STEPS SOCIOEDUCATIVA OF THE PEDAGOGUE IN THE CONTEXT ANGOLANO

Authors

  • Diosnórides Carbonell Torreblanca
  • Susana Cisneros Garbey
  • Reinaldo Castro Cisneros

Keywords:

Formation socioeducativa; University extension; Steps

Abstract

In the Education Superior the university extension has been identified like a show and process of Education Superior (Tünnerman, C. 2002; UNESCO, 2008; Like process (Menéndez G. (2015) and substantival process (Horruitiner, P, 2007). However, the theoretic lacks the methodological that limit the students’ labor performance permitted proposing formation socioeducativa, like solution to the transformation in the community. The manner that made easy the analysis was the application of systemic focus. The historic background and the based on facts diagnosis of the university extension permitted focusing like objective: To model the formation socioeducativa so that a method with perspective to try to obtain said process be held. model job particularizes and distinguishes the process extensionista like substantival process of initial formation, profile the professional pedagogic performance, the insert and performance socioeducativas in the context intervening angolano the method of pedagogic systematization the socioeducativa is responsible of steps in the formation socioeducativa.

Author Biographies

Diosnórides Carbonell Torreblanca

Profesor y Directivo del Instituto Superior Atlántida Luanda. Angola.

Susana Cisneros Garbey

Lic Profesor de Español y Literatura. Profesor Titular.  Dr. en Ciencias y Dr. En Ciencias Pedagógicas. Coordinadora de Especialidad de posgrado. miembro de comités académicos de maestría, doctorado y posdoctorado,  de consejos científicos de la Universidad de Oriente, Dirección Provincial de Educación y de las Ciencias Sociales

Reinaldo Castro Cisneros

Licenciado en Educación. Informática Profesor Titular.  Dr. en Ciencias Pedagógicas

References

Álvarez, A. (2000). Hacia un enfoque socio-cultural de la Educación Abierta: una lección multimedia sobre identidad cultural en el proyecto europeo inter-universitario. Revista Cultura y Educación, Volumen 12, No 4.

Blanco, A. (2003) Fundamentos filosóficos de la educación. En su: Filosofía de la educación. Selección de lecturas. La Habana: Editorial Pueblo y Educación, pp. 15-18.

Carbonell Torreblanca, D., Cisneros Garbey, S. y Guilarte Matos, Y. (2018). Reflexiones en torno al proceso formativo de carreras pedagógicas en el contexto angolano. En Santiesteban, E. (Ed.), Ciencia e innovación tecnológica. Volumen II (pp. 2036- 2045). En línea e http//edacunob.ult.edu.cu[Consultado el 11 de mayo de 2019]

Carbonell Torreblanca, D., Cisneros Garbey, S, y Morasén Cuevas, J. R (2019) La formación inicial extensionista en la carrera angolana de Pedagogía. Revista IPLAC. No. 3 mayo –junio pp. 36-43 Sección: artículo científico ISNN: 2310-2700 Cuba. En línea http://www.revista .iplac. rimed.cu/latindex [Consultado el 20 de febrero de 2020]

Cervantes Montero, G. (2015) La cultura informática como mediadora de la labor socioeducativa de la escuela en comunidades rurales. Tesis doctoral. Universidad de Oriente, Santiago de Cuba.

Cisneros-Garbey, S (2017) Tareas curriculares para la orientación intercultural. Las Tunas, Cuba: Editorial EDACUN. En línea http//edacunob.ult.edu.cu [Consultado el 19 de enero de 2019]

Cisneros-Garbey, S. y Castro Cisnero, R. (2019). Directrices y pautas en la orientación intercultural durante la formación de profesores. En COMUNICACIÓN SOCIAL: LINGÜÍSTICA, MEDIOS MASIVOS, ARTE, ETNOLOGÍA, FOLCLOR Y OTRAS CIENCIAS AFINES, Vol. II. Santiago de Cuba: Ediciones Centro de Lingüística Aplicada. ISBN: 978-959-7174-38-7, pp. 626-628.

