The diagnosis of the permanent formation of the primary teacher in family orientation
Keywords:
permanent training, primary teacher, family education.Abstract
In the exercise of educational work the teacher influences the students and the contexts that favor their training, among them the family stands out due to its impact on the comprehensive development of schoolchildren. However, there are teachers who, for various reasons, do not play a guiding role in the education of families. One of the causes that limit their preparation for the performance of family counseling is found in limitations in the training of the professional. A study is developed from a mixed research approach, with a descriptive-correlational scope. For which theoretical level methods were applied: historical-logical, analysis-synthesis, induction-deduction; and at the empirical level: participant observation, interview, survey, assessment scales and document review, which allowed making assessments about the teacher's training for these purposes. The objective of the article was aimed at socializing the results of the initial diagnosis of the permanent formation of the primary teacher for the performance of family orientation from the school setting. The results allowed revealing the existing deficiencies and potentialities in the process of permanent teacher training, as evidence of the scientific demand in the approach to improvement tempered to the school space in which teachers develop.
References
Amortegui, S. A., Chávez, N., y Martin, D. M. (2018). La formación permanente de los docentes de la Educación Primaria Básica en la atención educativa a los escolares con necesidades educativas especiales, en el contexto colombiano. Conrado, 14(65), 170-175. http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado
Añorga, J. (1999). Paradigma Educativo Alternativo para el Mejoramiento Profesional y Humano de los Recursos Laborales y de la Comunidad: Educación Avanzada. Impresión Ligera. Ciudad de La Habana, Cuba.
Añorga, J. (2012). La educación avanzada y el mejoramiento profesional y humano [Tesis doctoral]. Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona, La Habana.
Añorga, J. (2014). La Educación Avanzada y el mejoramiento profesional y humano. Varona, 58, 19-31. https://www.redalyc.org/pdf/3606/360634165003.pdf
Cáceres, J. (2015). La formación permanente del profesorado y la cultura escolar. En M. Martín-Sánchez, y T. Groves (Eds.), Salamanca, FahrenHouse: La formación del profesorado. Nuevos enfoques desde la teoría y la historia de la educación (pp.91-104).
Cuba. Ministerio de Educación Superior. (2016). Documento base para el diseño de los planes de estudio "E". MES
de Sousa, G., do Nascimento Tavares, A. M. B., & dos Santos, F. A. A. (2021). Epistemologia da prática profissional docente: um estudo acerca dos saberes docentes. Epistemologia e Práxis Educativa-EPEduc, 4(3). https://periodicos.ufpi.br/index.php/epeduc/article/download/1900/1727
Díaz, O., Portuondo, O. l. y García, I. (2019). Prospección desde la Educación Avanzada y la Agenda 2030 en el proceso de identidad profesional. Panorama. Cuba y Salud, 14(1), 74-77. https://www.medigraphic.com/pdfs/cubaysalud/pcs-2019/pcss191v.pdf
Expósito, J. (2016). El profesor como orientador. Teaching, 34 (2), 93-119.
Garbizo, N., Ordaz, Mayra. & Lezcano, A. (2020). El profesor universitario ante el reto de educar: su formación integral desde la Responsabilidad Social Universitaria. Revista de estudios y experiencias en educación, 19(40), 151-168. DOI: https://dx.doi.org/10.21703/rexe.20201940garbizo8
García, G., Addine, F., Recarey, S., Reinoso, C., Rodríguez, M. A., Linares, M., Castellanos, D., Castellanos, B., Llivina, M. J., Moreno, M. J., Del Pino, J. L., Aguilera, M. C., García, J., Hernández, E., Hernández, P. A., Barreto, I., Blanco, A., Recarey, S., Brito, T.,… Caballero, E. (2004). Temas de introducción a la formación pedagógica. Pueblo y Educación.
García. G., Addine, F. y Recarey, S. (2004). Un profesional imprescindible: el maestro. En Temas de introducción a la formación pedagógica (pp. 3-23). Pueblo y Educación.
González, B. M. (2021). Modelos de formación del profesor universitario: un tema de inaplazable innovación. Atenas, 2(54), 174-188. http://atenas.umcc.cu
Hernández, R. y Mendoza, C. P. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Impreso en México. ISBN: 978-1-4562-6096-5
Horruitinier, P. (2012). La universidad cubana: el modelo de formación. Versión digital del libro. http://books.google.com.cu/
Imbernon, F. y Canto, P. J. (2013). La formación y el desarrollo profesional del profesorado en España y Latinoamérica. Sinéctica, 41, 1-12. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99828325009
Lázaro, J., Gisbert, M. & Silva J. (2018). Una rúbrica para evaluar la competencia digital del profesor universitario en el contexto latinoamericano. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (63), 1-14. https://doi.org/10.21556/edutec.2018.63.1091
Neira M. & Martín H. (2020). Los futuros maestros de infantil ante la educación literaria: Análisis de sus creencias sobre la literatura infantil como recurso para el aula. Profesorado, Revista De Currículum Y Formación Del Profesorado, 24(2), 224-250. DOI: https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i2.14076
Padilla, A., López, M. M., y Rodríguez, A. (2015). La formación del docente universitario. Concepciones teóricas y metodológicas. Universidad y Sociedad, 7(2), 86-90. http://rus.ucf.edu.cu/
Pascual, A., Ortega, J., Pérez, M. & Fombona, J. (2019). Competencias Digitales en los Estudiantes del Grado de Maestro de Educación Primaria. El caso de tres Universidades Españolas. Formación universitaria, 12(6), 141-150. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000600141
Perdomo, J. (2021). Competencias metacognitivas del docente universitario ante la demanda de su formación profesional. Scientiarum, (2), 73-88. https://investigacionuft.net.ve/revista/index.php/scientiarium/article/view/440/501
Roberts, K., Rodríguez, D., y Silva, P. (2019). Saber pedagógico en evaluación del profesorado de escuelas vulnerables de la comuna de Arica y sus demandas a la formación inicial docente. Paideia, (64), 65-69. http://revistas.udec.cl/index.php/paideia/article/view/2135
Tallaferro, D. (2012). La formación: experiencia para el saber y la reflexión. Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales. Mérida-Venezuela. ISSN 1316-9505. Enero-Diciembre. Nº 18: 113-127. https://www.redalyc.org/pdf/652/65226271003.pdf
Tezanos, A. (2007). Formación de profesores: una reflexión y una propuesta. Pensamiento Educativo, Investigación Latinoamericana 41(1), 57-75. http://redae.uc.cl/index.php/pel/article/download/25675/20591
UNESCO. (2017). La UNESCO Avanza La Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. http://www.unesco.org/open
Valiente, P. (2001). Concepción sistémica de la superación de los directores de secundaria básica [Tesis doctoral]. Instituto Superior Pedagógico "José de la Luz y Caballero" Holguín, Cuba.
Villaverde, E., Fernández, M., Belén, T. & González, M. (2021). Revisión de la literatura sobre las características que definen a un buen docente de Educación Física: consideraciones desde la formación del profesorado. Retos, 41, 471-479. https://ruc.udc.es/dspace/bitstream/handle/2183/27735/Revisi%c3%b3n_Literatura_Buen_Docente_EF.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Villegas, L. A. (2008). Formación: apuntes para su comprensión en la docencia universitaria. Profesorado, 12(3), 1-14. https://www.redalyc.org/pdf/567/56712875013.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2022 Alenni Ramona Aguilera Grave de Peralta, Roberto Pérez Almaguer, Yudith Laura Ferreiro Fuentes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.