The development of the sociocultural competence in the teaching learning process since English in primary schools.

Authors

  • Isela Erminia Alarcón Pérez Universidad de Las Tunas
  • Geovel Gómez Remedio Universidad de Las Tunas
  • Isabel Salvia Ramírez centro de idioma, Manatí Las Tunas

Keywords:

competence, communicative, sociocultural

Abstract

The communication between people of different latitudes is coming more and more imperative with the progressive virtual advancement. Where distances are shortening rapidly and the use of languages in real circumstances, therefore the studies of foreign languages is essential. Despite all the efforts of teachers and proffessors of English, insufficiencies in the development of sociocultural competence persist in Cuban classrooms. It is worth mentioning  that this article aims to review the historical evolution of sociocultural competence in English as a foreign language in primary definition and schools, taking into account its origin, definition and theory. It also deals with aspects related to the communicative approach and the implamentation of the Common European framework of reference for the the development of the sociocultural competence of elementary schools students. Theoretical methods  wre used: historical- logical, inductive- diductive and impirical techniques: interviews and analysis of oficial documments. In summary, by integrating language and cultura, this research contributes to the  development of such competence as one of the dimentions of communicative competence

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Isela Erminia Alarcón Pérez, Universidad de Las Tunas

Licenciada en Educación, especialidad Lengua Inglesa, Maestra de inglés en la Dirección zonal Águedo Morales Reina

Geovel Gómez Remedio, Universidad de Las Tunas

Doctor en Ciencias Pedagógicas. 

Isabel Salvia Ramírez, centro de idioma, Manatí Las Tunas

 Licenciada en Educación, especialidad Lengua Inglesa, Directora 

References

Acosta P, R. y otros (1990) Enseñanza Comunicativa del Inglés en la Educación Primaria. ( Curso 1) Instituto Superior Pedagógico de Pinar Del Río.

Antich león , R.(1986 ) Metodología de la Enseñanza deLlenguas Extranjeras. Ciudad de La Habana, Cuba. pp 66-67, 74- 8, 229- 230.

Brislin, W. (1990) Applied Cross-cultural Psicology. Sage publications.USA.

Byram, M. y Zárate, G.(1998) La Competencia Sociocultural en el Aprendizaje y la Enseñanza de las Lenguas Extranjeras. Universidad Pedagógica Nacional de Colombia. Digitalizado por Red Académica. En línea disponible en http: / / www.pedagógica.edu.co/ storage/ folios 09-12 trad.pdf.

Camacho Delgado, A.A. (2002) La Enseñanza Comunicativa del Inglés en las Transformaciones de la Secundaria Básica: Un modelo Teórico Práctico para su Perfeccionamiento en el Territorio. . [Tesis en opción al grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas, Universidad de Ciencias Pedagógicas Félix Varela Morales, Villa Clara, Cuba]

Campos Cardoso, L.M. (2011) Sistema de Actividades Didácticas para el desarrollo de la Competencia Sociocultural en Idioma Inglés. [Tesis en opción al grado Científico de Máster en Ciencias Pedagógicas, Universidad de Central Marta Abreu de las Villas, Cuba]

Campos Cardoso, L.M. (2011) Sistema de Actividades Didácticas para el desarrollo de la Competencia Sociocultural en Idioma Inglés. [Tesis en opción al grado Científico de Máster en Ciencias Pedagógicas, Universidad de Central Marta Abreu de las Villas, Cuba].

Canale , M. y Swain, M.(1980) Theoratical Bases of Communicative Approach to Second Language Teaching and Testing. Applied Linguistic, Vol 1, 1-47.

Canale, M.(1983) From Communicative Language Pedagogy . In Richards, J, Schmidt, R. (Eds) Language And Communication. Pp2- 27. London: Longman. En Hornberger. N. Trámites y Transportes. The Adquisition of Second Language. Competence of one Speech Event.In Puno. Perú.

Coucil of Europe (2020) Common European Framework of Reference for Language: Learning, teaching assessment. Companion Volume ISBN 978- 871- 8621. Council of Europe. Publishing.

Chomsky, N. (1965) Aspects of the Theory of Syntax. Cambridge. Mass. MTT Press,1965. En Homberger, N. Trámites y Transportes. The Adquisition of Second Language Communicative Competence for One Speech Event in Puno. Perú: Oxford University Press, 1989. In Applied Linguistic, Vol 10 number 2.

