Pedagogic strategies for sensibilities and change of behavior in the reduction of gender violence in Junior High Schools from Tahona, in Niger

Authors

  • Moussa Moustapha Universidad de Tahoua

Keywords:

behaviour; gender; learning; pedagogy sensitization; strategy; violence.

Abstract

The present study get up with the objective of studying the very frequent phenomenon of gender violence in basic secondary schools in the Tahoua´s City, Republic of Niger. The objective includes to elaborate some pedagogical strategies to raise awareness and change the actor’s behaviors for reducing the gender violence by contributing to a better understanding of gender violence in Tahoua´s secondary schools. The methodology used consists of choosing three basic secondary schools in the City of Tahoua. The interviews, the focus groups, the questionnaires of the qualitative and quantitative methodologies were used. Similarly, the analytical-synthetic, inductive-deductive, historical-logical methods were used. The results obtained indicate an awareness of the school directors, parents, teachers and civil society through the implementation of the different strategies developed for the prevention and reduction of gender violence in secondary schools in the Tahoua´s City.

Author Biography

Moussa Moustapha, Universidad de Tahoua

Profesor Asistente. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor-Investigador. Facultad de Ciencias de Educación.

References

Annuaires statistiques des Ministères en charge de l’éducation du Niger (2015) Disponible Disponible en: https://www.stat-niger.org/wpcontent/uploads/2020/06/Annuaire_2011_2012.pdf [Consultado el 20 de enero de 2021]

Asamblea General de Naciones Unidas (2006). Estudio a fondo sobre todas las formas de violencia contra la mujer. Consultado el 24/10/2011 Disponible en: http://www.un.org/womenwatch/daw/ vaw/publications/Spanish%20 study.pdf [Consultado el 25 de marzo de 2021]

Astrid, O. R. (2012). El concepto de violencia de género en el derecho internacional de los derechos humanos, Revista Latinoamericana de Derechos Humanos 23 89 Volumen 23 (1), I Semestre 2012 (ISSN: 1659-4304) Disponible en: https://www.corteidh.or.cr/tablas/r32263.pdf [Consultado el 10 de febrero de 2021]

Black, M. (2004). Somali Children and Youth: Challenging the Past and Building the Future. UNICEF Somalia.

Claudia, M. U. (2014). La prevención de la violencia contra las mujeres y las niñas el contexto educativo Prácticas promisorias en 14 países de América Latina y El Caribe, Documento de trabajo Disponible en: https://www.unicef.org/lac/media/6336/file/PDF%20La%20prevenci%C3%B3n%20de%20la%20violencia%20contra%20las%20mujeres%20y%20las%20ni%C3%B1as%20el%20contexto%20educativo.pdf [Consultado el 17 de enero de 2021]

Dasmine, K. (2017). Gender-based violence in primary schools :Jamaica. Disponible en: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED610693.pdf [Consultado el 20 de mayo de 2021]

Edleson, J. L. (1999). "Problems associated with children’s witnessing of domestic violence." Violence Against Women Online Resources

Fondo de Población de las Naciones Unidas (2011). Estrategia Regional de UNFPA para América Latina y el Caribe para la Prevención y el Abordaje de la Violencia Sexual contra las Mujeres 2011 – 2013 Disponible en: https://oig.cepal.org/sites/default/files/estrategia_unfpa_violencia.pdf [Consultado el 16 de julio de 2021]

Fondo de Población de las Naciones Unidas (2013). Violencia de género Disponible en: https://www.unfpa.org/es/violencia-de-g%C3%A9nero [Consultado el 24 de diciembre de 2021]

Greene, M. E. & all (2013) A Girl’s Right to Learn without Fear: Working to End Gender-Based Violence at School. Woking, UK: Plan International. [Consultado el 2 7 de noviembre de 2021]

Informe mundial sobre la violencia y la salud (2015) disponible en: https://www.who.int/violence_injury_prevention/violence/world_report/es/summary_es.pdf [Consultado el 24 de diciembre de 2021]

las Naciones Unidas (2005). Informe mundial sobre violencia y salud Disponible en: https://violenceagainstchildren.un.org/sites/violenceagainstchildren.un.org/files/document_files/world_report_on_violence_against_children_sp.pdf [Consultado el 20 de diciembre de 2021]

Mercy, J. y al. (2003). La violencia juvenil. En: Krug EG et al. (Eds). Informe mundial sobre la violencia y la salud. Washington DC, Organización Panamericana de la Salud, páginas. 25-61.

Ministerio de Promoción de la Mujer y Protección Infantil (2017). Politique Nationale de Genre du Niger disponible en : http://www.promotionfemme.gouv.ne/uploads/documents/5c79193989b63.pdf [Consultado el 21 de diciembre de 2021]

Muhammad, A. y all (2020). The Relationship Between Education and Gender-Based Violence. Disponible en: file:///C:/Users/HP/Downloads/Manuscript%20(1).pdf [Consultado el 12 de octubre de 2021]

OMS (2005). Violencia contra la mujer Disponible en: https://www.who.int/reproductivehealth/publications/violence/es [Consultado el 26 de noviembre de 2021]

OMS (2006). Global Estimates of Health Consequences Due to Violence against Children. Background Paper to the UN Secretary-General’s Study on Violence against Children. Ginebra, Organización Mundial de la Salud

ONU mujeres (2015). Poner fin a la violencia contra las mujeres. Disponible en: https://www.unwomen.org/es/what-we-do/ending-violence-against-women [Consultado el 21 de diciembre de 2021]

ONU mujeres (2015). Prevenir la violencia contra las mujeres. Disponible en: https://www.unwomen.org/es/news/in-focus/end-violence-against-women/2015 [Consultado el 14 de diciembre de 2021]

Oxfam (2007). Acabar con la violencia de género es posible. Disponible en: https://www.oxfam.org/es/acabar-con-la-violencia-de-genero-es-posible[Consultado el 20 de abril de 2021]

Sajeda, A. y Althea D. A. (2011). Abordar la violencia sexual basada en el género (SGBV) contra niñas adolescentes promoción de transiciones a la vida adulta sanas, seguras y productivas. Resumen nº 38 Marzo 2011 sur https://www.popcouncil.org/uploads/pdfs/TABriefs/38_SGBV_es.pdf [el 24 de septiembre de 2021]

Straus, M. (2004). Prevalence of Violence against Dating Partners by Male and Female University Students Worldwide. Violence against Women, 10(7): 790-811.

Published

2022-07-13

How to Cite

Moustapha, M. . (2022). Pedagogic strategies for sensibilities and change of behavior in the reduction of gender violence in Junior High Schools from Tahona, in Niger . Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 13(3), 1–20. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1316

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.