Methodology for the treatment of the sugar industry as an integrating content in the teaching-learning process of Cuban History
Keywords:
sugar industry, integrative content, teaching-learning processAbstract
The sugar industry as an integrating content in the subject history of Cuba has as its essence the logical articulation of the historical content, as it is selected and sequenced from the relationship established between history as a science and discipline. This paper deals with the methodological procedures for the treatment of the sugar industry as an integrating content in the teaching-learning process of Cuban History in order to strengthen the integral preparation of the teacher of Marxism-Leninism and History. The objective is to model methodological procedures for the treatment of the sugar industry as an integrating content in the teaching-learning process of Cuban history. The methodology is characterized by being systematic, dynamic, participative, practical, orienting, integrative, developmental, professionalizing, innovative and humanistic. The practical implementation favored to raise the preparation of the teachers and to develop professional skills in students from the acquisition of knowledge, skills, habits and values, in a multilateral process linked to the integrating character of the sugar industry as content in the training of the teacher of Marxism-Leninism and History, which made possible to reveal its transversalization in the teaching-learning process of the History of Cuba from the dertermination of content cores. The elaboration and application of the teaching-learning process of Cuban History allowed strengthening interdisciplinary relations and developing in the students a cultural and identity formation, which transformed the ways of acting and favored their integral preparation.
References
Álvarez, R. M. (2006). Didáctica de la Historia y de las Ciencias Sociales. Aprender del pasado para ser protagonista del presente. Kipus.
Barcia, M. C. (2017). Una sociedad distinta: espacios del comercio negrero en el occidente de Cuba (1836-1866). Editorial Universidad de La Habana.
Bernardo, Y. y Lozada, M. (2019). La producción de azúcar en Cuba entre 1820-1898: fuente de riqueza y explotación. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 10(5), 198-207. http://revistas.ult.edu.cu/index.php/disacalia/article/view/1048
Caballero, A. (2015). Las fuentes orales en el proceso de enseñanza aprendizaje de la Historia en la Educación Secundaria Básica [Disertación doctoral no publicada]. Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey, Las Tunas, Cuba.
Cepero, R. (1971). Azúcar y abolición. Ciencias Sociales.
Diego, E. y Martínez, M. (2021, 12 de diciembre) ¿Una nueva era para centrales y bateyes azucareros? Granma. http://www.granma.cu/cuba/2021-12-12/una-nueva-era-para-centrales-y-bateyes-azucareros-12-12-2021-21-12-55?page=2
Fernández, L. (2015). Saberes Híbridos: Las Sugar Companys y la moderna plantación azucarera en Cuba. Revista Asclepio, 67(1), 80- 95. doi:http://dx.doi.org/10.3989/asclepio.2015.06
Fonticiella, E. (2017). El desarrollo del pensamiento lógico en los estudiantes de la carrera Licenciatura en Educación, especialidad Marxismo Leninismo e Historia [Disertación doctoral no publicada]. Universidad de Las Tunas, Las Tunas, Cuba.
Fonticiella, E., Quintero, C. & Rodríguez, A. (2021). Metodología para contribuir al desarrollo del pensamiento lógico. Edacun.
García, A. (2016). A medio siglo de El Ingenio. Revista Travesía, 18(1), 125-131. https://dialnet.unirioja.es/revista/22190/V/18
García, M. (2007). Entre haciendas y plantaciones. Orígenes de la manufactura azucarera en la Habana. Ciencias Sociales.
García, P. & Sánchez, M. (2021). El tratamiento didáctico de la Migración como contenido histórico en profesionalización. Edacun.
Gómez, D. (2018). Azúcar agridulce: memoria, discursos y paisajes azucareros en la nación y la cultura cubana (1791–2017). FIU Electronic Theses and Dissertations. 3761. https://digitalcommons.fiu.edu/etd/3761
Guerra, R. (1970). Azúcar y población en las Antillas. Ciencias Sociales.
