THE EVALUATION OF THE TEACHING PROCESS AS A PARTICIPATORY AND NON-DIRECTIVE ONE

Authors

  • Homero Calixto Fuentes González Centro de Estudios de Educación Superior. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba
  • Raúl de la Peña Silva Ministerio de Educación Superior
  • María Rosa Milán Licea Centro Universitario de Guantánamo. Guantánamo

Keywords:

evaluation, participatory, process

Abstract

Evaluation is a link of the educative process; it is substantial taking into account the nature of the process as a whole. If the teaching educative process is considered as a holistic-configuring model, which overlaps a space for constructing meaning; then the evaluation process should be characterized as highly participatory and non-directive. In this work a system of categories proper of evaluation are explained, which allow the dynamic for developing it, taking into account that the students are active participants of their evaluation.

References

Fuentes, H. 1997. Modelo holístico de los procesos universitarios. Conferencia, documentos CeeS "M. F. Gran". Fuentes, H. y otros. 1995. Fundamentos didácticos para un proceso de enseñanza - aprendizaje participativo. Centro de estudios de educación superior "Manuel F. Gran". Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Fuentes, H., Álvarez, I. 1998. Dinámica del proceso docente educativo en la educación superior. CeeS “Manuel F. Gran”. Universidad de Oriente. Fuentes, H., Álvarez, I., Cruz, S. 1998b. Modelo holístico configuracional de la didáctica de la educación superior. CeeS “Manuel F. Gran”. Universidad de Oriente. Zorrilla, Margarita Ma. 1999. La evaluación educativa y alguno de sus dilemas. La educación básica ante el nuevo milenio. México. Martínez Rizo, Felipe. 1985. La Institucionalización de la Evaluación. México. Dell´Ordine, José Luís. 1999. La Evaluación Educativa. Argentina. CRESAL/UNESCO. Evaluación del currículum: Perspectivas curriculares y enfoques para su evaluación. Torres Zambrano, Guillermo. 1999. Módulo de evaluación del aprendizaje. Colombia. Valera, María V. 1986. Algebra Lineal. Hummelbrunner, S. 1990. Comtemporary Business Mathematics. Canadá. Pozo Municio, Juan I. 1994. La solución de problemas. España.

Published

2010-04-25

How to Cite

Fuentes González, H. C., de la Peña Silva, R., & Milán Licea, M. R. (2010). THE EVALUATION OF THE TEACHING PROCESS AS A PARTICIPATORY AND NON-DIRECTIVE ONE. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 1(2), 39–52. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/14

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.