Cisneros-Garbey, S (2018) Orientación didáctica en la formación de profesores de Español- Literatura. Obra científica. Tesis doctoral. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona“. La Habana

Cisneros-Garbey, S. (2020) Hacia una didáctica orientadora y contextual. Conferencia. En Posdoctorado en Gestión científica en la formación de investigadores. Universidad de Oriente.

Fernández-Larrea, M. (2008) Modelo de gestión de la extensión universitaria para la universidad de Pinar del Río. Tesis doctoral. Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saiz Montes de Oca”. Centro de estudios de Ciencias de la Educación Superior. CECES.

Fuentes, H. (2008). La Universidad Latinoamericana Humana y Cultural. Evento Red UREL, Bogotá, Colombia.

Fuentes, H., Macía, T. (2007). La universidad en la sociedad, consideraciones para un modelo de Universidad Humana Sustentable. CeeS, Manuel F. Gran. Monografía

González, M. (2002). La Gestión de la extensión universitaria. Una aproximación desde la perspectiva cubana (Tesis de Doctoral). CECES Universidad “Hermanos Saíz Montes de Oca”, Pinar del Río,

Guevara, L. (2006). La gestión de la calidad del proceso de formación académica integral de los docentes de la Escuela de Trabajo Social de Mazatlán. Universidad Autónoma de Sinaloa. Tesis doctoral. Centro de Estudios de Educación Superior Manuel F. Gran, Universidad de Oriente, Santiago de Cuba.

Horruitiner Silva, P. (2009).La Universidad cubana: el modelo de formación. La Habana: Editorial Félix Varela.

Mendes, M. C. B. (2015). Avaliação e gestão de qualidade no ensino superior em Angola. Luanda.

Menéndez Menéndez, G. (2016) La agenda de la extensión universitaria. Camino al centenario de la Reforma Universitaria y de la Universidad Nacional del Litoral. En David Ramos Da Silva (corp.). Experiencias latinoamericanas de extensión universitaria. Salvador, Brasil: Editorial de la Universidad Federal de Bahía.

Montoya, J. (2005). La contextualización de la cultura en el currículo de las carreras pedagógicas. Santiago de Cuba. Tesis doctoral. ISP Frank País García

Moussa, M. y Castillo, R. (2016) Modelo pedagógico de gestión formativa socio-cultural profesional para el empoderamiento estudiantil en la Universidad de Tahoua

Real Academia Española. Diccionario de la lengua española, 22° Edición. Recuperado de http:// www.rae.es/rae.html

Vázquez. M. I. (2013). La autogestión de procesos de cambio en centros educativos. Educación Vol. XXII, (No. 42), marzo, pp. 117-134 / ISSN 1019-9403. Vygotsky, L. S. (1989). Obras completas. Tomo 5. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Tünnerman, C. (2002). El nuevo concepto de la Extensión Universitaria. Cuaderno Nº 5. Carabobo, Venezuela: Universidad de Carabobo.

UNESCO (2008). Declaración de la II Conferencia Regional de Educación Superior en América Latina y el Caribe, Cartagena, 2008. Recuperado de: http://www.unesco.org.ve/index.php?option=com_content&view=article&id=365&Itemid=423&lang =es Universidad Nacional del Litoral- Plan de Desarrollo Institucional Recuperado de https://www.unl.edu.ar/institucional/planeamiento-y-evaluacion-institucional.

Published

2020-09-02

How to Cite

Carbonell Torreblanca, D. . ., Cisneros Garbey, S. ., & Castro Cisneros, R. . (2020). STEPS SOCIOEDUCATIVA OF THE PEDAGOGUE IN THE CONTEXT ANGOLANO. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 11(5), 231–255. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/982

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Monográfica Especial