Internationalization of higher education in Cuba: insights of the process from the English teaching in Cabinda

Authors

  • Mabel Linch Aguilera Universidad de Las Tunas

Keywords:

academic exchange; higher education; strategy; internationalization; teaching and research process.

Abstract

The active participation of Cuban universities in the process of Internationalization of Higher Education is continuously increasing as an expression of solidarity, exchange and collaboration to strengthen them. This process contributes to international support for academic, cultural promotion and exchange, human development, international cooperation through research projects, technical and professional assistance exported as part of the strategy of Cuban institutions. The purpose of this research is to reflect on the characteristics of internationalization of Higher Education in Cuba and its practical application through English teaching at ISCED Cabinda. The study shows the features of this process and the challenges it faces for its further development in response to the [1]constant changes occurring in higher education. As part of this internationalization process, it is presented the experience of working in the Institute of Education and Sciences of Cabinda, the particular characteristics of  the direct participation in the institution work, with emphasis on  teaching English, the research process, the exchange with students and the approach to the culture and Cabindan society. Research methods as historical-logical, induction-­­deduction, analysis-synthesis, and theoretical systematization were used to identify and organize the information presented. The main results of the paper highlighted the teaching, methodological and research endeavor as well as collaborative work of English teachers of the MES-Universities employment contract at ISCED Cabinda.

Keywords: academic exchange; higher education; strategy; internationalization; teaching and research process.

Author Biography

Mabel Linch Aguilera, Universidad de Las Tunas

Licenciada en Educación, especialidad Inglés. Máster en Ciencias de la Educación, Profesora Auxiliar

References

Ayala, M. y Valencia, L.E. (2019). La internacionalización una perspectiva para mejorar la calidad de la educación en Ecuador. Revista Ciencias Pedagógicas e Innovación, 6(2), 61-69.

Cedeño, E., Juanes, B.Y., y Haro, R.D. (2021). La internacionalización de la Educación Superior. Experiencias de la Fundación Metropolitana. Revista Universidad y Sociedad, 13(5), 400-406.

Domínguez, J. J. (2020). La internacionalización de la educación superior: importancia de la participación de los docentes en redes. Revista Universidad y Sociedad, 12 (S1), 461-470.

Fairlie, A., Portocarrero, J. y Herrera, E. (2021). Desafíos de digitalización para la internacionalización de la educación superior en los países de la Comunidad Andina, Documentos de Trabajo, nº 46 (2ª época), Madrid, Fundación Carolina.

González, J. y Santamaría, R. (2013). Calidad y acreditación en la educación superior: integración e internacionalización de América Latina y el Caribe. Educación, 22(43), 131-147.

Lajes, S. (2022). Experiencias de cooperación internacional por un desarrollo sostenible e inclusivo. Congreso Internacional de Educación Superior. Universidad 2022. www.reduc.edu.cu.blog

MES, (2020). Internacionalización. www.mes.gob.cu

Pedraza, X. L. (2016). Institucionalización y gestión de la calidad en educación. Sotavento MBA, 28, 44-53.

Rodríguez, A., Vences, E., Alanís, M.F., Rodríguez, Ma. G., A., Flores, I. (2016). La Internacionalización de la Educación Superior. Caso UANL. Opción, 32(13), 560-582.

Sebastián, J. (2005). La internacionalización de las universidades como estrategia para el desarrollo institucional. Innovación Educativa, 5(26), 27-38.

Tuirán, R. (2019). La educación superior: promesas de campaña y ejercicio de gobierno.

Revista de la Educación Superior, 48(190), 113-183.

Published

2023-12-14

How to Cite

Linch Aguilera, M. . (2023). Internationalization of higher education in Cuba: insights of the process from the English teaching in Cabinda. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 14(6), 286–305. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1884

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK