Social inclusion and diversity from a gender perspective in the preparation of executives

Authors

  • Yalemy Hisumi Saiz Cartaya Dirección General de Educación Las Tunas
  • Yoenia Olivia Infante Cabrera Centro de Estudios Pedagógicos Universidad de Las Tunas
  • Juan Mingüel Barrios Dirección General de Educación Las Tunas

Keywords:

preparation, social inclusion, social diversity, gender perspective

Abstract

The results presented here are part of the Governance Project and constitute one of the activities to be carried out as a doctoral thesis for the Doctoral Program in Educational Sciences. The preparation of executives in Cuba is essential for the comprehensive development of leaders who manage quality processes. This process has been characterized by the hyperbolization of legal, economic, and ideological-political content, making it necessary to highlight novel topics such as social inclusion, social diversity, and gender perspective. The purpose of this work is to make visible and offer a different perspective on the executive preparation process by defining social inclusion as a content. The conceptual categories of gender, gender perspective, and preparation process are assessed. Using the participatory action research method, with its procedures of research diary, participant observation, and information triangulation, it is argued that social inclusion is a content that, when associated with social diversity and gender perspective, allows for the transformation of learning. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yalemy Hisumi Saiz Cartaya, Dirección General de Educación Las Tunas

Licenciado en Cultura Física, Máster en Medicina Bioenergética y Natural. Profesor Auxiliar. Director de Cuadro en la Dirección General de Educación. Profesor Auxiliar

Yoenia Olivia Infante Cabrera, Centro de Estudios Pedagógicos Universidad de Las Tunas

Licenciada en Educación, especialidad Historia. Doctora en Ciencias Pedagógicas, Profesor Titular.

Juan Mingüel Barrios, Dirección General de Educación Las Tunas

Licenciado en Derecho y Ciencias Sociales. Doctor en Ciencias Pedagógicas, Profesor Titular. Subdirector General de Educación.

References

Aurelio, L. (2024) La inclusión social en el proceso de enseñanza aprendizaje de la Historia en la Educación Superior. Tesis presentada en opción al título académico de Máster en Didáctica de la Historia. Universidad de Las Tunas. Cuba

Consejo de Estado (2018). Decreto presidencial 208. La Habana. Cuba.

Díaz, M., Velázquez C. (2020) La dimensión didáctica del proceso de preparación y superación de directivos: los métodos y las formas. Revista Universidad y Sociedad. ISSN 2218-3620.Volumen 12. Nro. 5 Cienfuegos

Ferriol, A. (2003). Política Social: enfoque y análisis. Sociología y trabajo social aplicado. Selección de lecturas. (10-67)

Pérez, G., Infante, Y.O. (2021) La perspectiva de género en la formación del profesional de Educación Artística. Revista Didáctica y Educación vol. XII año 21. No 3 julio-septiembre.

Infante, Y., Pérez, M. (2024). La enseñanza de la Historia y la educación en género. Revista Didáctica y Educación.

Published

2025-07-22

How to Cite

Saiz Cartaya, Y. H., Infante Cabrera, Y. O. ., & Mingüel Barrios, J. . (2025). Social inclusion and diversity from a gender perspective in the preparation of executives. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 16(3), 202–216. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/2253

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Most read articles by the same author(s)