Conceptual map on lymphomas for the appropriation of tomographic content as part of the laboral culture of resident in Imaging

Authors

  • Yamila Cruz Cruz Hospital Clínico Quirúrgico de Holguín
  • Orlando Martínez Cuba Centro de Estudios para la Formación Laboral de la Universidad de Holguín

Keywords:

concept map, lymphomas, tomographic contents, resident doctors in Imaging, laboral culture

Abstract

Lymphomas are currently high-incidence diseases that require imaging methods for diagnosis, including Computerized Axial Tomography. The study of its contents is part of the teaching program of the Imaging specialty, where it is emphasized that the use of concept maps constitutes an excellent tool for its understanding. The objective of this article is to develop a conceptual map on lymphomas that favors the appropriation of tomographic content of these conditions by resident doctors in Imaging at the “Lucía Íñiguez Landín” Clinical-Surgical Hospital in Holguín, based on a study descriptive study supported by imaging and pathological findings of lymphomas. As a result, a hierarchical conceptual map was obtained that provides a schematic and interdisciplinary summary of the diagnosis of lymphomas in an orderly and stepwise manner with the inclusion of imaging and anatomopathological studies, which favor the diagnosis of the disease. The combination and application of theoretical and empirical scientific methods such as documentary review, analysis-synthesis, inductive-deductive, scientific observation, surveys and descriptive statistics allows identifying the existence of a scientific problem and confirming the advantages offered by a conceptual map for your solution. The map facilitated the appropriation of basic knowledge, medical-professional skills and values associated with the tomographic study of lymphomas by residents of the Imaging specialty and contributed to the development and expression of work qualities that characterize the formation of their laboral culture. 

 

Author Biographies

Yamila Cruz Cruz, Hospital Clínico Quirúrgico de Holguín

Médico especialista de Primer Grado en Medicina General Integral y de Primer y Segundo Grado en Imagenología. Máster en Medios Diagnósticos en el Primer Nivel de Atención Primaria de Salud. Profesor Auxiliar. Investigador Agregado.

Orlando Martínez Cuba, Centro de Estudios para la Formación Laboral de la Universidad de Holguín

Licenciado en Educación, especialidad Construcción. Máster en Ciencias de la Educación. Especialista de Postgrado en Gestión y Desarrollo de la Formación Laboral. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular.

References

Álvarez de Zayas, CM. (2013). Didáctica: la escuela en la vida. La Habana: Ed. Pueblo y Educación. http://www.conectadel.org/wp-content/uploads/downloads/2013/03/La-escuela-en-la-vida-c-alvarez.pdf

Anuario Estadístico de salud. (2022). La Habana. http://www.sld.cu/sitios/dne/bvscuba.sld.cu/anuario-estadistico-de-cuba

Chávez, J. et al. (2005). Acercamiento necesario a la Pedagogía General. Pueblo y Educación.

López Pérez, R., Pérez Pérez de Prado N. y López Pérez G. (2012). El pizarrón, la influencia de su uso en la calidad del proceso de enseñanza aprendizaje. EDUMECENTRO, 4(3). http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/202/407

Manrique Orozco, A. M. y Gallego Henao, A. M. (2013). El material didáctico para la construcción de aprendizajes significativos. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 4(1), 101-108.

Schwartzman, G. (2013). Materiales didácticos en educación en línea: por qué, para qué, cómo. Conferencia brindada en las I Jornadas Nacionales y III Jornadas de Experiencias e Investigación en Educación a Distancia y Tecnología Educativa - Universidad Nacional de Córdoba. Marzo.

Published

2024-07-22

How to Cite

Cruz Cruz, . Y. ., & Martínez Cuba, O. . (2024). Conceptual map on lymphomas for the appropriation of tomographic content as part of the laboral culture of resident in Imaging. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 15(3), 94–108. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/2011

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK