SOFTASK IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS OF SECONDARY BASIC SCHOOL

Authors

  • Fredy Delgado Londres Dirección Municipal de Educación de Baracoa
  • Orestes Coloma Rodríguez Universidad de Ciencias Pedagógicas José de la Luz y Caballero
  • Maritza Salazar Salazar Universidad de Ciencias Pedagógicas José de la Luz y Caballero

Keywords:

educative software; softask; teaching task.

Abstract

This work answers to a priority of the Ministry of Education: the introduction of the educational software in the teaching and learning, who promotes the use of softarea called teaching duties; the latter is considered as a particular conception of teaching task, as a consequence it generates the necessity of providing results that in the theoretical and practical order serve as a support in the implementation of educational practice. It is offered didactic considerations about the use of softarea in the teaching-learning process that the systematically evidence the relationship between teaching components that include the orientation, planning, achievement and control of the softarea. It is done a study about the behaviour of the insertion in the teaching of the softarea for a theorical approaching to the conception of the teaching task and the theorical foundations about the lesson as the basic form of the organization of the teaching-learning process.

Author Biographies

Fredy Delgado Londres, Dirección Municipal de Educación de Baracoa

Licenciado. Profesor Instructor, Jefe del Departamento de Secundaria Básica. Dirección Municipal de Educación de Baracoa. Provincia Guantánamo. Cuba.

Orestes Coloma Rodríguez, Universidad de Ciencias Pedagógicas José de la Luz y Caballero

Doctor en Ciencias. Profesor Titular. Director de Tecnología Educativa. Universidad de Ciencias Pedagógicas José de la Luz y Caballero. Holguín. Cuba

Maritza Salazar Salazar, Universidad de Ciencias Pedagógicas José de la Luz y Caballero

Doctora en Ciencias. Profesora Titular. Vicerrectora de Pregrado. Universidad de Ciencias Pedagógicas José de la Luz y Caballero. Holguín. Cuba.

References

Addine, F. (2004). Didáctica: teoría y práctica. La Habana. Ed. Pueblo y Educación;

pag.320

Álvarez, C.M. (1999). La escuela en la vida: Didáctica. La Habana. Ed. Pueblo y

Educación; pag.178

Castro, F. (2002). Discurso de apertura del curso escolar. Periódico Granma, 16 de

septiembre.

ISPEJV. (2001). Cátedra de Medios de Enseñanza. Dirección de Tecnología Educativa.

Coloma, O. (2008). Concepción Didáctica para la utilización del Software Educativo en

el Proceso Enseñanza y aprendizaje. [Tesis de doctorado]. ISP José de la Luz y

Caballero. Holguín.

MINED. (2004). El software educativo. V Seminario Nacional para Educadores, La

Habana; pag.13.

MINED. (2008). Reflexiones metodológicas para el uso de la colección “El Navegante”

en la escuela cubana”. Disponible en http://www.insted.rimed.cu; [Consultado el 24

de abril de 2012]

Proenza, Y. y otros. (2007). La softarea. Una vía para favorecer la comprensión textual.

ISP José de la Luz y Caballero. Disponible en http://www.ilustrados.com; [Consultado

el 12 de marzo de 2012]

Silvestre, M. (1999). Aprendizaje, educación y desarrollo. Ed. Pueblo y Educación.

Ciudad de La Habana.

Published

2014-12-20

How to Cite

Delgado Londres, . F. ., Coloma Rodríguez, O., & Salazar Salazar, M. (2014). SOFTASK IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS OF SECONDARY BASIC SCHOOL. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 5(4), 73–82. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/322

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)