STEPS FOR THE UNDERSTANDING OF REPRESENTED MATHEMATICAL PROBLEMS IN CHARTS AND GRAPHICS

Authors

  • Guillermina Minelia Martínez Ford
  • Vania del Carmen Guirado Rivero
  • Marilyn Beatriz Fabá Crespo

Keywords:

Understanding; mathematical problems; statistical content; teachers in formation.

Abstract

In observations carried out the teachers in formation during the teaching process - learning of the Mathematics’ Didactic subject, inadequacies have been verified in the observation, gathering and classification of the information that offer the mathematical problems represented in charts and graphics of different types, in the determination of the practical meanings of the calculation operations and in the formulation of problems; originated by lacks in the efficient understanding for their solution. A longitudinal non experimental investigation of evolutionary analysis of group was developed (cohorts) in teachers in formation of the career Degree in Primary Education that you/they imparted classes of Mathematics in third, room, fifth and sixth grades of the primary schools, during the courses academic 2017-2018 and 2018-2019. The present work has as objective to offer to the teachers in formation, steps for the understanding of the mathematical problems represented in charts and graphics for the learning of the statistical contents of the primary educational level, and preparing this way them for its professional acting.

Author Biographies

Guillermina Minelia Martínez Ford

Licenciada en Educación Primaria y Máster en Ciencias de la Educación Superior Mención docencia e Investigación Educativa. Universidad “Camilo Cienfuegos” de Matanzas. Cuba. Profesora Auxiliar del Departamento de Educación Infantil de la Universidad de Ciego de Ávila.

Vania del Carmen Guirado Rivero

Licenciada en Educación Especial, Máster en esa Educación y Doctora en Ciencias Pedagógicas. Es Profesor Titular del Departamento de Educación Especial de la Universidad de Ciego de Ávila, Jefa de Comisión Nacional de esta Carrera. 

Marilyn Beatriz Fabá Crespo

Licenciada en Educación Primaria, Máster en Ciencias de la Educación Superior Mención docencia e Investigación Educativa. Doctora en Ciencias Pedagógicas e Investigadora y Profesora Titular del Centro de Estudios Educacionales de la Universidad de Ciego de Ávila.

References

Álvarez M; Almeida B. & Villegas E (2014). El proceso de enseñanza aprendizaje de las Matemática. Documentos metodológicos. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Ballester, S. & “et al” (2016). Didáctica de la Matemática. Tomo I. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

De Corte, E. (2015). Aprendizaje constructivo, autorregulado, situado y colaborativo: un acercamiento a la adquisición de la competencia adaptativa (matemática). Páginas de Educación, Vol. 8(2), pp. 1-35.

Falcón, S., Medina, P. & Plaza, A. (2017). ¿Comprenden los alumnos los enunciados de los problemas? Boletín de la Sociedad Puig Adam de Profesores de Matemáticas, Vol.103, pp. 72-89.

Falcón, S., Medina, P. & Plaza, A. (2018). Facilitando a los alumnos la comprensión de los problemas matemáticos. Revista de Didáctica de las Matemáticas. Sociedad canaria Isaac Newton de Profesores de Matemáticas. Vol. 97, pp. 21-28.

González, R. Cata, R. R. & Albarrán, J. (2015). Sugerencias de trabajo metodológico para el fortalecimiento de la Matemática en el sexto grado de la Educación Primaria. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Hernández, R.; Fernández, C. & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. Quinta edición. McGraw-Hill Educación. Editorial Mexicana, Reg. Núm. 736. México D.F.: McGraw-Hill.

Labarrere, A. F. (1987). Bases psicopedagógicas de la enseñanza de la solución de problemas matemáticos en la escuela primaria. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Martínez, G. M, Guirado, V. C & Fabá, M. B. (2018). El tratamiento de los contenidos estadísticos en la asignatura Matemática en la escuela primaria. En: Un balance internacional de acontecimientos económicos y administrativos por regiones. México: Editorial La UNIIVP.

Rizo, C. & Campistrous, L. (1996). Aprende a resolver problemas aritméticos. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Published

2019-12-31

How to Cite

Martínez Ford, G. M. ., Guirado Rivero, V. del C. ., & Fabá Crespo, M. B. . (2019). STEPS FOR THE UNDERSTANDING OF REPRESENTED MATHEMATICAL PROBLEMS IN CHARTS AND GRAPHICS . Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 10(6), 118–131. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1087

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Especial