Surface anatomy. Common knowledge between disciplines of the medical career.

Authors

  • Rafael Mena Pérez Médico
  • María Asunción Tosar Pérez Facultad de Ciencias Médicas “Enrique Cabrera”
  • Maydalien Díaz Hernández Facultad de Ciencias Médicas “Enrique Cabrera”

Keywords:

interdisciplinarity, surface anatomy, teaching-learning

Abstract

The reunification of knowledge allows the application of what is already known in the solution of new problems that arise during the teaching-learning process. This integration can go horizontally (at the year or cycle level) or vertically (clinical basic integration), representing the common knowledge between various disciplines. A descriptive cross-sectional pedagogical research was carried out in the undergraduate area at the Enrique Cabrera School of Medical Sciences during the 19-20 and 20-21 academic years, to identify the disciplinary interrelation of surface anatomy with the different curricular disciplines from the 1st to the 5th year of the race. Empirical level and theoretical level methods were used. When analyzing the study program of the Medicine career, both: plan E, and plan D, the existence of surface anatomy is confirmed as common knowledge in different disciplines and subjects. There are deficiencies in the interdisciplinary approach of the clinical-surgical disciplines with the osteomyoarticular system.Keywords: interdisciplinarity, surface anatomy, teaching-learning.

Author Biographies

María Asunción Tosar Pérez, Facultad de Ciencias Médicas “Enrique Cabrera”

Especialista de 1er Grado en MGI y de 2do Grado en MNT. Dr. C. de la Educación Médica. Profesora Titular e Investigadora Auxiliar. Responsable de Departamento docente de Medicina Natural y Tradicional, La Habana.

Maydalien Díaz Hernández, Facultad de Ciencias Médicas “Enrique Cabrera”

Especialista de 1er Grado en MGI. Profesora Asistente. Departamento Docente Metodológico. La Habana.

References

Adaya, C., Carmona, G. M., Terán, V. O. y Márquez, M. O. (2013). Relación del estilo de vida y estado de nutrición en estudiantes universitarios: estudio descriptivo de corte transversal. Rev. Medwave, 13(11), 68-83.

Alemán Rodríguez, R. y Yera Carbonell, G. del C. (2011). La interdisciplinariedad en ciencias médicas y la matemática. Revista Cubana de Higiene y Epidemiología, 49(3), 490-498. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-30032011000300016&lng=es&tlng=es.

Alfonso Hidalgo, A. y Zamora Rodríguez, L. (2014). Experiencia preliminar de nexos interdisciplinares entre Farmacología e Informática Médica en estudios médicos. EDUMECENTRO, 6(1), 145-159. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742014000100011&lng=es&tlng=es.

Castillo, Y. y Gamboa, M.E. (2016). Relaciones interdisciplinarias de las ciencias a partir de la Matemática en la Educación Preuniversitaria. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 7(5), 131-154. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/542

Díaz Quiñones, J., Valdés Gómez, M. y Boullosa Torrecilla, A. (2016). El trabajo interdisciplinario en la carrera de Medicina: consideraciones teóricas y metodológicas. MediSur, 14(2), 213-223. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2016000200016&lng=es&tlng=es.

Escalona Guevara, P., Gamboa Fajardo, A., Otero Naranjo; S. y Benítez Popa, E. (2018). La disciplina principal integradora en la carrera de Medicina. Multimed. Revista Médica Granma, 22(3), 719-725. https://www.medigraphic.com/pdfs/multimed/mul-2018/mul183q.pdf

Fernández Sacasas, J. A. (2013). El principio rector de la Educación Médica cubana Un reconocimiento a la doctrina pedagógica planteada por el profesor Fidel Ilizástigui Dupuy. Educación Médica Superior, 27(2), 239-248. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412013000200011&lng=es&tlng=es.

Gamboa, M.E. (2018). Estadística aplicada a la investigación educativa. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 5(2). https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/427

Gutiérrez-Ventura, F. (2014). La importancia de la anatomía en ciencias básicas. Revista Estomatológica Herediana, 23(3). https://doi.org/10.20453/reh.v23i3.63 Maynard Bermúdez, R. E., De la Torres Rosés, M. V., Haber Ané, Z., Maynard Bermúdez, G. I. y Favier Torres, M. A. (2016). La Medicina General Integral como disciplina principal integradora. Revista Información Científica, 25(1), 90-100. https://www.redalyc.org/journal/5517/551762874010/html/

Martínez Lima J. M., Carmona Betancourt J., Solar Carballo O. M. y Sánchez Suárez OR. (2020). Importancia del conocimiento de la anatomía dental para su

aplicación en la práctica clínica. [Congreso Morfovirtual 2020]. http://morfovirtual2020.sld.cu/index.php/morfovirtual/morfovirtual2020/paper/download/273/176#:~:text=Puede%20considerarse%20que%20el%20conocimiento,la%20evaluaci%C3%B3n%20de%20la%20calidad.

Oramas González, R., Jordán Severo, T. y Valcárcel Izquierdo, N. (2012). Propuesta de modelo del profesor universitario en la carrera de Medicina. Educación Médica Superior, 26(4). http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/86

Padilla Meza, J., Godoy Guzmán, C. (2021). La importancia de la anatomía y su enseñanza entorno al razonamiento clínico en la carrera de Medicina: una revisión bibliográfica. Rev. ANACEM, 15(1), 80-85. https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1253917.

Piloto Porras, D. C., González Miló, A., González González, M., Ortiz Castillo, L. E., González Rodríguez, R. (2018). Interdisciplinariedad desde la disciplina Medicina General Integral hacia las Ciencias Básicas Biomédicas. Revista Universidad Médica Pinareña, 14(3), 257-266. http://galeno.pri.sld.cu/index.php/galeno/article/view/526.

Rodríguez-Herrera, R., Losardo, R. J., & Binvignat, O. (2019). La Anatomía Humana como Disciplina Indispensable en la Seguridad de los Pacientes. Int. J. Morphol, 37(1), 241–250. https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-990034

Rousseau Yera, R., Figueredo Mesa, Y., Montero Alfonso, Y., Rodríguez Rodríguez, A. y Rodríguez Patterson, M. (2018). Las relaciones interdisciplinarias entre la Educación Física y la Medicina Natural y Tradicional, en la formación del Médico General. Revista Cubana de Tecnología de la Salud, 9(4), 155-159. http://www.revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/1317

Yoppiz, Y., Cruz, A., Gamboa, M.E. y Osorio, G. (2016). Alternativa didáctica para contribuir al perfeccionamiento de la planificación del proceso de enseñanza-aprendizaje de la Matemática en la carrera Licenciatura en Educación Matemática-Física. Boletín Redipe, 5(5), 147-164. http://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/69

Published

2022-10-20

How to Cite

Mena Pérez, R., Tosar Pérez, M. A. ., & Díaz Hernández, M. . (2022). Surface anatomy. Common knowledge between disciplines of the medical career. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 13(4), 171–182. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1415

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK