Improving oral production in English through psychophysical procedures of theatrical performance

Authors

  • Elvia Amalia Rondón Palmero Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas
  • Carlos Pineda Sánchez Universidad de Las Tunas
  • Keyi Rondón Sánchez Universidad de Las Tunas

Keywords:

oral expression, psychophysical procedures

Abstract

Oral expression in English in Higher Education acquires singularity that is manifested in the professional performance. In this sense, in the teaching-learning process of English in a medical career were identified insufficiencies related to oral expression that limit the interaction using the English language in different communicative situations linked to the medical professional activity, so it is presented  a systematization of the improvement of oral expression skills from an integrative vision of the linguistic, aesthetic and ethical aspects that converge in professionalized oral expression, with the objective of outlining in a pedagogical terms the psychophysical procedures of theatrical performance, it made possible to enhance the willingness to interact orally in English , the learning of linguistic elements, and the interpretation and management of non-verbal language according to context and the communicative situation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elvia Amalia Rondón Palmero, Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas

Licenciada en Educación, especialidad Lenguas Extranjeras (Inglés). Doctora en Ciencias Pedagógicas. 

Carlos Pineda Sánchez , Universidad de Las Tunas

Licenciado en Educación, especialidad Lenguas Extranjeras, con F como segunda lengua. Máster en Ciencias de la Educación.

Keyi Rondón Sánchez , Universidad de Las Tunas

Licenciada en Educación, especialidad Lenguas Extranjeras, con F como segunda lengua. Máster en Ciencias de la Educación.

References

Álvarez, R. (2015). Medicina General Integral, tomo VI. La Habana, Editorial Ciencias Médicas.

Benítez-Ramos, T., & Pla-López, R. V. (2023). El desarrollo de la expresión oral en el idioma inglés. Educación Y Sociedad, 21(Especial), 194–208. Recuperado a partir de https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/4828.

Cock Martínez, J. (2022). Estrategias didácticas que utilizan los docentes de inglés para el uso y disfrute del aprendizaje en el inglés. Revista Palabra “palabra que obra”, 22(1), 42-6.

Fenéndez Pérez, Melba; Pérez Obregón, Blanca Rosa; Hernández León, Melva; Betancourt Rodríguez, Iliana; Quirós Sánchez, Irene y Rodríguez Niebla, Katia Liset. (2021). Perfeccionamiento de competencias y habilidades comunicativas y lingüísticas del futuro médico general: experiencias asociadas. EDUMECENTRO, 13(1), 184-202. Epub 31 de marzo de 2021. Recuperado en 17 de septiembre de 2024, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742021000100184&lng=es&tlng=es:

Fonseca Rodríguez, Y. y Barreiro Pérez, L. M. (2023). Desarrollo de la expresión oral en inglés con integración de las Tecnologías. Revista Referencia Pedagógica, 10(3), 422–431. Recuperado a partir de https://rrp.cujae.edu.cu/index.php/rrp/article/view/316.

López Falcón, Adriana; Gómez Armijos, Corona Emperatriz y Ramos Serpa, Gerardo. (2022). Procedimientos didácticos para el desarrollo del aprendizaje. Conrado, 18(86), 186-197. Epub 02 de junio de 2022. Recuperado en 25 de septiembre de 2024, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000300186&lng=es&tlng=es

Mejía Avellán, M. A.; Castro Quiroz, M. E.; Saltos Rodríguez, L. J. y Cevallos Vélez, K. G. (2023). Aprendizaje desarrollador y la expresión oral en inglés. Revista Científica Arbitrada Multidisciplinaria PENTACIENCIAS, 5(2), 633–641. Recuperado a partir de https://www.editorialalema.org/index.php/pentaciencias/article/view/625.

Rondón, E. (2018). La expresión oral en estudiantes de la carrera de Medicina. Tesis de doctorado, Universidad de Ciencias Médicas. Archivo digital.

Stanislavski, K. (1965). El trabajo del actor sobre sí mismo. La Habana, Ediciones Alarcos.

Luna, M. (2009). Los diez principios básicos de las relaciones interpersonales en la atención médica. Reflexión práctica para profesionales de la salud. Comisión Nacional de arbitraje médico. México.

Nicolás, S. (2014). El teatro como recurso didáctico en la metodología CLIL: Un enfoque competencial. Revista Investigación e Innovación en la clase de inglés.

Published

2024-11-27

How to Cite

Rondón Palmero, E. A. ., Pineda Sánchez , C. ., & Rondón Sánchez , K. . (2024). Improving oral production in English through psychophysical procedures of theatrical performance. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 15(5), 388–403. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/2143

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK