Aesthetics as philosophical content for the Marxism-Leninism-History practitioner

Authors

  • Ania Caballero Leyva Universidad de Las Tunas
  • Clara de los Ángeles Guzmán Góngora Universidad de Las Tunas
  • Yunier Guerra Borrego Universidad de Las Tunas

Keywords:

aesthetic, content, value

Abstract

With the aim of systematizing theoretical-methodological elements necessary to incorporate the aesthetic as philosophical content in the students of the Bachelor's Degree in Education Marxism Leninism and History, this work is carried out. From scientific foundations that are used to understand the necessity of this slope in the formation of a professional that is singularized in its formation. Aesthetics as a philosophical content that has become a component that contributes to the cosmovision of the student of this career. It also allows him to perceive sensations, as well as the knowledge, acceptance or cultivation of the immaterial essence of oneself; from the aesthetic appreciation made by the student evidencing a certain sense of reality.

Author Biographies

Ania Caballero Leyva, Universidad de Las Tunas

Licenciado en Educación, Marxismo Leninismo e Historia. Máster en Educación. Profesor Auxiliar. Departamento-Carrera Marxismo Leninismo e Historia.

Clara de los Ángeles Guzmán Góngora, Universidad de Las Tunas

Licenciado en Filosofía. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Dirección de Marxismo e Historia.

Yunier Guerra Borrego , Universidad de Las Tunas

Licenciado en Educación, especialidad Pedagogía Psicología. Máster en Ciencias de la Educación. Profesor Asistente. Departamento de Pedagogía Psicología.

References

Bozal, V. (1996). Historia de las ideas estéticas II. Historia 16, Madrid, España. https://www.todocoleccion.net/libros-segunda-mano/valeriano-bozal-historia-ideas-esteticas-teorias-artisticas-contemporaneas-vol-ii~x143078182.

Cardentey, J. (2016). Lecciones de Filosofía Marxista Leninista. Pueblo y Educación.

Egórov, A. (1978). Problemas de la Estética. Progreso.

Estévez, P. R. (2014). La alternativa estética en la educación. Pueblo y Educación.

Estévez, P. R. (2017). El perfeccionamiento de la educación estética. Ediciones Capiro.

Fajardo, C. (2002). El gusto estético en la sociedad postindustrial. Espéculo, 21. https://biblioteca.org.ar/libros/151028.pdf

Kagan, M. (1984). Lecciones de Estética Marxista Leninista. Arte y Literatura.

Michaud, Y. (2022). Filosofía del arte y estética. http://www.disturbis.esteticauab.org

Ministerio de Educación Superior (2020). Modelo del Profesional de la Carrera de Licenciatura en Educación, Marxismo Leninismo e Historia. Plan E. La Habana, Cuba.

Novikova, L. I. (1986). Estética y Técnica. Arte y Literatura.

Peralta, Y., Páez, B., Carbonell, L.C. (2019). Modelo didáctico para la formación estética del estudiante de Marxismo-leninismo e Historia. Revista Mendive, 17(2), p193-203.

Sánchez, A. (1973). Las ideas estéticas de Marx. Instituto Cubano del Libro.

Sánchez, M. (2008). Estética Enfoques actuales. Félix Varela.

Valverde, J. (2011). Breve Historia y Antología de la Estética. Ediciones Ariel.

Published

2023-01-27 — Updated on 2023-01-30

Versions

How to Cite

Caballero Leyva, A., Guzmán Góngora, C. de los Ángeles ., & Guerra Borrego , Y. . (2023). Aesthetics as philosophical content for the Marxism-Leninism-History practitioner. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 14(1), 131–143. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1490 (Original work published January 27, 2023)

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK