Social inclusion and diversity from a gender perspective in the preparation of executives
Keywords:
preparation, social inclusion, social diversity, gender perspectiveAbstract
The results presented here are part of the Governance Project and constitute one of the activities to be carried out as a doctoral thesis for the Doctoral Program in Educational Sciences. The preparation of executives in Cuba is essential for the comprehensive development of leaders who manage quality processes. This process has been characterized by the hyperbolization of legal, economic, and ideological-political content, making it necessary to highlight novel topics such as social inclusion, social diversity, and gender perspective. The purpose of this work is to make visible and offer a different perspective on the executive preparation process by defining social inclusion as a content. The conceptual categories of gender, gender perspective, and preparation process are assessed. Using the participatory action research method, with its procedures of research diary, participant observation, and information triangulation, it is argued that social inclusion is a content that, when associated with social diversity and gender perspective, allows for the transformation of learning.
Downloads
References
Aurelio, L. (2024) La inclusión social en el proceso de enseñanza aprendizaje de la Historia en la Educación Superior. Tesis presentada en opción al título académico de Máster en Didáctica de la Historia. Universidad de Las Tunas. Cuba
Consejo de Estado (2018). Decreto presidencial 208. La Habana. Cuba.
Díaz, M., Velázquez C. (2020) La dimensión didáctica del proceso de preparación y superación de directivos: los métodos y las formas. Revista Universidad y Sociedad. ISSN 2218-3620.Volumen 12. Nro. 5 Cienfuegos
Ferriol, A. (2003). Política Social: enfoque y análisis. Sociología y trabajo social aplicado. Selección de lecturas. (10-67)
Pérez, G., Infante, Y.O. (2021) La perspectiva de género en la formación del profesional de Educación Artística. Revista Didáctica y Educación vol. XII año 21. No 3 julio-septiembre.
Infante, Y., Pérez, M. (2024). La enseñanza de la Historia y la educación en género. Revista Didáctica y Educación.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2025 Yalemy Hisumi Saiz Cartaya, Yoenia Olivia Infante Cabrera, Juan Mingüel Barrios

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.