GENERAL DIDACTIC DIRECTED TO THE SOLUTION OF PROFESSIONAL PROBLEMS

LA DIDÁCTICA GENERAL Y LOS PROBLEMAS PROFESIONALES

Authors

  • Diana Rosa Diaz Garriz Profesora universitaria
  • José Raúl Cárdenas Martínez Universidad de Ciego de Ávila
  • Lisbet Catalina Vazquez Quintana Universidad de Ciego de Ávila

Abstract

The work arises from the need to perfect the teaching-learning process of General Didactics in the initial training of the Bachelor of Education Pedagogy-Psychology for the fulfillment of the functions that correspond to its object of work. The objective is to present the main results of the conception of the teaching of General Didactics in the Bachelor of Education degree Pedagogy-Psychology aimed at the analysis of professional problems that must contribute to solving in their educational practice from work with teaching situations and learning. Among the investigative methods used are analytical-synthetic, inductive-deductive, historical-logical, and document analysis.

 

Author Biographies

José Raúl Cárdenas Martínez, Universidad de Ciego de Ávila

Licenciado en Educación, Especialidad Biología, Doctor en Ciencias Pedagógicas. Es profesor titular  e investigador titular del departamento de Ciencias Naturales.

Lisbet Catalina Vazquez Quintana, Universidad de Ciego de Ávila

Licenciada en Educación, Especialidad Defectología, Doctora en Ciencias Pedagógicas. Es profesora auxiliar  del departamento Pedagogía y Psicología.

References

Addine, F. (1996). Alternativa para la organización de la práctica laboral. (Tesis Doctoral, Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona).

Addine, F. (2004). Didáctica: teoría y práctica. Editorial Pueblo y Educación.

Addine, F. (2013). La didáctica general y su enseñanza en la Educación Superior Pedagógica. Aportes e impacto. (1ra ed.). Editorial Pueblo y Educación.

Álvarez, C. (1999). Didáctica. La Escuela en la Vida. (1ra ed.). Editorial Pueblo y Educación.

Calzado, D. (2004). Un modelo de formas de organización del proceso de enseñanza-aprendizaje en la formación inicial del profesor. (Tesis doctoral, Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona).

Cometta, A. L. (2017). La Didáctica y su compromiso con la práctica. Una reflexión sobre los saberes docentes. Archivos de Ciencias de la Educación, 11, e021. https://doi.org/10.24215/23468866e021

Ferrer, M. (2004). Las habilidades pedagógico-profesionales en el maestro primario. Modelo para su evaluación. En Profesionalidad y práctica pedagógica (pp. 1-15). La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Fuentes, H., y Álvarez, I. (1998). Dinámica del proceso docente educativo de la Educación Superior. Universidad de Oriente Centro de Estudios de Educación Superior Manuel F. Gran.

Fuentes, H. (2009). Pedagogía y Didáctica de la Educación Superior. Universidad de Oriente Centro de Estudios de la Educación Superior Manuel F. Gran.

González, M. (2014). Relación práctica laboral-orientación profesional en la carrera maestros primarios de las escuelas pedagógicas (Tesis doctoral, Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez).

Lombillo, I., López, A., y Zumeta, E. (2012). Didáctica del uso de las TIC y los medios de enseñanza tradicionales en las Instituciones de Educación Superior (IES) municipalizadas. New Approaches in Educational Research 1(1), 38-46.

Mitjáns, A. (1995). Creatividad, Personalidad y Desarrollo. Editorial Pueblo y Educación.

Moreno, T. (2011). Didáctica de la Educación Superior: nuevos desafíos en el siglo XXI. Perspectiva Educacional, 50(2), 26-54.

Published

2021-12-23

How to Cite

Diaz Garriz, D. R., Cárdenas Martínez, J. R. ., & Vazquez Quintana, L. C. (2021). GENERAL DIDACTIC DIRECTED TO THE SOLUTION OF PROFESSIONAL PROBLEMS: LA DIDÁCTICA GENERAL Y LOS PROBLEMAS PROFESIONALES. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 12(6), 30–39. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1234

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK