CONCEPTION OF INTEGRATION OF EDUCATIONAL INFLUENCES OF SOCIO-COMMUNITARY ORGANIZATIONS, FOR THE INTEGRAL TRAINING OF PRE-UNIVERSITY STUDENTS
Keywords:
Comprehensive training; educational influences; socio-communitary organizationsAbstract
The transformations of Pre-University Education, since 2014, propose changes in its educational model. It is about perfecting the work done, based on new concepts that correspond to the insertion of students into social life. Despite what has been done, deficiencies have been found in the relationship of the pre-university institution with the socio-community organizations. The work is aimed at the development of a pedagogical conception of integration of educational influences that, together with the principle of educational responsibility and co-responsibility, dynamize the actions of socio-community organizations in the educational institution as a way that favored in practice, the comprehensive training of the students of the IPU Francisco Muñoz Rubalcava. The scientific novelty lies in the integration of the educational influences of the socio-community organizations to the pre-university institution, in keeping with the new model of said institution. The presentation is the result of a doctoral thesis sponsored by the research project Quality educational care for adolescent children and young people.
References
Buenavilla, R. (2012). Influencias Educativas: factores objetivos y subjetivos. Dialéctica de su desarrollo [CD-ROM]. UCP, La Habana.
Cecilio, A. (2018). Espacio socioeducativo. Recuperado de Espaciossocioeducativos.Blogspot.com. Argentina. https.://.www.eoi.es. /Blog spot
Couceiro, A. (2015). La ciencia en función del trabajo comunitario. La Habana: Editorial de Ciencias Sociales.
Reyes, J. I. (2014). Retos de la Pedagogía en las transformaciones educacionales de Las Tunas. Conferencia en Congreso Internacional de Pedagogía. La Habana.
Ministerio de Educación (Mined). (2017). Plan de estudios provisional de Educación Preuniversitaria [CD-ROM]. La Habana.
Mota, Y. (2018). La formación del docente en el rol social para la integración de familias, escuela y comunidad en el nivel educación primaria venezolana. (Tesis de Doctorado). La Habana.
Santiesteban, L. (2018). Papel de las agencias y agentes sociales en la formación de la personalidad de los estudiantes de Preuniversitario. En Cognosis: Revista de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación, Vol.III(3). Recuperado de http://revistas.utm. Edu.ec/index.php/cognosis
Santiesteban, L., Díaz, C. y Feria, H. (2018). Influencias de las organizaciones sociocomunitarias, en la formación de la personalidad de los estudiantes de Preuniversitario. Opuntia Brava, 10(2), pp. 144-154. Recuperado de http://opuntiabrava.ult. Edu.cu/index. php/opuntiabrava/article/view/94
Valle, A. (2014). La investigación pedagógica. Otra mirada. Resumen de los antecedentes, fundamentos, aportes de Vázquez, O. (2014). Fundamentación filosófica sobre la integración de los contenidos. Recuperado de http://www.Ilustrados.com//fundamentación–filosófica-sobre-Integración
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2021 Lourdes Teresa Santiesteban Cecilio, Celia Díaz Cantillo, Hernán Feria Ávila
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.