METHODOLOGY FOR THE TREATMENT OF CHEMICAL REACTIONS IN TECHNICAL PROFESSIONAL EDUCATION

Authors

  • María Luisa Tiá Pacheco Universidad de Ciencias Pedagógicas de Granma
  • Victoria Elvira Torres Moreno Universidad de Ciencias Pedagógicas de Granma
  • Pedro Ángel López Tamayo Universidad de Ciencias Pedagógicas de Granma

Keywords:

methodology; developing teaching-learning process; chemical reactions.

Abstract

The article deals with one of the fundamental topics related with the developmental nature of the teaching-learning process and reveals part of the results of a research carried out to obtain the scientific degree of Doctor of Pedagogical Sciences. Its main objective is to elaborate a methodology supported by a didactic model of the developmental teaching-learning process of chemical reactions to favor learning in pupils of Mid Technical Professional Major. To carry out this research different research methods were used: theoretical, empirical and statistical methods. The didactic model is composed by different components: motivation, professionalization and getting the chemical reactions content, in which new relations are established that characterize the logical nature of the developmental teaching-learning process of chemical reactions in Technical Professional Education and integrate the main guidelines of Chemistry, departing form the principle of professional contextualization of the process. The practical application of the methodology showed its effectiveness in the learning of chemical reactions by the students.

Author Biographies

María Luisa Tiá Pacheco, Universidad de Ciencias Pedagógicas de Granma

Profesora Auxiliar de la Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío de Granma. Cuba.. Graduada de Licenciada en Educación en Química. Máster en Ciencias de la Educación. Es miembro del Consejo Científico Territorial. Doctora en Ciencias Pedagógicas.

Victoria Elvira Torres Moreno, Universidad de Ciencias Pedagógicas de Granma

Profesora Titular. Integra el Centro de Estudios de Educación de Granma, es graduada de Licenciada en Educación en Química y presta servicio en las diferentes facultades en asignaturas del área pedagógica, así como en los programas de maestría y doctorado. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Es miembro del Consejo Científico Territorial y presidenta del tribunal de la especialidad en la comisión de grados científicos de la UCP. Es miembro de la planta docente del IPLAC en la Maestría en Educación.

Pedro Ángel López Tamayo, Universidad de Ciencias Pedagógicas de Granma

Profesor Titular. Máster en Computación aplicada y Licenciado en Educación en la especialidad de Matemática. Miembro del departamento de desarrollo de recursos para el aprendizaje de la Universidad de Ciencias Pedagógicas de Granma. Presidente de la Comisión de Ciencia y Técnica del Consejo científico. Doctor en Ciencias Pedagógicas.

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Published

2015-03-30

How to Cite

Tiá Pacheco, . M. L. ., Torres Moreno, V. E., & López Tamayo, P. Ángel. (2015). METHODOLOGY FOR THE TREATMENT OF CHEMICAL REACTIONS IN TECHNICAL PROFESSIONAL EDUCATION. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 6(1), 91–102. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/343

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Section

Investigaciones