organization that ensures stimulation promotes understanding and reflection individually and collectively to conceive interactive situations. The examples illustrate the importance of taking into account the correlation between associations and inferences, understanding and learning.

Author Biographies

Alexandre Gombiwa Alfredo, Escuela 4 de Abril, Municipio de Caála, provincia de Huambo

Máster en Didáctica de la Educación Superior. Aspirante a Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor del Segundo Ciclo de la Enseñanza Secundaria de la Escuela 4 de Abril, Municipio de Caála, provincia de Huambo, Angola.

Beatriz María San Juan Azze, Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero”, Holguín

Licenciada en Educación, especialidad Física y Astronomía, Profesora Auxiliar y Doctora en Ciencias Pedagógicas. Jefa de la carrera Matemática-Física en la Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero”, Holguín. Cuba.

References

Campistrous, L. y Rizo, C. (1995). Aprende a resolver problemas aritméticos. Ciudad de La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Charnay, R. (1994). Aprender por medio de la Resolución de Problemas. En Didáctica de las Matemáticas: Aportes y Reflexiones. Buenos Aires.

Cruz Ramírez, M. (2002). Estrategias metacognitivas en la formulación de problemas. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero”. Cuba.

Rodríguez, M. (2011). El aprendizaje relacional de la Matemática en el preuniversitario. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Las Tunas. Cuba.

Petrovsky, A. (1982). Psicología evolutiva y pedagógica. Sobre estructura operacionales del pensamiento y condiciones de su formación. Moscú: Editorial MIR.

Poggioli, L. (2000): Estrategias de resolución de problemas. Serie Enseñando a aprender. Caracas: Fundación Polar.

Polya, G. (1996): Matemáticas y razonamiento plausible. Editorial TECNOS. S.A. Madrid.

Polya, G. (1965): Mathematical discovery: On understanding, learning and teaching problem solving. Vol. 2. New York: Wiley.

Pozo, J. I. (1994): La solución de problemas. Editorial Santillana. Madrid.

Rodríguez, M. (2011): El aprendizaje relacional de la matemática en el preuniversitario. Tesis doctoral. Las Tunas.

Rebollar, A. (2000): Una variante para la estructuración del proceso de enseñanza aprendizaje de la Matemática, a partir de una nueva forma de organizar el contenido, en la escuela. Tesis Doctoral. Santiago de Cuba.

Romanatto, M. C. (2002): Resolución de problemas en la formación de profesores y pesquisadores. FCL/UNESP – Campus de Araraquara. Brasil.

Published

2015-12-22

How to Cite

Alfredo, A. G. ., & San Juan Azze, B. M. (2015). TASKS TO STIMULATE UNDERSTANDING AND REFLECTION ON TEACHING-LEARNING PROBLEM SOLVING IN THE CLASS OF MATHEMATICS EDUCATION. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 6(4), 139–148. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/410

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones