This is an outdated version published on 2023-01-30. Read the most recent version.

The ecological problem and the education professional from an ethical and bioethical vision of the contemporary world

Authors

  • Odalis González Hernández Universidad Jesús Montané Oropesa. Isla de la Juventud
  • Gretchen Ramil Universidad Jesús Montané Oropesa. Isla de la Juventud

Keywords:

Global problems; ethical; bioethical; human virtues; interdisciplinary approach

Abstract

The present article deals with the ecological problematic as one of the global problems in the contemporary world and the possible solutions of the bioethical and ethical content that can proportion to the teachers, take into account the syllabus and the study plan, with a dedicated self-preparation in an interdisciplinary approach, including contents an human virtues for the formation of the future generations. 

Author Biographies

Odalis González Hernández, Universidad Jesús Montané Oropesa. Isla de la Juventud

Licenciada en Marxismo Leninismo e Historia, Máster en Educación. Mención Estudio-Trabajo, Doctora en Ciencias Pedagógicas, Profesora Titular.

Gretchen Ramil, Universidad Jesús Montané Oropesa. Isla de la Juventud

Licenciada en Educación en Marxismo Leninismo e Historia, Profesora Asistente.

References

Addine Fernández, F. (2001). Formación permanente del profesor. Retos del siglo XXI. Curso de Pre reunión del evento de Pedagogía. La Habana.

Álvarez de Zayas, R. M. (1995). La formación del profesor contemporáneo.Curso 2. Pedagogía . Palacio de las Convenciones. La Habana: Currículo y sociedad.

Blanco Pérez, A. (2002). La educación como función de la sociedad. En Nociones de Sociología, psicología y pedagogía. Ciudad Habana: Pueblo y Educación.

Blanco Pérez, A. (2004). Acerca del rol profesional del maestro (cap1) En Profesionalidad y Práctica Pedagógica. . La Habana: Pueblo y Educación.

Cárdenas, Y. L. (s.f.). Alternativa pedagógica para la educación bioética en el proceso de formación moral de los estudiantes de la carrera licenciatura en educación, en el área de ciencias naturales. . Tesis en opción al grado científico de doctor en ciencias pedagógicas.

Castro Ruz, F. (2007). Discurso en la Conferencia de Naciones Unidas sobre Medio Ambiente Desarrollo, el 12 de junio de 1992, Río de Janeiro, Brasil. En El diálogo de civilizaciones. La Haban: Oficina de Publicaciones del Consejo de Estado.

Castro Ruz, F. (2007). Reflexiones de Fidel. Del 28 de marzo de 2007 al 17 de junio de 2007. La Habana: Oficina de Publicaciones del Consejo de Estado de la República de Cuba.

Chacón, N. L. (2006). Dimensión ética de la Educación Cubana. La Habana: Edición corregida y ampliada. Editorial Pueblo y Educación.

Chacón, N. L. (s.f.). Curso de Ética y Sociedad. Un acercamiento al estudio de la Ética, la moral y los valores humanos . La Habana: Universidad para todos.

González, O. (2012). Estrategia pedagógica para perfeccionar el desempeño de la labor educativa del profesor de la ETP. Tesis de doctorado.

Hart, A. (2000). Ética, cultura y política. Revista Honda,enero-marzo, No.1 Año1 p.3.

Hart, A. (2001). Cultura para el desarrollo. El desafío del siglo XXI. La Habana. Cuba: Editorial Ciencias Sociales.

Hart, A. (2008). Educación, ciencia y conciencia. Pueblo y educación.

López Bombino, L. R. (2004). Moral y valores: Ideas sobre dos temas imprescindibles en el orden teórico y práctico. En El saber ético de ayer a hoy. Tomo I.

López, C. (2008). La realidad medioambiental contemporánea y la educación ambiental.Algunas premisas para su enfoque y tratamiento docente.

Marí Lois, J. (1989). Ética Pedagógica. La Habana: Pueblo y Educación.

Martí, J. J. (1975). Carta dirigida al director del periódico La Nación. O. C, T. 13.

Martí, J. J. (1975). El hombre antiguo de América y sus artes primitivas. O. C , T. 8.

Pino García, L. M. (3 de 1 de 2021). Cultura científica y profesionalidad. Obtenido de Pedagogía2009: http://www.pedagogía2009.rimed.cu

UNESCO. (2007). Desafíos éticos de las tecnologías emergentes-estudios de casos. En Tecnologías emergentes: Un estudio sobre sus consecuencias éticas. París: UNESCO.

Valdés, C. (2007). En el siglo XXI, hacia una cultura de la sostenibilidad. En Destinos culturales y políticos ante la globalización. Michoacana de San Nicolás de Hidalgo: Universidad de Michoacana de San Nicolás de Hidalgo.

Published

2023-01-27 — Updated on 2023-01-30

Versions

How to Cite

González Hernández, O. ., & Ramil, G. (2023). The ecological problem and the education professional from an ethical and bioethical vision of the contemporary world. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 14(1), 31–44. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1213 (Original work published January 27, 2023)

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Most read articles by the same author(s)