Socio-emotional activity for the development of emotional intelligence in the Pedagogy-Psychology professional

Authors

  • Leyder Ortiz Pérez Universidad de Las Tunas
  • Pablo Raúl Mas Sánchez Universidad de Las Tunas
  • Manuel Antonio Mulet González Universidad de Las Tunas

Keywords:

activity, professional, training, emotional intelligence

Abstract

or the purposes of the results of the research that is being developed, the need and importance of emotional intelligence in the initial training of the Pedagogy-Psychology professional is recognized for the fulfillment of the tasks and functions to be performed in the contexts of action in relation to the professional problems, in order to promote sufficient personological resources for this purpose. Therefore, it is necessary as an objective to argue the socio-emotional activity for the development of emotional intelligence as a professional quality in the Pedagogy-Psychology career, for which theoretical and empirical methods are used.

Author Biographies

Leyder Ortiz Pérez, Universidad de Las Tunas

Licenciado en Educación, especialidad Pedagogía-Psicología. Máster en Orientación Educativa. Profesor del Departamento de Pedagogía-Psicología

Pablo Raúl Mas Sánchez , Universidad de Las Tunas

Licenciado en Educación, especialidad Pedagogía-Psicología. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor del Departamento de Pedagogía-Psicología

Manuel Antonio Mulet González , Universidad de Las Tunas

Licenciado en Educación, especialidad Pedagogía-Psicología. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor del Departamento de Pedagogía-Psicología.

References

Bello, Z. (2019). La inteligencia emocional en la educación superior. Una experiencia preliminar. Revista Cubana de Educación Superior, vol.38 (no. Especial• 2019) https://www.rces.uh/index.php/article/view/338

Goleman, D. (1995). La inteligencia emocional. Argentina: Editorial Zeta Bolsillo.

Gutiérrez, G. (2016). Concepción Pedagógica para la Educación Socioemocional en estudiantes de la carrera Pedagogía Psicología. (Tesis de Doctorado). La Habana: Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”.

MES. (2016). Plan de Estudios “E” Pedagogía Psicología. Ministerio de Educación Superior.

Rodríguez, D. (2014). La formación emocional del estudiante de educación preescolar. (Tesis de Doctorado). Santiago de Cuba: Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García.

Published

2022-11-23

How to Cite

Ortiz Pérez, L., Mas Sánchez , P. R. . ., & Mulet González , M. A. . . . . (2022). Socio-emotional activity for the development of emotional intelligence in the Pedagogy-Psychology professional. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 13(5), 211–224. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1525

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK