Preparation in Environmental Education of early childhood teachers through the White Sands project
Keywords:
environment, Environmental Education, early childhoodAbstract
The environment is one of the current concerns of humanity and the center of action of the scientific community, therefore, the professors of the Puerto Padre Municipal University Center that make up the Local Development Project "Arenas Blancas" have among their objectives, to influence in the education of children to promote awareness in them regarding the need to protect the environment from the community. Therefore, it is necessary to prepare Early Childhood teachers to work with the children of the Children's Circles of the territory with the purpose of transforming their modes of action. The work summarizes the actions carried out for the preparation of teachers, which are characterized by promoting the leadership of boys and girls and the influence on their actions for the care and conservation of the environment.
References
Almaguer, A. (2012). Metodología para la formación y desarrollo de la cultura agroambiental de los estudiantes de la carrera de Agronomía. Revista Didáctica y Educación, 3(4), 83-97. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/115
Baute Álvarez. L. M. (2015). El desarrollo sustentable en la universidad cubana. Algunas reflexiones. Revista Universidad y Sociedad, 7(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202015000100011
Carta de Belgrado (1975). Seminario internacional de educación ambiental. https://www.manekenk.org.ar/wp-content/uploads/2016/01/belgrado01.pdf
Castro, F. (2001). Discurso en la Cumbre de la Tierra. Río de Janeiro el 12/6/1992. [Tabloide Universidad para Todos, La Habana]
CITMA. (1997). Ley 81 del Medio Ambiente. (Asamblea Nacional del Poder Popular. P.47). El artículo 4.
MINED. (1995). Programa de Educación para los ciclos 3ero y 4to. Pueblo y Educación.
Cuc, M.E. (s.f.). La educación ambiental en el sistema educativo y la transversalidad de la educación ambiental. https://www.monografias.com/trabajos97/educacion-ambiental-sistema-educativo-y-transversalidad-educacion-ambiental/educacion-ambiental-sistema-educativo-y-transversalidad-educacion-ambiental2.shtml
Jiménez, F. (1998). Proyecto de protección de medio ambiente. En Días de Santos (Ed.), La educación para la salud del siglo XXI: comunicación y salud (pp. 441-444). http://www.alezeia.org/publicaciones-alezeia-asociacion/libros-alezeia/261-la-educaci%C3%B3n-para-la-salud-del-siglo-xxi-2%C2%AA-edici%C3%B3n.html
Martínez Castillo, R. (1998). Reflexión sobre educación, sociedad y ambiente. Revista Tópicos, 41.
Peña, L. C. y Almaguer, A. (2018). Resultados del diagnóstico sociocultural de la cultura ambiental de la comunidad Playa Socucho-La Llanita. Revista Didáctica y Educación 9(5), 179–192. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/817
Suárez Wong, I. (2016). Cuidado y conservación del medio ambiente en la escuela primaria. http://vinculando.org/ecologia/cuidado-conservacion-medio-ambiente-escuela-primaria.html
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2023 Martha Serrano Acosta, Leliette García Pérez, Dianik Alonso Machado
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.