METHODOLOGICAL RECOMMENDATIONS FOR THE DESIGN OF THE LABORATORY PRACTICE IN THE TOPIC OF PHOTOVOLTAICS GENERATION

Authors

  • Luis Téllez Lazo Universidad de Las Tunas, Las Tunas
  • Kléber Coronel Pineda Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí
  • Ángel Mauricio Espinoza Cotera Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí

Keywords:

Laboratory practice, professional skills, pedagogy, teaching electricity.

Abstract

In this paper, the results of the design of the laboratory practice related to the photovoltaics generation are shown, put into practice with the students of the electric engineering career of Eloy Alfaro Lay University of Manabí. It is deepen on the methodology of practical teaching of the specialty, and there are including some methodological recommendations for the directions of the teacher learning process in the laboratory of the Faculty of Engineering. The papers goal is to design a system of a laboratory practice related to photovoltaics that allows the development of the ability install a photovoltaic system in simulated conditions. Its social importance resides in the necessity of using the potentialities of the renewable energy as a way to the protection the environment, providing innovative solutions to the professional training of engineers and that gives them a technological culture based on a sustainable development.

Author Biographies

Luis Téllez Lazo, Universidad de Las Tunas, Las Tunas

Profesor Titular. Coordinador de Posgrado del Centro de Estudio Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas. Las Tunas. Cuba.

Kléber Coronel Pineda, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí

Ingeniero Eléctrico. Magister en Administración Portuaria. Catedrático a tiempo completo. Facultad Ingeniería. Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Ecuador.

Ángel Mauricio Espinoza Cotera, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí

Ingeniero Eléctrico. Facultad Ingeniería. Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Ecuador.

References

Addine Fernández, F. y Col. (2005). Didáctica: Teoría y Práctica. Cuba: Pueblo y Educación.

Álvarez de Zayas, C. (1999). Didáctica. La escuela en la vida. Cuba: Pueblo y Educación.

Campillo, M. Saéz, J. y Del Cerro, F. (2012). El estudio de la práctica y la formación de los profesionales: un reto a las universidades. RED-DUSC, Docencia Universitaria en la Sociedad del Conocimiento. En: http://www.um.es/ead/reddusc/6 [Consultado el 5 de mayo de 2014].

Castellanos Simons, D. (2004). Hacia una concepción del aprendizaje desarrollador.

Monografía en soporte digital (En: 02Aprendiza.pdf). Cuba: Centro de Estudios de Educación del Instituto Superior Pedagógico “E. J. Varona”.

Escalona Moreno, I. (2013). Prácticas de Laboratorio de Electricidad de Ingeniería Industrial la Unidad Profesional interdisciplinaria de Ingeniería y ciencias Sociales y Administrativas. México. En: www.monografias.com [Consultado el 4 de septiembre de 2015]

Pino Pupo, E. (2003). Un modelo para el aprendizaje de las habilidades profesionales como base para la formación de competencias profesionales, en el proceso de formación del licenciado en educación en la especialidad eléctrica, a través de la disciplina electrónica. Cuba. En: Soporte Digital. Universidad de Ciencias Pedagógicas José de la Luz y Caballero.

Téllez, Lazo, L. (2014). El proyecto técnico como forma de organización didáctica en la Educación Técnica y Profesional. Cuba: EDACUN.

Vigotsky, L.S. (1987). Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. Cuba: Científico-Técnica. Revista Fuentes

Zilberstein Toruncha, J. y Portela Falgueras, R. (2002). Una concepción desarrolladora de la motivación y el aprendizaje de las ciencias. Cuba. En: soporte digital Instituto Superior Pedagógico “E. J. Varona”.

Published

2015-12-22

How to Cite

Téllez Lazo, . L. ., Coronel Pineda, K., & Espinoza Cotera, Ángel M. (2015). METHODOLOGICAL RECOMMENDATIONS FOR THE DESIGN OF THE LABORATORY PRACTICE IN THE TOPIC OF PHOTOVOLTAICS GENERATION. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 6(4), 115–126. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/408

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones

Most read articles by the same author(s)