Educational function of institutional communication to optimize the management process in provincial sports administration institutions

Authors

  • Esnaido Estanque Jiménez Dirección Provincial de Deporte en Las Tunas
  • Michel Enrique Gamboa Graus Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas

Keywords:

institutional communication, educational function, management process, sports institutions, sports management

Abstract

This article addresses the need to strengthen the educational function of institutional communication to optimize the management process in provincial sports administration institutions in Cuba. It starts from a diagnosis that reveals deficiencies in institutional communication, manifested in the lack of clarity in messages, the limited participation of stakeholders, deficient feedback, and the restricted use of effective channels. Based on Organizational Communication Theory, Systems Theory, and Educational Communication Theory, a procedure is proposed to transform the management process by strengthening the educational function of institutional communication. The procedure, structured in three stages (design, development, and evaluation), focuses on strategic communication planning, staff training, creating new communication channels, and continuous evaluation. The empirical characterization of the institutional communication process in the Provincial Sports Directorate of Las Tunas is presented, which demonstrates the need for transformation. The proposed procedure is described, and its implementation is evaluated through a mixed design, combining quantitative and qualitative methods. The results show a significant improvement in institutional communication, promoting participation, transparency, and efficiency in sports management. The research concludes that incorporating the educational function into institutional communication becomes a strategic tool to transform the management process, contributing to integral human development in sports.

Author Biographies

Esnaido Estanque Jiménez, Dirección Provincial de Deporte en Las Tunas

Licenciado en Cultura Física, especialidad Ciclismo. Diplomado en Administración Pública. Director 

Michel Enrique Gamboa Graus, Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas

Licenciado en Educación, especialidades Matemática-Computación y Lenguas Extranjeras (Inglés). Doctor en Ciencias Pedagógicas.

References

Bequer Díaz, G, Pascual Liermo, A., Ramos Puig, A. y Berroa Savigne, M. (2017). Historia de la Educación Física en Cuba. Actividad física y ciencias, 5(1).

Bertalanffy, L. von (1968). Teoría general de los sistemas: Fundamentos, desarrollo, aplicaciones. (Original en inglés: General system theory: Foundations, development, applications). George Braziller.

Carvajal Veitía, W. (2017). Contribución de la bioantropología del deporte al desarrollo del alto rendimiento y sus principales hitos en Cuba. In Anales de Antropología, 51(2), 203-216.

Castañeda Lozano, Y. (2020). La Educación en valores: un desafío axiológico del educador (Vol. 110). Universidad de la Salle.

Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Continuum.

Gallo, M. C. (2021). De la Prensa a la comunicación institucional. Editorial Autores de Argentina.

Goldhaber, G. M. (2006). Organizational communication. Allyn and Bacon.

Gutiérrez Silva, J. M., Romero Borré, J., Hernández Fernández, L. y Vega Jaramillo, F. Y. (2021). Planificación estratégica situacional: Un proceso metódico-práctico. Revista Venezolana de Gerencia (RVG), 26(94), 762-783.

Kreps, G. L. (1990). Organizational communication. Longman.

Montes De Oca Sánchez, J. E., Comas Rodríguez, R., Álvarez Hernández, S. D. R. y Silva Brito, R. (2021). La incidencia del plan estratégico en la gestión administrativa. Caso Cooperativa de Transporte Ventanas. Universidad y Sociedad, 13(S3), 430-436.

Morales, J. (2020). Educación y desarrollo humano: dimensiones para la elaboración de políticas públicas en tiempos de complejidad. Conrado, 16(75), 372-383.

Morin, E. (2007). On complexity. Hampton Press.

Olivares Mardones, J. (2023). Disputa hegemónica frente a la subjetividad neoliberal dominante. Dinámicas discursivas críticas de la revuelta popular de Chile en 2019.

Rojas Allegue, C. A. (2024). La economía cubana: entre el período especial y la pandemia de la COVID 19, continuidad y cambios. https://dspace.unila.edu.br/items/e1ab4c45-33f7-478c-90c1-c1c60ba825f6

Santana Garriga, L. Á. y Deler Ferrera, G. (2023). La transformación digital en el contexto socio educativo cubano. Referencia Pedagógica, 11(1), 59-74.

Von Bleichroder Billinghurst Vargas, L. D. S. (2024). Mesas de trabajo con enfoque de gobernanza: su implementación de garantía de la participación ciudadana y prevención de conflictos sociales. http://repositorio.ulasalle.edu.pe/handle/20.500.12953/222

Zurita Alvarado, V. T. (2020). La comunicación institucional y el manejo de la información en el Hospital Básico del cantón Pelileo, provincia de Tungurahua (Bachelor's thesis, Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Jurisprudencia y Ciencias Sociales, Carrera de Comunicación Social).

Published

2024-10-28

How to Cite

Estanque Jiménez, E. ., & Gamboa Graus, M. E. . (2024). Educational function of institutional communication to optimize the management process in provincial sports administration institutions. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 15(4), 429–455. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/2145

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 > >>