THE METHODOLOGICAL RESOURCES TO SUPPORT STUDY ACTIVITY AT THE ENRIQUE CABRERA FACULTY OF MEDICAL SCIENCES
RECURSOS METODÓLOGICOS PARA FAVORECER LA ACTIVIDAD DE ESTUDIO
Keywords:
methodological resources, study activity, health research.Abstract
The quality of the training of professionals in Health Sciences is essential for the achievement of an efficient performance of its graduates. In this process, it is necessary to achieve satisfactory results in the study activity that students carry out from the first years; however, the optimal conditions are not always created from the management of the methodological work at its different levels. This allows us to identify as a problem to be solved in the design of help resources to favor study activity at the Enrique Cabrera Faculty of Medical Sciences. In this way, the objective is: to characterize the study activity of these students to propose methodological resources that, with the use of new information and communication technologies, favor the development of their investigative skills. The proposal is part of a project in the approval phase, and the methodology used is eminently qualitative since preliminary results are presented from the application of a survey of the subject Research Methodology with students of the career of Medicine of the 1st year of the 2019-2020 academic year. With this, it is concluded that it is necessary to assess the satisfaction criteria of the students to make the training process of these professionals more effective.
References
Aguilera, E., Guzmán, A. y Alarcón, B. (2012). El impacto del trabajo metodológico en el proceso formativo de los estudiantes de la Universidad de Holguín. Pedagogía Universitaria, 17(1), 1-11.
Colección CRES (2018). Declaración de la III Conferencia Regional de Educación Superior de América Latina y el Caribe y Plan de Acción 2018-2028. Córdoba, Argentina. Recuperado de: www.iesalc.unesco.org
Fariñas L. G. (2004) Maestro, para una didáctica del aprender a aprender. Editorial Pueblo y Educación, C. Habana, Cuba.
Gamboa, M.E. (2018). Estadística aplicada a la investigación educativa. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 5(2).
Informe Integral de resultados docentes (1er semestre del curso 2019-2020). Departamento Metodológico de la Facultad de Ciencias Médicas Enrique Cabrera. C. Habana, inédito.
Plan de Estudio E de la Carrera Medicina (2019). Universidad de Ciencias Médicas de la Habana, Centro Rector para planes y programas de estudios en Salud. Ministerio de Educación Superior.
Programa de Disciplina Metodología de la Investigación en Salud para la carrera Medicina (2019). Universidad de Ciencias Médicas de la Habana. Ministerio de Educación Superior.
Tunnermann, C. (1996). Conferencia Introductoria. Conferencia Regional de América Latina y el Caribe sobre Políticas y Estrategias en la Educación Superior. La Habana, Cuba.
Saborido, J. (2020). Conferencia Inaugural del Ministro de Educación Superior en XII Congreso Internacional de Educación Superior “Universidad 2020”, La Habana, Cuba. Recuperado de: www.mes.gob.cu
Villardón, L. y Yániz, C. (2011). La autogestión del aprendizaje y la autonomía e iniciativa personal. Revista UNIVEST, Girona. Recuperado de: https://dugi-doc.udg.edu/bitstream/handle/10256/3759/260.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Zaez, J. y Quintana, B. (2008). La autogestión del conocimiento en la integración de las Ciencias Sociales. En memorias de 6to Congreso Internacional de Educación Superior.
Downloads
Published
Versions
- 2021-11-30 (3)
- 2021-11-29 (2)
- 2021-11-29 (1)
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2021 Eleanne Aguilera Pupo, Marianela Alemán Perdomo, Olga Lourdes Portuondo Hitchman
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.