Influence of Information and Communication Technologies in the teaching-learning process

Authors

  • Jorge Luis Cueva Delgado Dirección General de Educación en Puerto Padre
  • Michel Enrique Gamboa Graus Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas
  • Misleydi Ramírez Serrano Escuela Primaria Argentina, Puerto Padre

Keywords:

Information and Communication Technologies, teaching-learning process, connectivism

Abstract

This article addresses the integration of Information and Communication Technologies (ICT) into the teaching-learning process from a developmental perspective, proposing a model based on connectivism as a pedagogical approach. The current context of the knowledge society and the importance of developing digital competences in education are analyzed. Connectivism is presented as a learning theory for the digital age, highlighting its fundamental principles and its impact on the roles of teachers and students. A model is put forward which integrates connectivism with the developmental teaching-learning process, describing its components, the relationships between them, and the ICT-mediated processes that are enhanced. Two distinctive features of the model are defined: technological originality and ecological learning capacity. Finally, the implications of the model for educational practice are discussed, highlighting the importance of designing dynamic learning environments, meaningful integration of ICT, authentic assessment, and ongoing teacher training.

Author Biographies

Jorge Luis Cueva Delgado, Dirección General de Educación en Puerto Padre

Doctor en Ciencias Pedagógicas, Profesor Auxiliar.

Michel Enrique Gamboa Graus, Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas

Licenciado en Educación, especialidades Matemática-Computación y Lenguas Extranjeras (Inglés). Doctor en Ciencias Pedagógicas.  

Misleydi Ramírez Serrano, Escuela Primaria Argentina, Puerto Padre

Coordinadora General

References

Castellanos, D., Castellanos, B., Llivina, M., Silverio, M., Reinoso, C. y García, C. (2002). Aprender y enseñar en la escuela. Pueblo y Educación.

Cueva, J. (2016). Las Tecnologías de la Información y la Comunicación para la Gestión del conocimiento en la Educación Primaria. [Tesis doctoral]. Universidad de las Tunas, Cuba. http://roa.ult.edu.cu/jspui/bitstream/123456789/3684/2/Resumen%20Jorge%20Luis%20Cueva.pdf

Keller, J. (2013). Conectivismo: Una teoría de aprendizaje para la era digital. Estados Unidos: Infogram. https://infogram.com/conectivismo-una-teoria-de-aprendizaje-para-laera-digital-1g6qo2qvwqvyp78

Pedraja, L. (2017). Sociedad del conocimiento y educación: desafíos y perspectivas. Revista Iberoamericana de Educación, 75(1), 21-36.

Pérez, R., Mercado, P., Martínez, M., Mena, E. y Partida, J. (2018). La sociedad del conocimiento y la sociedad de la información como la piedra angular en la innovación tecnológica educativa. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8(16), 1-24. http://dx.doi.org/10.23913/ride.v8i16.371

Reinoso, C., Ballester, S., González, C., Torres, Y. y Ribot, G. (2013). El aprendizaje desarrollador. Teoría y práctica en la formación de educadores. Curso 31. La Habana, Cuba: Educación Cubana.

Rico, P., Santos, E. y Martín-Viaña, V. (2004). Proceso de enseñanza aprendizaje desarrollador en la escuela primaria. Teoría y Práctica. Pueblo y Educación.

Rico, P. y Silvestre, M. (2003). Proceso de enseñanza-aprendizaje. Pueblo y Educación.

Santos, E. (2013). Categorías del proceso de enseñanza aprendizaje. En: Proceso de enseñanza aprendizaje desarrollador en la escuela primaria. Teoría y Práctica. Pueblo y Educación.

Siemens, G. (2004a). Conectivismo: Una teoría de aprendizaje para la era digital. Chile: Ministerio del Interior y Seguridad Pública SENDA - Consorcio de Universidades del Estado de Chile. https://www.comenius.cl/recursos/virtual/minsal_v2/Modulo_1/Recursos/Lectura/conectivismo_Siemens.pdf

Siemens, G. (2004b). Connectivism: A learning theory for the digital age. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 2(1), 3-10.

Silvestre, M. (2012). Exigencias didácticas para dirigir un proceso de enseñanza-aprendizaje desarrollador y educativo. [CD-ROM]. La Habana, Cuba: Ministerio de Educación de la República de Cuba.

Unidad de promoción y Desarrollo (2013). Manual de Metodología Didáctica. Almería, España: Junta de Andalucía - Diputación de Almería. https://issuu.com/verocedillo/docs/curso_de_metodolog_a_did_ctica

Zilberstein, J. (2012). Tendencias en la Didáctica. Sus categorías en una concepción desarrolladora de la escuela primaria. [CD-ROM]. La Habana, Cuba: Ministerio de Educación de la República de Cuba.

Published

2024-07-22

How to Cite

Cueva Delgado, J. L. ., Gamboa Graus, M. E. ., & Ramírez Serrano, M. . (2024). Influence of Information and Communication Technologies in the teaching-learning process. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 15(3), 405–416. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/2107

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 > >>