De la Paz Gálvez, E. (2012) El Desarrollo de la Competencia sociocultural en Lengua Inglesa del Profesor de Lenguas Extranjera desde su Formación Inicial. Universidad de Ciencias Pedagógicas. Félix Varela Morales de Villa Clara. . [Tesis en opción al grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas.]

Enriquez O´ Farril, I. La Enseñanza del Inglés en Edades muy Tempranas a través de los Contenidos. El Mundo en Que Vivimos. Pp1—9, 33- 35.

------------Estrategias y Actividades de la Enseñanza y el Vocabulario en el Aula. C/ Recogidas Nº 5- 6º A. 18005 Granada CSifrevista@gmail.com. pp3 ISSN.1988- 6047 Nº 36 nov ( 2010).

Faedo Borges, A. (2003) Fundamentos Linguo Didácticos y Psicológicos de la Enseñanza Comunicativa de Lenguas Extranjeras.

Ferrales, D, Tejeda, I y Arteaga, F.( 2021) Luisanlex Project para desarrollar la Competencia Cultural y Artística en Lenguas Extranjeras Inglés como Segunda Lengua. Didasc@lia: Didáctica Educación 12(3), 259-273. http: / / dialnet. Unirioja. es: / servlet: / articulo?codigo 8154379.

Gómez Remedio, G. (2023) La Competencia Sociocultural en la Disciplina Práctica Integral de la Lengua Inglesa en la Carrera Lenguas Extranjeras. Universidad Las Tunas. [Tesis en opción al grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas.]

Hymes, Dell. (1970) On Communicative Competence Reprented in Directions in Sociolinguistic Editorial Gumpers. I. and Hys. Toronto. Canadá.

Hymes Dell, H. (1972) On Communicative Competence.. University of Pensylvania. Press, Filadelfia. (1972).

Hymes, Dell, H. (2001) Competence and Permanence in Linguistic Theory. Acquisition of Languages: model and methods: New York: Hoxley and E. Ingram. Academic Press. E-23. Press.

Martínez Gonzáles, L.(2009) El sistema de Actividades como Resultado Científica en la Maestría en Ciencias y Educación. Universidad Camilo Cienfuegos, Matanzas. Cuba,

Navarro B, J.E, Enriquez O I. J. y Pérez N, E. Didáctica de Lenguas Extranjeras Innovación para Introducción del Inglés 1er y 2do grado.

Neuner, G. (1998) A Sociocultural Framework for Communicative Teaching and Learning of Foreign Languages at School Levels. Council for Cultural Cooperation. Francia.

Pulido Díaz, A, Pérez Viñas, M. (2005) Hacia un Concepto de Competencia Comunicativa Integral: un Novedoso Acercamiento a sus Dimensiones. Instituto Superior Pedagógico Rafael María de Mendive. (En internet febrero 2004).

Pulido Díaz, A (2005).Propuesta de estrategia Didáctica desarrolladora, para Concebir el Proceso de Enseñanza- Aprendizaje de la Competencia Comunicativa Integral de la Lengua Inglesa, en Alumnos de 6to grado de la Escuela Primaria en Pinar del Río. [Tesis doctoral, Instituto Superior Pedagógico Rafael María de Mendive]

Savignon, J, S. (1983) Communicative Competence: Theory and Classroom Practice. Addison- Wisley. Publishing. Company. Massachusetts. E.E.U.U.

Valdés Cabot, M. (2002) Propuesta de Lineamiento Metodológico para la inclusión del Inglés Como Lengua Extranjera en el Currículo de la Educación Preescolar. [Tesis en opción al título Académico Máster en Educación Preescolar] La Habana, Cuba. Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño. Pp 28

Vadeés Cabot, M. (2013) Profesora Auxiliar Universidad de Ciencias Pedagógicas. Enríque José Varona. La Habana, Cuba. miriamvc@ucpejv.rimed.cu mayo 2013 (Revista Científica Metodológica. No 57 pp71 junio- diciembre, 2013.

Van Ek, J. (1995) Objective for Foreign Language Learningin Intercultural Competence: A new Challange for Language Teachersand Trainers in Europe. Volume 1. The Secundary School Center for Language and Intercultural Studies, Aalbag University. Dinamarca.

Published

2025-10-31

How to Cite

Alarcón Pérez, I. E. ., Gómez Remedio, G. ., & Salvia Ramírez, I. . (2025). The development of the sociocultural competence in the teaching learning process since English in primary schools . Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 16(4), 325–338. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/2209

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK