The professionalization of the content in the teaching-learning process of Mathematics in the Major of Business Administration

Authors

  • Roberto Xavier Chérrez Ibarra Universidad de Guayaquil

Keywords:

professional training, Mathematics teaching, professionalization

Abstract

In the professional training process of the different majors of the technical, economic and administrative areas in Higher Education, the study of Mathematics is essential, due among other factors, to the implication of its contents for the interpretation and solution of problems, practical and theoretical aspects of the activity carried out by said professionals; however, the scientific literature recognizes the existing difficulties in the teaching-learning process of this subject at an international level, which have worsened in recent years. In the particular case of the Business Administration career at the University of Guayaquil, Ecuador, the existence of said problem is also evident, which leads to the following problem, inadequacies in the teaching-learning process of Mathematics in the Administration career of Companies of the University of Guayaquil. Due to this, a study is carried out to determine the main causes that affect this process, as well as to evaluate different proposals for solving the problem. As main results of the investigation, different tendencies of the Mathematics teaching-learning process were found at this level, where the professionalization of the content in said process stands out, as a way of demonstrating the importance of the same for the successful development of the students, in his future working life.

Author Biography

Roberto Xavier Chérrez Ibarra, Universidad de Guayaquil

Máster en Educación Matemática Universitaria. Profesor de la Universidad de Guayaquil, Ecuador. Correo electrónico: robertocherrez1980@gmail.com, registro ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6643-187X.

References

Addine, F. (2004). Didáctica: Teoría y práctica. Pueblo y Educación.

Bedoya, M. E. (2017). Modelo de profesionalización del docente universitario: estrategia para su implementación en la Universidad Autónoma Latinoamericana (UNAULA). Tesis en opción del grado científico de doctor en Ciencias Pedagógicas. Cuba.

Castellanos, D., Castellanos, B., Llivina, M. y Silverio, M. (2001). Hacia una concepción del Aprendizaje Desarrollador. La Habana: ISPEJV. La Habana. Cuba.

Cedeño, R., Escalona, M. y Verdiel, C. (2019). La profesionalización de la enseñanza de la Matemática en la Educación Superior. Experiencias en Cuba y Ecuador. Roca, 15(4).

Covián, O. y Romo, A. (2017). Matemáticas para la vida. Una propuesta para la profesionalización docente de profesores de matemáticas. Innovación Educativa, 17(73).

Covián, O. (2013). La formación matemática de futuros profesionales técnicos en construcción. Tesis de doctorado. México: CINVESTAV-IPN.

Cruz, V. (2012). Sistema de ejercicios para la profesionalización de la asignatura Química en la especialidad Construcción Civil. Tesis en opción al título académico de máster en ciencias de la educación. Mención Educación Técnica Profesional. Pinar del Rio. Cuba.

Díaz, A. L. (2015). Profesionalización de la formación docente en Matemáticas. XIV CIAEM-IACME, Chiapas, México, 2015. http://xiv.ciaem-iacme.org

Espinoza, A. M. (2016). Estrategia didáctica para la planificación curricular de la Matemática II en la carrera Ingeniería Civil de la ULEAM. Tesis en opción al título académico de Máster en Educación Matemática Universitaria. Universidad de Holguín. Cuba.

Fernández, J. T. (2013). Profesionalización docente en la universidad: implicaciones desde la formación. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 10(1), 170-184.

Gamboa Graus, M. E. (2019). La zona de desarrollo próximo como base de la pedagogía desarrolladora. Didasc@lia: didáctica y educación, 10(4), 33–50.

Gamboa Graus, M. E. (2022). La enseñanza de las matemáticas y el desarrollo del pensamiento en la Educación Básica. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 4(1).

Giroux, H. A. (2001). Los profesores como intelectuales. Ediciones Paidós.

González, R. y Fernández, C. L. (2017). La profesionalización del contenido de la asignatura Matemática en la especialidad de Construcción Civil. Rev. Pedagogía Profesional, 15(4).

Gutiérrez, C. y Gutiérrez, F. (2015). Ricardo Poenisch: La profesionalización de la enseñanza de las matemáticas en Chile (1889-1930). Atenea 509.

Hernández, A. (2020). Alternativa didáctica para favorecer el proceso de enseñanza aprendizaje de la Matemática Básica. Tesis en opción al título académico de Máster en Educación Matemática Universitaria. Universidad de Holguín. Cuba.

León, I., Díaz, G., León, V. E. y Barrera A. J. (2014). Propuesta didáctica para la profesionalización del proceso de enseñanza aprendizaje de la Matemática en la formación del ingeniero agrónomo. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa 25 (ALME).

León, V. E. (2007). Una concepción didáctica para la profesionalización del proceso de enseñanza aprendizaje de la Física en la formación del bachiller técnico en agronomía. Tesis de Doctorado no publicada, ISP. Pinar del Río, Cuba.

López, C. L. y Pérez, O. G. (2014). Formación permanente, superación profesional y profesionalización pedagógica. Tres procesos de carácter continuo y necesario impacto social. Revista Cubana de Reumatología, 16(1), 59-62.

Macías, M. (2012). Uso de las nuevas tecnologías en la formación matemática de ingenieros. Tesis de maestría. México: CICATA-IPN.

Matus, J. y Linares, C. (2016). La carrera docente y la profesionalización de la docencia. Reencuentro, 71, 85-106.

Milián, A., Gato, C. A. y Sánchez, D. (2017). La profesionalización de la Matemática en la especialidad Albañilería de la Educación Técnica y Profesional. Revista Conrado, 13(58), 126-135.

Núñez, M. A., Arévalo, A. y Ávalos, B. (2012). Profesionalización docente: ¿es posible un camino de convergencia para expertos y novatos? Revista Electrónica de Investigación Educativa, 14(2), 10-24.

Pérez, A. (2014). La profesionalización docente en el marco de la reforma educativa en México: sus implicaciones laborales. Revista: El Cotidiano, 184, 113-120.

Reyes-Gasperini, D. y Cantoral, R. (2014). Socioepistemología y empoderamiento: la profesionalización docente desde la problematización del saber matemático. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 28, 360-382.

Sánchez, M. y García, A. (2002). Formación y profesionalización docente del profesorado universitario. Revista de Investigación Educativa, 20(1).

Silvestre, M. (1999). Aprendizaje, educación y desarrollo. Pueblo y Educación.

UNESCO (2014). Programas y Presupuesto Aprobados (37 C/5). En: http://unesdoc.unesco.org/images/0022/002266/226695s.pdf

Zilberstein, J. y Silvestre, M. (2000) ¿Cómo hacer más eficiente el aprendizaje? Ceide.

Published

2023-07-19

How to Cite

Chérrez Ibarra, R. X. (2023). The professionalization of the content in the teaching-learning process of Mathematics in the Major of Business Administration. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 14(3), 239–258. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1704

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK