THE WORKING FORMATION: A NEED OF THE CUBAN PEDAGOGY

Authors

  • Prudencio Alberto Leyva Figueredo Universidad de Ciencias Pedagógicas "José de la Luz y Caballero". Holguín
  • Laura Leticia Mendoza Tauler Universidad de Ciencias Pedagógicas "José de la Luz y Caballero". Holguín
  • Homero Calixto Fuentes González Centro de Estudios de Educación Superior. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba
  • Ilsa Bernardina Álvarez Valiente Centro de Estudios de Educación Superior. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba

Keywords:

formation, labour, pedagogy

Abstract

The contemporary labour activity is every day in a deeper and in a more scientific way; hence it must be more motivated, where the interests and the needs of the students should be reflected in the different teaching levels, so that it allows their preparation for life. In this work, it is offered the dimensionism of the professional preparation for the measurement in Labour Education, where it is allowed to value and to determine essential aspects in the labour formation that form the work of the teacher it is shown the way of the realization of a man in an educative context, which favours the satisfaction of the need to know how to elevate the labour culture infants, adolescents and youth in the teaching educative process.

References

Abascal Ángel. (1987): Metodología de la Enseñanza de la Educación Laboral. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.

Álvarez de Zayas C. (1995): La Escuela en la vida. Editorial Universidad de San Francisco. Xavier Suero. Bolivia. Argiros A. (1996): La integración de los conocimientos. Revista Reencuentro. Serie cuadernos #17. Universidad Autónoma Metropolitana, México. Arnaus, J. (1995): Metodología y estados afectivos específicos. En Educación en revista Educación Superior Universidad Habana. La Habana. Arredondo. M Díaz-Barriga A. (1989): Formación pedagógica de profesores universitarios. Teoría y experiencias en México. UNAM México. Astolfi, J. P. (1998): Desarrollar un currículo multirreferenciado para hacer frente a la complejidad de los aprendizajes científicos. Revista Enseñanza de las Ciencias, Volumen 16 No #, Barcelona. Ausubel, D.P y otros. (1983): Psicología educativa, Ed. Trillas. México. Avedaño Rita y Alicia Minujín. (1987): Hacia una escuela diferente.--La Habana: Ed. Pueblo y Educación. Bermúdez, R. (1996): Teoría y metodología del aprendizaje. Ed. Pueblo y Educación. La Habana. Benítez C. F. (1997): La calidad de la Educación Superior Cubana. En Revista Cubana de Educación Superior No 1 Vol. XVII. La Habana. Contreras I. (1995): ¿Qué aspectos ofrece la investigación más reciente sobre aprendizaje para fundamentar nuevas estrategias didácticas. Revista Educación #1 Universidad de Costa Rica. Vol. l9 No. l. Denezbi D.N. y otros (1978): "Manual del Tornero" Editorial Mir. Moscú. Davidov V. (1982): Tipos de generalizaciones de enseñanzas. Editorial Pueblo y Educación, La Habana. Delors, J. (1996): Formar a los protagonistas del futuro. Revista el correo de la UNESCO. Año XLIX Abril, París. Diccionario de Pedagogía: (1970): Motivación del aprendizaje/: Barcelona Ed. Labor. Donald. P. (1992): Investigaciones sobre tecnología educativa. Sus aplicaciones en el aula. En Revista Tecnología y Comunicación Educativa, México, marzo. Ferrer Domínguez Eduardo. (1978): Elaboración mecánica de los metales". Editorial Pueblo y Educación. La Habana. Ferrer Domínguez. E. Piloto. N. (1980): Teoría del corte de los metales. Eduardo Ferrer Domínguez y Nelson Piloto. Editorial Pueblo y Educación. La Habana. Rico Montero, Pilar. (1996): Reflexiones y aprendizaje en el aula. Editorial Pueblo y Educación, La Habana. Rubinstein S. L. (1967): Principios de psicología general. La Habana: Ed. Revolucionaria. Ruiz, J. (1992): Los métodos de enseñanza en la Educación Superior. Revista cubana de Educación Superior Vol. l4, No. 2. La Habana. Sacristán, G; Pérez, G. (1992). Comprender y transformar la enseñanza Cap. VII. La integración entre conocimientos. Editorial Morata. Madrid.

Published

2010-04-25

How to Cite

Leyva Figueredo, P. A., Mendoza Tauler, L. L., Fuentes González, H. C., & Álvarez Valiente, I. B. (2010). THE WORKING FORMATION: A NEED OF THE CUBAN PEDAGOGY. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 1(2), 111–120. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/18

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>