Conceptual map on lymphomas for the appropriation of tomographic content as part of the laboral culture of resident in Imaging
Keywords:
concept map, lymphomas, tomographic contents, resident doctors in Imaging, laboral cultureAbstract
Lymphomas are currently high-incidence diseases that require imaging methods for diagnosis, including Computerized Axial Tomography. The study of its contents is part of the teaching program of the Imaging specialty, where it is emphasized that the use of concept maps constitutes an excellent tool for its understanding. The objective of this article is to develop a conceptual map on lymphomas that favors the appropriation of tomographic content of these conditions by resident doctors in Imaging at the “Lucía Íñiguez Landín” Clinical-Surgical Hospital in Holguín, based on a study descriptive study supported by imaging and pathological findings of lymphomas. As a result, a hierarchical conceptual map was obtained that provides a schematic and interdisciplinary summary of the diagnosis of lymphomas in an orderly and stepwise manner with the inclusion of imaging and anatomopathological studies, which favor the diagnosis of the disease. The combination and application of theoretical and empirical scientific methods such as documentary review, analysis-synthesis, inductive-deductive, scientific observation, surveys and descriptive statistics allows identifying the existence of a scientific problem and confirming the advantages offered by a conceptual map for your solution. The map facilitated the appropriation of basic knowledge, medical-professional skills and values associated with the tomographic study of lymphomas by residents of the Imaging specialty and contributed to the development and expression of work qualities that characterize the formation of their laboral culture.
References
Álvarez de Zayas, CM. (2013). Didáctica: la escuela en la vida. La Habana: Ed. Pueblo y Educación. http://www.conectadel.org/wp-content/uploads/downloads/2013/03/La-escuela-en-la-vida-c-alvarez.pdf
Anuario Estadístico de salud. (2022). La Habana. http://www.sld.cu/sitios/dne/bvscuba.sld.cu/anuario-estadistico-de-cuba
Chávez, J. et al. (2005). Acercamiento necesario a la Pedagogía General. Pueblo y Educación.
López Pérez, R., Pérez Pérez de Prado N. y López Pérez G. (2012). El pizarrón, la influencia de su uso en la calidad del proceso de enseñanza aprendizaje. EDUMECENTRO, 4(3). http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/202/407
Manrique Orozco, A. M. y Gallego Henao, A. M. (2013). El material didáctico para la construcción de aprendizajes significativos. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 4(1), 101-108.
Schwartzman, G. (2013). Materiales didácticos en educación en línea: por qué, para qué, cómo. Conferencia brindada en las I Jornadas Nacionales y III Jornadas de Experiencias e Investigación en Educación a Distancia y Tecnología Educativa - Universidad Nacional de Córdoba. Marzo.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2024 Yamila Cruz Cruz, Orlando Martínez Cuba
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.