THE IMPACT EVALUATION OF LABOUR FORMATION RELATED TO THE COMMUNITY: A NECESSITY IN HIGH SCHOOL

Authors

  • Yullio Cano de la Cruz Universidad de Ciencias Pedagógicas “Pepito Tey”, Las Tunas

Keywords:

evaluation, impact, labour formation, community

Abstract

This paper addresses job training as a current problem in the field of pedagogical sciences, taking into consideration that man is a social being who lives and works in community education so you have to prepare for social life and work. In achieving this purpose plays an essential role in job training process, which presents a number of limitations in the evaluation, as one of its components that limit the performance of their duties. From a critique coherent assessment related job training essential ideas are presented to justify the need to use impact evaluation in the process of job training that takes place in connection with the community in high school.

Author Biography

Yullio Cano de la Cruz, Universidad de Ciencias Pedagógicas “Pepito Tey”, Las Tunas

Máster en Ciencias de la Educación. Departamento de Educación Laboral e Informática, Facultad de Ciencias Técnicas, Universidad de Ciencias Pedagógicas “Pepito Tey”, Las Tunas. Cuba.

References

Cerezal, J. Fiallo, J. y Patiño, M. R.(2002) La formación laboral de los alumnos en los umbrales del siglo XXI. Cuba: Pueblo y Educación. Chadwick, C. y Rojas, A. (1980) En: Diccionario Latinoamericano de Educación. Chávez, J. (2003) Acercamiento necesario a la Pedagogía General. Cuba: Pueblo y Educación. Colectivo de autores del MINED (2008) Modelo de Educación Secundaria Básica. Cuba: Pueblo y Educación. Comité Central del Partido Comunista de Cuba. (1978)Tesis y Resolución. Cuba: Ciencias Sociales. Fernández, C. Salinero, M. (2002) La formación laboral en la Europa comunitaria. 2002. Revista española de pedagogía. Año LX, no. 221, enero-abril 2002, 99-126

Gago, M. J.; González, N. (2005) Evaluación de acciones formativas de FPO, aprobados y desarrollados bajo la orden de 25 de mayo de 2004. Integración de las Nuevas Tecnologías de la Información y Comunicación en la Formación Profesional Ocupacional. Grupo de Investigación IDEA. Universidad de Sevilla. En: http://prometeo.us.es/qualitas/informe/2004.informe%20final_cursos.pdf Gairín, J. (1999) La evaluación del impacto de la formación. Jornadas sobre “El impacto de la formación en la negociación colectiva”. Escuela Sindical Juan Muñiz Zapico, Madrid, 2-4 de Marzo de 1999. Publicado en Gairín, J. y Ferrández, A. (coord.) (1999): Planificación y Gestión de Instituciones de Formación. Praxis, Barcelona, pags 296/17- 296/30 Leyva, A. y Mendoza, L. (2005) Estudio y caracterización de la formación laboral en las diferentes enseñanzas. Cuba: Centro consultor para la dirección de la formación laboral de niños adolescentes y jóvenes de la provincia de Holguín. MINED. (2009) Resolución Ministerial 120 del 2009. Sistema de evaluación del escolar. MINED.(2010) Seminario Nacional de preparación del Curso escolar 2010-2011. Osipov, G.(1989) Libro de trabajo del sociólogo. URSS: Mir. Solé, F. Y Mirabet, M. (1997) Guía para la formación en la empresa. Madrid: Cívitas. Tejeda, R. (2011) La evaluación del impacto formativo en contextos universitarios. Didasc@lia: Didáctica y Educación. Número 4 (2011) 45-57.

Published

2013-10-18

How to Cite

Cano de la Cruz, Y. . (2013). THE IMPACT EVALUATION OF LABOUR FORMATION RELATED TO THE COMMUNITY: A NECESSITY IN HIGH SCHOOL. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 4(4), 145–156. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/200

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones