PROPUESTA EPISTÉMICA PARA LA FORMACIÓN DE LA CULTURA DEL USO DE LAS INVESTIGACIONES DIAGNÓSTICAS MICROBIOLÓGICAS DEL MÉDICO GENERAL

Authors

  • Lourdes Serrano García
  • Glenis Damaris Fernández Reynaldo
  • Francisco López Roque

Keywords:

Microbiological diagnostic; Holistic-Configurational Theory; Microbiology; Parasitology; Medical career.

Abstract

The microbiological diagnostic investigations are an useful tool, that united with the clinical method contributes to the accurate diagnosis of the infectious diseases. The benefits of its rational use during the medical practice, can be expressed besides, in indicators like: individual patients' pertinent treatment, the vigilance and the microbiological control, which constitutes today a social assignment unsolved by the medical sciences, because the infectious diseases are the main causes that leaders morbid-mortality in all the planet.  In the process of teaching-learning of the microbiological diagnostic investigations in medical career, the non-existence of theoretic-practical fundaments of a process of formation of the culture of the custom of the microbiological diagnostic investigations, becomes in a limiting way in the development of the modes of acting that are  required. The need to solve the previous problem, that persists in medical formation, and the emergency to favour the development of solid knowledge, abilities, moral values and pertinent performances in the future professionals, guides to propose like an innovative way, the adoption of the holistic-configuracional perspective, as an instrument to achieve the effectiveness in learning, considering the guaranty of the theoretic-practical success that it offers.

Author Biographies

Lourdes Serrano García

Profesora de Microbiología y Parasitología Médicas de la Facultad de Ciencias Médicas de Holguín. Licenciada en Microbiología. Aspirante a Doctora en Ciencias Pedagógicas y Profesora Auxiliar.

Glenis Damaris Fernández Reynaldo

Profesora de Geografía, Jefa del Departamento de Ciencias Naturales en la Universidad de Holguín, sede José de la Luz y Caballero. Licenciada en Educación, Especialidad Biología-Geografía. Doctora en Ciencias Pedagógicas y Profesora Titular. Miembro del Comité Académico del Programa de Doctorado en Pedagogía de la Universidad de Holguín.

Francisco López Roque

Profesor de Química de la Universidad de Holguín, sede José de la Luz y Caballero. Licenciado en Profesor General Integral de Secundaria Básica. Doctor en Ciencias Pedagógicas y Profesor Auxiliar. Miembro del Comité Académico del Programa de Doctorado en Pedagogía de la Universidad de Holguín.

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Published

2020-09-30

How to Cite

Serrano García, L. ., Fernández Reynaldo, G. D. ., & López Roque, F. . (2020). PROPUESTA EPISTÉMICA PARA LA FORMACIÓN DE LA CULTURA DEL USO DE LAS INVESTIGACIONES DIAGNÓSTICAS MICROBIOLÓGICAS DEL MÉDICO GENERAL. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 11(3), 14–26. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/989

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Artículos