Methodological preparation of mathematics teachers in working with variables

Authors

  • José Luis Sabonete Calulo Universidade Cuito Cuanavale no Cuando Cubango-Angola
  • Michel Enrique Gamboa Graus Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas

Keywords:

Mathematics, work with variables, methodological, teaching, learning

Abstract

Methodological Work is a method of intervention and transformation of the objective reality, aimed at propitiating the modification of teachers' point of view, work styles, and ways of acting, with the purpose of obtaining greater efficiency and effectiveness in the teaching-learning process. It constitutes one of the main paths in the preparation of teachers, from the transformations. This research aims to investigate the current situation of methodological work for the preparation of teachers of 7th and 8th grades in the contents of work with variables in the School of I Cycle of Secondary Education São Kizito in Menongue, Cuando Cubango-Angola Province. In this article, we will refer to the guideline "Work with Variables", which is worked in all levels of education. We allude to the manifestations, as well as, the result of the analysis of the surveys applied to the mathematics teachers. Finally, we present the conclusions and bibliographical references.

Author Biographies

José Luis Sabonete Calulo, Universidade Cuito Cuanavale no Cuando Cubango-Angola

Docente do Departamento de Ensino e Investigação de Ciências Exatas da Escola Pedagógica

Michel Enrique Gamboa Graus, Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas

Licenciado en Educación, especialidades Matemática-Computación y Lenguas Extranjeras (Inglés). Doctor en Ciencias Pedagógicas.

References

Aguilera Almaguer, O. (2012). El trabajo metodológico como vía efectiva en la preparación de los docentes. http://www.gestiopolis.com/el-trabajo-metodologico-como-via-efectiva-en-la-preparacion-de-los-docentes

Castillo, Y. y Gamboa, M.E. (2020). Tratamiento didáctico interdisciplinario de las funciones matemáticas en la Educación Preuniversitaria. Didasc@lia: didáctica y educación, 11(3), 299-324.

Chico, J.D., Gamboa, M.E. y Zaldívar, L. (2017). Desenvolvimento de habilidades na resolução de problemas trigonométricos para os estudantes do II ciclo do ensino secundário 4 de abril-Caála, Huambo, Angola. Didasc@lia: didáctica y educación, 8(5), 259-278.

Gamboa, M.E. (2019). La Zona de Desarrollo Próximo como base de la Pedagogía Desarrolladora. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 10(4), 30-50.

Gamboa, M.E. (2020). Escala estadística y software para evaluar coherencia didáctica en procesos de enseñanza-aprendizaje de Matemáticas. Didasc@lia: didáctica y educación, 11(1), 140-165.

Gamboa, M. E. (2022). La enseñanza de las matemáticas y el desarrollo del pensamiento en la Educación Básica. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 4(1). https://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/3038

González, V.E. (2014). Reflexiones sobre el trabajo metodológico y científico. https://www.monografias.com/trabajos72/reflexiones-trabajo-metodologico-cientifico-metodologico/reflexiones-trabajo-metodologico-cientifico-metodologico

Mandres, P. y Gamboa, M.E. (2012). Ejercicios para el desarrollo de la habilidad resolver problemas aritméticos en estudiantes de décimo grado. Didasc@lia: didáctica y educación, 3(5), 139-156.

Sabonete, J. L. (2015). Metodología para elevar o rendimiento escolar. Linha mestra para o desenvolvimento da aprendizagem sigificativa. Editorial acadénica Universitária. ULT-Cuba – Las tunas.

Sabonete, J. L. (2020). Trabalho orirntrdo para a obtenção do grau de licenciatura em ciencias da Educação na Opção de Ensino da Matemática. Escola Superior Pedagógica do Cuando Cubango. Universidade Cuito Cuanavale- Angola.

Sabonete, J. L., Gamboa Graus, M. E. e Mestre Gómez, U. (2016). Propuesta didáctica para el diseño de problemas matemáticos en escuelas angoleñas de segundo ciclo. Didasc@ lia: Didáctica y Educación, 7(5), 155-164.

Silva, J.L., Gamboa, M.E. y Domínguez, A. (2019). Actividades de evaluación sistemática para la enseñanza de la Matemática en la secundaria básica. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 7(1).

Published

2022-12-16

How to Cite

Sabonete Calulo, J. L. ., & Gamboa Graus, M. E. . (2022). Methodological preparation of mathematics teachers in working with variables. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 13(6), 300–314. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1594

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 > >>