Preparation in Environmental Education of early childhood teachers through the White Sands project

Authors

  • Martha Serrano Acosta Centro Universitario Municipal. Puerto Padre. Universidad de Las Tunas
  • Leliette García Pérez Dirección Municipal de Educación. Puerto Padre. Las Tunas
  • Dianik Alonso Machado Centro Universitario Municipal. Puerto Padre. Universidad de Las Tunas

Keywords:

environment, Environmental Education, early childhood

Abstract

The environment is one of the current concerns of humanity and the center of action of the scientific community, therefore, the professors of the Puerto Padre Municipal University Center that make up the Local Development Project "Arenas Blancas" have among their objectives, to influence in the education of children to promote awareness in them regarding the need to protect the environment from the community. Therefore, it is necessary to prepare Early Childhood teachers to work with the children of the Children's Circles of the territory with the purpose of transforming their modes of action. The work summarizes the actions carried out for the preparation of teachers, which are characterized by promoting the leadership of boys and girls and the influence on their actions for the care and conservation of the environment.

Author Biographies

Martha Serrano Acosta, Centro Universitario Municipal. Puerto Padre. Universidad de Las Tunas

Licenciada en Educación, especialidad Preescolar y Máster en Ciencias de la Educación. Profesora Auxiliar. Coordinadora de Carrera de Educación Preescolar

Leliette García Pérez, Dirección Municipal de Educación. Puerto Padre. Las Tunas

Licenciada en Educación, especialidad Preescolar y Máster en Ciencias de la Educación. Profesora Asistente. Jefa de Departamento de la Primera Infancia

Dianik Alonso Machado, Centro Universitario Municipal. Puerto Padre. Universidad de Las Tunas

Licenciada en Educación, especialidad  Primaria y Máster en  Orientación Educativa. Profesora Asistente. Jefa de Departamento de Carreras Técnicas 

References

Almaguer, A. (2012). Metodología para la formación y desarrollo de la cultura agroambiental de los estudiantes de la carrera de Agronomía. Revista Didáctica y Educación, 3(4), 83-97. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/115

Baute Álvarez. L. M. (2015). El desarrollo sustentable en la universidad cubana. Algunas reflexiones. Revista Universidad y Sociedad, 7(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202015000100011

Carta de Belgrado (1975). Seminario internacional de educación ambiental. https://www.manekenk.org.ar/wp-content/uploads/2016/01/belgrado01.pdf

Castro, F. (2001). Discurso en la Cumbre de la Tierra. Río de Janeiro el 12/6/1992. [Tabloide Universidad para Todos, La Habana]

CITMA. (1997). Ley 81 del Medio Ambiente. (Asamblea Nacional del Poder Popular. P.47). El artículo 4.

MINED. (1995). Programa de Educación para los ciclos 3ero y 4to. Pueblo y Educación.

Cuc, M.E. (s.f.). La educación ambiental en el sistema educativo y la transversalidad de la educación ambiental. https://www.monografias.com/trabajos97/educacion-ambiental-sistema-educativo-y-transversalidad-educacion-ambiental/educacion-ambiental-sistema-educativo-y-transversalidad-educacion-ambiental2.shtml

Jiménez, F. (1998). Proyecto de protección de medio ambiente. En Días de Santos (Ed.), La educación para la salud del siglo XXI: comunicación y salud (pp. 441-444). http://www.alezeia.org/publicaciones-alezeia-asociacion/libros-alezeia/261-la-educaci%C3%B3n-para-la-salud-del-siglo-xxi-2%C2%AA-edici%C3%B3n.html

Martínez Castillo, R. (1998). Reflexión sobre educación, sociedad y ambiente. Revista Tópicos, 41.

Peña, L. C. y Almaguer, A. (2018). Resultados del diagnóstico sociocultural de la cultura ambiental de la comunidad Playa Socucho-La Llanita. Revista Didáctica y Educación 9(5), 179–192. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/817

Suárez Wong, I. (2016). Cuidado y conservación del medio ambiente en la escuela primaria. http://vinculando.org/ecologia/cuidado-conservacion-medio-ambiente-escuela-primaria.html

Published

2023-11-23

How to Cite

Serrano Acosta, M., García Pérez, L. ., & Alonso Machado, D. . . (2023). Preparation in Environmental Education of early childhood teachers through the White Sands project. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 14(5), 298–311. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1783

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK