MANAGEMENT INSTITUTIONS OF HIGHER EDUCATION IN THE FORMATION OF RELEVANCE AND IDENTITY UNIVERSITY

Authors

  • Olga Cecilia Basora Gómez Universidad Central del Este
  • Rosario León Robaina Universidad de Oriente. Santiago de Cuba

Keywords:

university management; higher education; training; identity

Abstract

Higher education has become the resource that fundamentally changes the structure of society, creates a new dynamic social, economic, political and forces us to create a new education according to the needs and social demands. The change in the institutions of higher education cannot be made exclusively from understanding their inner nature, today as never think about transforming the mission of universities requires the understanding that such changes are conceived in a way that is possible to design policies guidance of professional skills. Train professionals who are characterized by handling analytical and symbolic skills, with ability to discover, appreciate, understand, investigate, work in teams, communicate and reach consensus is the great challenge of higher education in pursuit of a culture that allows the development of certain skills needed and demanded by today's society.

Author Biographies

Olga Cecilia Basora Gómez, Universidad Central del Este

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Vicerrectora de Estudios de Graduados y Educación Continua. Universidad Central del Este. República Dominicana

Rosario León Robaina, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba

Doctora en Ciencias Económicas. Profesor Titular. Profesora del Centro de Estudios de Educación Superior y de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales de la Universidad de Oriente. Cuba

References

Arocena R, Sutz J. (2001). La Universidad Latinoamericana del Futuro. México. En: Colección UDUAL 11. Ciudad Universitaria.

Barone, Sabina; Mella, Pablo (2003). "Acción educativa y desarrollo humano en la universidad de hoy. OEI - Revista Iberoamericana de Educación - Número 31 [En línea] http://www.rieoei.org/rie31a07.htm#aa

Brunner, José Joaquín. (2002). Nuevas Demandas y sus consecuencias para la Educación superior en América Latina. [en línea]. mt.educarchile.cl/archives/DemandasES_versionDEF.pdf – Brunner, José Joaquín. (1999). América Latina al Encuentro del Siglo XXI. Documento presentado. En: El Seminario "América Latina y el Caribe frente al Nuevo Milenio". París. BID –UNESCO. Brunner, José Joaquín. (1989). Conocimiento, sociedad y política. Editorial Flasco. Santiago de Chile. Brunner, José Joaquín. (1994). Bienvenidos a la modernidad. Editorial Planeta. Santiago de Chile. Burbano G. (1999). La educación superior en la segunda mitad del siglo XX. Los alcances del cambio en América Latina y el Caribe. Colectivo de autores, (2002). “Sistema de Información de Investigaciones. Un modelo de articulación entre la comunidad científico – tecnológica”. Guerrero Castro, F., (2001). “Desafíos del docente Universitario”. León Robaina, R., (2002). “Los modelos educativos asociados a los Centros de Educación a Distancia. Posibilidades de las Universidades Cubanas”. López Cerero, J- A., Sánchez R., José M. (2001). “Ciencia, Tecnología, Sociedad y cultura en el cambio de siglo”. Libros OEI. Mayorga Román. (1999). Los desafíos a la universidad latinoamericana en el siglo XXI. En: Revista Iberoamericana de Educación. OEI, 1999.

Mayorga, Román. Los desafíos a la universidad latinoamericana en el siglo XXI. OEI. Revista Iberoamericana de Educación. Número 21. Septiembre - Diciembre 1999. ISSN: 1681-5653 Mella, Pablo (2006). Informe del Banco Mundial - BID sobre la pobreza en República Dominicana: notas de interpretación. Instituto Filosófico Pedro F. Bonó/Centro Bonó. Presentado el 9 de junio 2006 en el Centro de Estudios Sociales. Padre Juan Montalvo. Muñoz González, R., (2001). “Cultura científico. técnica de Martí, Ché Fidel: coincidencias más allá de una época”. Núñez Jover, Jorge. (1999) La ciencia y la tecnología como procesos sociales: lo que la educación científica no debería olvidar, La Habana: Ed. Félix Varela. Tünnermann, Carlos. (2004). ¿Qué tipo de universidad es pertinente para la construcción de una globalización alternativa desde América Latina?. México, D.F. Unión de Universidades de América Latina [en-línea] Tünnermann, Carlos. (2003). La universidad latinoamericana ante los retos del siglo XXI. México, D.F. Unión de Universidades de América Latina, Ciudad Universitaria. Tünnermann, Carlos. (2000). Retos y Perspectivas de la Educación Superior en el Siglo XXI. UNESCO. Caracas. Tünnermann, Carlos. (1998) La educación superior en el umbral del siglo XXI, Ediciones IESALC/UNESCO, Caracas. UNESCO. Declaración Mundial Sobre la Educación Superior en el siglo XXI: Visión y Acción, Conferencia sobre la Educación Superior celebrada por la ONU para la educación, la ciencia y la cultura. UNESCO. (1996). “La transformación universitaria en vísperas del Tercer Milenio”. Centro Regional para la Educación Superior en América Latina.

Published

2013-10-18

How to Cite

Basora Gómez, O. C. ., & León Robaina, R. (2013). MANAGEMENT INSTITUTIONS OF HIGHER EDUCATION IN THE FORMATION OF RELEVANCE AND IDENTITY UNIVERSITY. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 4(4), 31–44. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/193

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones

Most read articles by the same author(s)