Infante, Y. O. (2008). Concepción didáctica para el tratamiento de la Historia de las mujeres en la educación Secundaria Básica [Disertación doctoral no publicada]. Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey, Las Tunas, Cuba.
Le Riverend, J. (1974). Historia Económica de Cuba. Pueblo y Educación. La Habana.
López, G. J. (2013). El tratamiento a la temporalidad y especialidad históricas en la Educación Preuniversitaria [Disertación doctoral no publicada]. Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey, Las Tunas, Cuba.
Milia, A. D. (2013). La historia local con enfoque de historia social en la formación inicial del profesor de Marxismo Leninismo –Historia [Disertación doctoral no publicada]. Universidad de Ciencias Pedagógicas Félix Varela Morales, Santa Clara, Villa Clara, Cuba.
Moreno, M. (2014). El ingenio. Complejo económico- social cubano del azúcar. Tomo I, II, III. Ciencias Sociales.
Ortiz, F. (2002). Contrapunteo cubano del tabaco y el azúcar. Ediciones Cátedra.
Pérez, E., Reyes, J. I. & Fernández, R. (2021). Fundamentos teóricos para el tratamiento didáctico de la historia reciente americana. Revista Did@scalia: Didáctica y Educación, 11(6), 95-106. http://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1105
Reyes, J. I. (2017). Una mirada crítica a la Didáctica de la Historia Social Integral. [manuscrito no publicado]. Universidad de Las Tunas, Cuba.
Reyes, J. I. (2018, noviembre). Didáctica de la Historia Social Integral. [Presentación del curso pre-evento]. Evento Academia y Sociedad, Las Tunas, Cuba.
Reyes, O. (2015). El discurso de Fidel Castro Ruz como fuente para la enseñanza y el aprendizaje en el preuniversitario [Disertación doctoral no publicada]. Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey, Las Tunas, Cuba.
Reyes, O., Reyes, J. I. y Jevey, A. F. (2021). El uso de tareas de enseñar y aprender Historia en las clases de Historia de Cuba en la Educación Preuniversitaria. Edacun.
Rodríguez, R. (2017). Potencialidades de la virtud doméstica para el desarrollo de la cultura histórica en el profesional en formación de la carrera de Marxismo Leninismo e Historia [Disertación doctoral no publicada]. Universidad de Holguín, Holguín, Cuba.
Rojas, A. (2013). La evaluación en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Historia en la Educación Preuniversitaria [Disertación doctoral no publicada]. Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey, Las Tunas, Cuba.
Sánchez, M. (2019). El desarrollo de la creatividad de los actores del proceso de enseñanza aprendizaje de la Historia en la Educación Secundaria Básica [Disertación doctoral no publicada]. Universidad de Las Tunas, Las Tunas, Cuba.
Santamaría, A. (2019). Especialización económica, esclavitud y regionalización del espacio cubano, 1789-1862. Institute of Caribbean Studies. http://hdl.handle.net/10261/179323
Santamaría, A. (2020). Trata de esclavos y esclavitud en Cuba y el Atlántico. http://hdl.handle.net/10261/216411
Santamaría, A. (2021). La colonia económica. Cuba en el siglo XIX, Carlos Sixirei, 001(7) 377-397
Santana, R. I. (2021). El desarrollo del pensamiento histórico en el proceso de enseñanza aprendizaje de las ciencias sociales [Disertación doctoral no publicada]. Universidad de Granma, Granma, Cuba.
Tamayo, Y. (2014). La cultura de paz en el proceso de enseñanza aprendizaje de la Historia en la Educación Secundaria Básica. [Disertación doctoral no publicada]. Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey, Las Tunas, Cuba.
Zanetti, O. (1998). Comercio y poder: las relaciones cubano-hispano-norteamericanas en torno a 1898. Casas de las Américas. La Habana.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2023 Indira Ismaela Salcedo Algarín
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.