ALTERNATIVE OF LEARNING FOR THE PHYSICAL EDUCATION
Keywords:
Alternative of Learning; Integral Formation; CommunicationAbstract
The investigation arises for the necessity of facilitating to the professors in alternative formation of learning with an integrative, personalized and systemic focus that contains to the necessary elements for the attention to school with special educational necessities, as way of contributing to its integral preparation according to the development areas in the physical, social, conductual and talkative. The use of the empiric methods will allow to determine the main difficulties in the teaching of the Physical Education in school with special educational necessities and the deficiencies in the integral formation, the strategy is structured starting from the modulation of the different elements that compose it after having determined the necessities and the students' interests and the objective institutionalism. Se it sustains in philosophical, educational and didactic postures that are adjusted to the educational politics in the superior education and it possesses general characteristics that they distinguish it, premises that guaranteed their efficiency, the contents and the roads for their implementation, evaluation. Making emphasis in the use of the texts martianos like one of the alternatives (interpretation, comment, significance, valuation, present time) it is without place to doubts, a process guided to the formation and education (in their widest and comprehensive meanings) that allows to improve the communication, the language, the oral expression, to promote national and universal culture, value political and ideological of the students with special educational necessities.
References
Delors, J, et., al. (1998). La educación encierra un tesoro. Informe a la Unesco de la Comisión Internacional sobre Educación para el siglo XXI. Unesco. Santillana Ediciones.
Echevarría-Ramírez, O., Tamayo-Rodríguez, Y. S., & Jeffers-Duarte, B. (2018). Libro digital. Contextualización Investigativa y Uso Solidario del Conocimiento Capítulo: Cultura Física y Deporte. Coedición: Evenhock-Redipe, SELLO Editorial REDIPE, Capítulo Estados Unidos.
Garcés Carracedo J. E. (2005). Nueva concepción del programa de educación física para niños con retraso mental. Tesis doctoral en Ciencias de la Cultura Física. La Habana, ISCF “Manuel Fajardo”.
Ginoris, Q. O. (2009). Fundamentos Didácticos, de la Educación Selección de lecturas. La Habana: Editorial Félix Varela.
González, R. Y. (2005). Una vía no convencional para potenciar los valores en los estudiantes de las carreras pedagógicas. Tesis doctoral en Ciencias Pedagógicas. Instituto Superior Pedagógico de Holguín. Holguín.
Horruitiner Silva, P. (2007). El proceso de formación. Sus características. Revista Pedagogía Universitaria Vol. XII (4).
Ortiz, F. Y. (2017). Perspectiva educativa de la recreación física en la formación de los estudiantes de licenciatura en turismo. Tesis doctoral en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Holguín.
Palacio, G. D. (2019). La adaptación de las tareas motrices de la educación física una metodología para la inclusión de escolares con discapacidad físico-motora, en la escuela primaria. (pp. 21-32) Villa Clara: Samuel Feijóo.
Sierra, S. R. (2004). Modelo teórico para el diseño de una estrategia pedagógica en la educación primaria y secundaria básica. Tesis doctoral en Ciencias Pedagógicas. Ciudad de la Habana.
Valladares, B. N. (2016). Currículum e inclusión educativa de estudiantes con discapacidad en América Latina. XI y XII Jornadas de cooperación educativa con Iberoamérica sobre, Educación Especial e Inclusión Educativa. (pp. 35-55) Madrid, España: 2030. Recuperado de http://4pilares.net/text-cont/delors-pilares.htm 14/5/2009
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Mayelín Pérez Herrera, Maribel Pérez Campaña, Yoel Ortiz Fernández
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.