Historical evolution of the teaching learning process of English for Specific Purposes

Authors

  • Silvia Miriam Morgan Scott Universidad de Guantánamo
  • Wilfredo Carbonell Limonta Universidad de Guantánamo
  • Adys María Nassiff Samón Universidad de Guantánamo

Keywords:

English for Specific Purposes, Common European Framework of Reference

Abstract

This article is the result of a doctoral thesis and its implementation, its objective is to socialize the results of the historical evolution of the teaching-learning process of English for Specific Purposes in the Computer Engineering career at the University of Guantánamo. In its preparation, methods typical of scientific research were applied, among which are: documentary analysis, criticism of sources, historical-logical and analysis-synthesis, which made it possible to determine regularities and trends of the aforementioned process in the career under study.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Silvia Miriam Morgan Scott, Universidad de Guantánamo

Licenciada en Educación, especialidad Lenguas Extranjeras (Inglés). Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular y Consultante. Centro de Idiomas.

Wilfredo Carbonell Limonta , Universidad de Guantánamo

Licenciado en Educación, especialidad Historia y Ciencias Sociales. Master en Ciencias Pedagógicas. Departamento de Gestión Sociocultural

Adys María Nassiff Samón, Universidad de Guantánamo

Licenciada en Educación, especialidad Lenguas Extranjeras (Inglés). Master en Ciencias Pedagógicas. Centro de Idiomas.

References

Acosta Ortega, L.F. (2011). La competencia comunicativa en el proceso de enseñanza aprendizaje del inglés con fines específicos en la carrera de Estomatología. [Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas], Santiago de Cuba.

Acosta Padrón, R. (2011). Didáctica Interactiva para la enseñanza de lenguas. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.

Bachman, L. F. y Palmer, A. (1996). The construct validation of the some components of communicative proficiency. TESOL Quarterly 16.

de Armas, L. (1982). Training in Effective Reading I. (Libro de texto y cuaderno de trabajo). Ed. Pueblo y Educación. La Habana.

de Armas, L. (1983). Training in Effective Reading II for Science and technology. (Libro de texto y cuaderno de trabajo). Ed. Pueblo y Educación. La Habana.

Dudley Evans T. Ann M. Johns. (1998). Development of English for Specific Purposes. England: Cambridge University Press.

Council of Europe. (2005). Survey on the use of the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR): Synthesis of results (pp. 2-8). Council of Europe. http://www.coe.int/t/dg4/linguistic/Source/Surveyresults.pdf

Hernández Montes de Oca, G. (1990). Communicating and Reading in English: An Overall course for students of Science and Technology. Book 1. Ed. Pueblo y Educación. La Habana.

Hutchinson, T. & A.Waters. (1994). English for Specific Purposes: A Learning-Centered Approach. Cambridge. Cambridge University Press.

Ministerio de Educación. MINED. (1975). Plan de Estudio A. Modelo del Profesional. Ministerio de Educación. La Habana.

Ministerio de Educación. MINED. (1981). Plan de Estudio B. Modelo del Profesional. Ministerio de Educación. La Habana.

MES. (2000). Plan de Estudio C. Modelo del Profesional. Ingeniería Informática. Presencial. Ministerio de Educación Superior. La Habana.

MES. (2002). Plan de Estudio C perfeccionado. Modelo del Profesional. Ingeniería Informática. Presencial. Ministerio de Educación Superior. La Habana.

MES. (2007). Plan de Estudio D. Modelo del Profesional. Ingeniería Informática. Presencial. Ministerio de Educación Superior. La Habana.

MES. (2007). Programa de la Disciplina Principal Integradora Ingeniería y Gestión de SoftwareEn Modelo del Profesional. Ingeniería Informática. Presencial. Ministerio de Educación Superior. República de Cuba.

Ministerio de Educación Superior. (2016). Proyecto de Resolución No.1 del 2016. Política para el perfeccionamiento del proceso de formación en inglés. La Habana.

Ministerio de Educación Superior. (2018). Circular No. 3 del 2018. Sobre la implementación de la política de perfeccionamiento de la enseñanza del inglés en la educación superior. La Habana.

Ministerio de Educación Superior. (2019). Orientaciones generales para la implementación de la Política de perfeccionamiento del proceso de formación en idioma inglés de los estudiantes de la educación superior cubana. La Habana.

Ministerio de Educación Superior. (1990). Programas de la Disciplina Idioma Inglés Plan de Estudio D. La Habana.

Ministerio de Educación Superior. (1980). Programas de la Disciplina Idioma Inglés para el Planes de Estudios A y B para las Carreras de Ciencias Técnicas. La Habana.

Ministerio de Educación Superior (1990). Programa de la Disciplina Idioma Inglés para el Plan de Estudios C. para las Carreras de Ciencias Técnicas. La Habana.

Ministerio de Educación Superior. (2007). Programa de Disciplina Idioma Inglés. Plan D. La Habana.

Ministerio de Educación Superior. (2007). Programa de la Disciplina Principal Integradora Ingeniería y Gestión de Software. En Modelo del Profesional. Ingeniería Informática. Presencial. Ministerio de Educación Superior. República de Cuba, La Habana.

Morgan Scott, S. M. (2015). La integración de las habilidades comunicativas y las profesionales

en el proceso de enseñanza-aprendizaje del inglés con fines específicos en la carrera de Ingeniería Informática. [Tesis doctoral inédita]. Santiago de Cuba.

Robinson, P. (1991). ESP Today: A Practitioner´s Guide. Prentice Hall International. United Kingdom.

Rodríguez Mestre, A. (2007). Planeación de cursos de idiomas extranjeros con fines específicos. Modelo didáctico para profesionales de la Educación Superior. [Tesis presentada en opción al grado de Doctor en Ciencias Pedagógicas], Santiago de Cuba.

Strevens, P. (1988). ESP after twenty years: A re-appraisal. In M. Tickoo. Ed. ESP: State of the art. Singapore: SEAMEO. Regional Language Centre.

Published

2024-11-27

How to Cite

Morgan Scott, S. M. ., Carbonell Limonta , W. ., & Nassiff Samón, A. M. . (2024). Historical evolution of the teaching learning process of English for Specific Purposes. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 15(5), 256–277. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/2086

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Most read articles by the same author(s)