Dance education as transversal content of the principal processes of the Artistic Education professional

Authors

  • Maybel Martínez Batista Profesora
  • Aleyda Best Rivero Universidad de Las Tunas
  • Ernesto Rafael Triguero Tamayo Universidad de Las Tunas

Keywords:

dance education, transversal content, principal processes

Abstract

The arts education process is relevant in training scenarios focused on the integral development of the personality, which provokes permanent learning of transformation and socialization of its manifestations, to provide students with high qualities and moral, educational, artistic and aesthetic values. . Therefore, the practical argumentation of a dance education as a transversal content is important, from the different substantive processes in the formation of the Artistic Education Professional, which establishes formal relationships between the contents and the academic, investigative, labor and extension processes, to promote an effective execution and understanding of dance education, based on the use of methods and procedures such as participant observation, functional structural systemic and experiential pedagogical experience; that will facilitate the exposition of their points of view, criteria and reflexive critical evaluations, during the formative dynamics. The implementation of the methodology implies an aesthetic formation of dance, which allows students to achieve an artistic significance of the manifestation, from the sensoperception that causes direct contact with the dance fact, leading them to the development of a dance culture, from the positioning theory achieved, awareness of dance and pedagogical relevance to effectively exercise their professional work.

Author Biographies

Aleyda Best Rivero, Universidad de Las Tunas

Licenciado en Profesor Superior de Historia. Máster en Ciencias de la Educación. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular, Departamento de Arte.

Ernesto Rafael Triguero Tamayo, Universidad de Las Tunas

Licenciado en Comunicación Social. Doctor en Ciencias sobre Arte. Profesor Titular del Departamento de Gestión Sociocultural para el Desarrollo.

References

Arteaga, F. (2016). La filosofía de la educación desde la obra martiana. Las Tunas, Cuba: Edito-rial Académica Universitaria.

Horruitiner, P. (2012). La universidad cubana: el modelo de formación. Editorial Pueblo y Edu-cación. La Habana, Cuba. http://www.un.org/sustainabledevelopment/es/la-agenda- de-desarrollo-sostenible/

Martínez, B. M. (2017). Hacia una formación desarrolladora en el Instructor de Arte, desde una adecuación a los Talleres de Perfeccionamiento Artístico (Danza). [Tesis de Maestría]. Universidad de las Artes (ISA). La Habana, Cuba.

Martínez, M. C. (2010). Docentes de Educación Artística. Experiencias en el marco de la forma-ción continua. Revista Iberoamericana de Educación. https://rieoei.org/historico/documentos/rie52a05.html.

Ministerio de Educación Superior [MES]. (2016a). Indicaciones metodológicas y de organización Plan de Estudios E. Carrera Licenciatura en Educación Artística. La Habana, Cuba.

Ministerio de Educación Superior [MES]. (2016b). Modelo del Profesional. Plan de Estudios E. Carrera Licenciatura en Educación Artística. La Habana, Cuba.

Ministerio de Educación Superior [MES]. (2016c). Programa de Disciplina Educación Artística. Plan de Estudios E. Carrera Licenciatura en Educación Artística. La Habana, Cuba.

Otano, L. y Sierra, J. (1994). El lugar del centro. Cuadernos de Pedagogía. fi-le:///C:/Users/NOTOCA~1/AppData/Local/Temp/DialnetLaEnsenanzaExplicitaDeLosTemasTransversalesATraves-209151.pdf

Reyábal, M. V. y Sanz, A. I. (1995). La transversalidad y la educación integral. En Los ejes transversales, aprendizaje para la vida. Escuela Española. https://www.google.com/q/?q=Rey%C3%A1bal%2C+Mar%C3%ADa+V+y+Sanz%2C+Ana+I+%281995%29.++%22La+transversalidad+y+la+educaci%C3%B3n+integral%22%2C+en+L

Reyes, J. I. (2002). Acerca de los problemas teóricos y metodológicos del aprendizaje. Instituto Superior Pedagógico Pepito Tey, Las Tunas. Soporte digital.

Touriñán, J. M. (2018). La relación artes-educación: educamos con las artes y hay educación artística común, específica y especializada. bol. Redipe [internet]. https//revista.redipe.org/index.php/1/article/view/647

Published

2022-10-20

How to Cite

Martínez Batista, M., Best Rivero, A., & Triguero Tamayo, E. R. . (2022). Dance education as transversal content of the principal processes of the Artistic Education professional. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 13(4), 251–273. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1488

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK