STEPS FOR THE UNDERSTANDING OF REPRESENTED MATHEMATICAL PROBLEMS IN CHARTS AND GRAPHICS
Keywords:
Understanding; mathematical problems; statistical content; teachers in formation.Abstract
In observations carried out the teachers in formation during the teaching process - learning of the Mathematics’ Didactic subject, inadequacies have been verified in the observation, gathering and classification of the information that offer the mathematical problems represented in charts and graphics of different types, in the determination of the practical meanings of the calculation operations and in the formulation of problems; originated by lacks in the efficient understanding for their solution. A longitudinal non experimental investigation of evolutionary analysis of group was developed (cohorts) in teachers in formation of the career Degree in Primary Education that you/they imparted classes of Mathematics in third, room, fifth and sixth grades of the primary schools, during the courses academic 2017-2018 and 2018-2019. The present work has as objective to offer to the teachers in formation, steps for the understanding of the mathematical problems represented in charts and graphics for the learning of the statistical contents of the primary educational level, and preparing this way them for its professional acting.
References
Álvarez M; Almeida B. & Villegas E (2014). El proceso de enseñanza aprendizaje de las Matemática. Documentos metodológicos. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Ballester, S. & “et al” (2016). Didáctica de la Matemática. Tomo I. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
De Corte, E. (2015). Aprendizaje constructivo, autorregulado, situado y colaborativo: un acercamiento a la adquisición de la competencia adaptativa (matemática). Páginas de Educación, Vol. 8(2), pp. 1-35.
Falcón, S., Medina, P. & Plaza, A. (2017). ¿Comprenden los alumnos los enunciados de los problemas? Boletín de la Sociedad Puig Adam de Profesores de Matemáticas, Vol.103, pp. 72-89.
Falcón, S., Medina, P. & Plaza, A. (2018). Facilitando a los alumnos la comprensión de los problemas matemáticos. Revista de Didáctica de las Matemáticas. Sociedad canaria Isaac Newton de Profesores de Matemáticas. Vol. 97, pp. 21-28.
González, R. Cata, R. R. & Albarrán, J. (2015). Sugerencias de trabajo metodológico para el fortalecimiento de la Matemática en el sexto grado de la Educación Primaria. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Hernández, R.; Fernández, C. & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. Quinta edición. McGraw-Hill Educación. Editorial Mexicana, Reg. Núm. 736. México D.F.: McGraw-Hill.
Labarrere, A. F. (1987). Bases psicopedagógicas de la enseñanza de la solución de problemas matemáticos en la escuela primaria. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Martínez, G. M, Guirado, V. C & Fabá, M. B. (2018). El tratamiento de los contenidos estadísticos en la asignatura Matemática en la escuela primaria. En: Un balance internacional de acontecimientos económicos y administrativos por regiones. México: Editorial La UNIIVP.
Rizo, C. & Campistrous, L. (1996). Aprende a resolver problemas aritméticos. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2021 Guillermina Minelia Martínez Ford, Vania del Carmen Guirado Rivero, Marilyn Beatriz Fabá Crespo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.