Technological component of the Digital Teaching Competence for practicing teachers in the National Education System in Cuba

Authors

  • Orestes Coloma Rodríguez Universidad de Holguín
  • Maritza Salazar Salazar Universidad de Holguín
  • Dagoberto Mariño Blanco Universidad de Holguín

Keywords:

ICT standards for teachers, teacher digital competence, educational technology, curriculum, competence

Abstract

The development of Digital Teaching Competencies today mainstreams, internationally, all educational levels, however, in Cuba it is not established at an official level, what these competencies should be, common for the teaching profession in general, nor particular depending on the educational level or the subject in which they work and for this reason an investigation was carried out that concluded with the proposal of a Framework of Digital Teaching Competencies for practicing teachers in the National Education System in Cuba. Thus, the objective of this article is to present a characterization of the technological component of the Digital Teaching Competence that must characterize these teachers, based on the delimitation of their knowledge, areas and learning results. To achieve this, methods of a different nature were used, with a predominance of qualitative research methods, the comparative study of the most relevant international references in this field of study and the collective construction of the result through consultation with specialists. The main results describe the characterization of the technological component of the proposed Digital Teaching Competence, the knowledge that characterizes it (knowing how to know, knowing how to do and knowing how to be), the areas of the technological component and the learning results that teachers must demonstrate in exercise. The proposal received a high degree of acceptance in the samples used in the applied instrument, specifically, in the content of the Technological dimension (the areas that comprise it, the declared knowledge and the proposed learning results).

Author Biographies

Orestes Coloma Rodríguez, Universidad de Holguín

Licenciado en Educación Especialidad Matemática, Máster en Informática Educativa, Doctor en Ciencias Pedagógicas y Profesor Titular de la Universidad de Holguín, Cuba, donde se desempeña como asesor de la Dirección General de Información e Informatización.

Maritza Salazar Salazar, Universidad de Holguín

Licenciada en Educación en Pedagogía Psicología, Máster en Investigación Educativa, Doctora en Ciencias Pedagógicas y Profesora Titular de la Universidad de Holguín, Cuba, donde se desempeña como asesora de la Vicerrectoría Académica.

Dagoberto Mariño Blanco, Universidad de Holguín

Licenciado en Educación Especialidad Matemática-Computación, Doctor en Ciencias Pedagógicas y Profesor Asistente de la Universidad de Holguín, Cuba, donde se desempeña como director de la Dirección General de Información e Informatización.

References

Cabero-Almenara, J., Romero-Tena, R., Barroso-Osuna, J., y Palacios-Rodríguez, A. (2020). Marcos de Competencias Digitales Docentes y su adecuación al profesorado universitario y no universitario. Revista Caribeña de Investigación Educativa (RECIE), 4(2), 137-158. https://doi.org/10.32541/recie.2020.v4i2.pp137-158

Coloma, R., O. (2023). Caracterización del estado de desarrollo de las Competencias Digitales Docentes de los profesores en ejercicio en el Sistema Nacional de Educación en Cuba. [Informe de investigación]. Oficina Regional de la UNESCO para América Latina y el Caribe. La Habana. Sin publicar. 477 p.

Coloma, O., Salazar, M., García, M., Portilla, Y., Chapman, O., López, R. y Coloma, M. E. (2021). Propuesta de estándares de competencias para estudiantes de carreras pedagógicas [Reporte de resultado de investigación]. Universidad de Holguín.

Coloma, R., O., Salazar, S., M., Ortega, F. E., Pérez, T., A. (2024). Propuesta de Marco de Competencia Digital Docente para profesores en Cuba. Revista Conrado, 20(27), 8-22. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/3632/3461

Consejo de la Unión Europea. (2018). Recomendación del Consejo, de 22 de mayo de 2018, relativa a las competencias clave para el aprendizaje permanente. Diario Oficial de la Unión Europea. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)

Gutiérrez, I. (2014). Perfil del profesor universitario español en torno a las competencias en tecnologías de la información y la comunicación. Pixel-Bit, Revista de Medios y Educación, 44, 51- 65. https://www.redalyc.org/pdf/368/36829340004.pdf

INTEF. (2017). Marco de referencia de la Competencia Digital Docente. https://intef.es/wp-content/uploads/2023/05/MRCDD_GTTA_2022.pdf

ISTE. (2018). Crosswalk: Future Ready Librarians Framework and ISTE Standards for Educators. https://cdn.iste.org/www-root/Libraries/Documents%20%26%20Files/ISTEU%20Docs/iste-standards-e_frl-crosswalk_6-2018_v7-2.pdf?wv1MfDhoPKserxbH7V1mM6CJT39klO3F=

MEN. (2013). Competencias TIC para el desarrollo profesional docente. Documento elaborado por la Oficina de Innovación Educativa con Uso de Nuevas Tecnologías. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-339097_archivo_pdf_competencias_tic.pdf

MINEDUC. (2008). Estándares TIC para la formación inicial del docente. Centro de Educación y Tecnología del Ministerio de Educación de Chile (ENLACES) en colaboración con UNESCO. Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe. (OREALC/UNESCO Santiago). https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000163149

Padilla-Hernández, S., Gámiz-Sánchez, R. y Romero-López, T. (2019). Niveles de desarrollo de la competencia digital docente: una mirada a marcos recientes del ámbito internacional. Innoeduca. International Journal of Technology And Educational Innovation, (5)2, 140-150. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2019.v5i2.5600

Pérez-Escoda, A., García-Ruiz, R., & Aguaded, I. (2019). Dimensions of digital literacy based on five models of development. Cultura y Educación, 31(2), 232-266. https://doi.org/10.1080/11356405.2019.1603274

Redecker, C. & Punie, Y. (2017). Digital Competence of Educators DigCompEdu. Luxembourg: Publications Office of the European Union. https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/fcc33b68-d581-11e7-a5b9-01aa75ed71a1/language-en

Tobón, S. (2008). La formación basada en competencias en la Educación Superior: El enfoque complejo. Universidad Autónoma de Guadalajara. https://www.academia.edu/36985125/Formaci%C3%B3n_basada_en_competencias_Sergio_Tob%C3%B3n_pdf

UNESCO. (2008). Estándares de competencias en TIC para docentes. https://www.academia.edu/37423245/UNESCO_Estandares_de_competencia_en_TIC_para_los_docentes

UNESCO. (2019). Marco de competencias de los docentes en materia de TIC. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000371024/PDF/371024spa.pdf.multi

UNESCO. (2021). Media and Information Literate Citizens. Think Critically Click Wisely! https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000377068

Published

2024-12-19

How to Cite

Coloma Rodríguez, O., Salazar Salazar, M., & Mariño Blanco, D. (2024). Technological component of the Digital Teaching Competence for practicing teachers in the National Education System in Cuba. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 15(6), 229–252. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/2112

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK