THE ART INSTRUCTOR'S PEDAGOGICPRO FESSIONAL IDENTITY FROM THE PROFESSIONAL ORIENTATION

Authors

  • Anselmo Leonides Guillen Estévez Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara
  • Celidanay Ramírez Mesa Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara.
  • Adriana Guillen Valdés Policlínico “Chiqui Gómez Luvián”.

Keywords:

Homework; teaching task; integrative tasks; integrative teaching task; Teaching learning process

Abstract

The task of integrating knowledge constitutes a social need in the context of the Teaching-Learning Process. The teaching of Physics requires an approach that relates the subject to the chosen career and that consequently, fosters meaningful learning for students. This implies strengthening the relationships between the new contents with life, especially with the future profession, not always achieved through traditional teaching resources. These are some of the limitations that point to the need to carry out a theoretical assessment of integrative teaching tasks that enable teachers and students of a Bachelor's Degree in Health Rehabilitation to expand management and self-management in learning. In correspondence with this need, it is determined as an objective in this article, to carry out a theoretical systematization about the basic categories related to integrative tasks from which requirements and methodological considerations applicable by teachers and students are determined. The theoretical systematization is carried out on the basis of induction - deduction, analysis and synthesis during the analysis of the specialized bibliography on the subject and the experience of the authors.

Author Biographies

Anselmo Leonides Guillen Estévez, Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara

Licenciado en Educación. Especialidad Física-Astronomía. Máster en Ciencias de la Educación. Profesor Auxiliar. Departamento de Informática Médica. Facultad de Tecnología de la Salud.

Celidanay Ramírez Mesa, Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara.

Especialista de Primer Grado en Medicina General Integral y Anatomía Humana. Profesor Auxiliar. Departamento de Ciencias Básicas Biomédicas. Facultad de Medicina.

Adriana Guillen Valdés, Policlínico “Chiqui Gómez Luvián”.

Doctora en Medicina. Residente de segundo año de Medicina General Integral.

References

Addine, F., López, F & López, F. (2012). Metodología para la elaboración y utilización de tareas docentes integradoras en la atención diferenciada a los estudiantes en secundaria básica. IPLAC, 4. Recuperado el 19 de enero de 2019, de http://revista.iplac.rimed.cu

Álvarez, C. M. (1992). La escuela en la vida. Colección Educación y Desarrollo. La Habana: Félix Varela.

Del Sol, J. L., Hernández, Y., & Arteaga, E. (2014). Un recurso didáctico para la integración de conocimientos en el proceso de enseñanza-aprendizaje de las ciencias exactas: las tareas integradoras. Universidad y Sociedad, 6 (4). pp. 39-47. Recuperado el 10 de abril de 2019, de http://rus.ucf.edu.cu/

Echevarría-Ramírez, O., Tamayo-Rodríguez, Y. S., & Jeffers-Duarte, B. (2018). Libro digital. Contextualización Investigativa y uso Solidario del Conocimiento Capítulo: Cultura Física y Deporte. ISBN 978-1-945570-38-4; Coedición: Evenhock-Redipe, SELLO Editorial REDIPE, Capítulo Estados Unidos.

Guillen, A. L., Ramírez, C., Contreras, J. L. & Torres, R. (2019). Preparación metodológica de docentes de las Licenciaturas en Tecnología de la Salud sobre la clase-taller. Rev haban cienc méd, 18(2) ,323-335. Recuperado de http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/2480

López, G. A., Castro Perdomo, N., & Baute, M. (2017). La tarea docente integradora. Caso optimización del plan de producción. Universidad y Sociedad, 9 (1), pp. 120-128. Recuperado de http://rus.ucf.edu.cu/

Pentón, A.R., Patrón, A., Hernández, M., & Alberto, Y. (2012). Elementos teóricos de la enseñanza problémica. Métodos y Categorías. Gaceta Médica Espirituana 14(1). Recuperado el 9 de enero de 2019 de: https://www.medigraphic.com

Perera, F. (2002). Acercamientos a la interdisciplinariedad en la enseñanza–aprendizaje de las ciencias. La Habana: IPLAC.

Quispe, W. (2017). La funcionalidad de la tarea escolar en la educación. Revista para el Aula – IDEA - Edición Nº 21, pp. 36-37

Rodríguez, Y. (2017). La enseñanza problémica en el aprendizaje de la geografía. II Congreso Internacional Virtual sobre la Educación en el Siglo XXI. Universidad de Cienfuegos "Carlos Rafael Rodríguez". Recuperado el 9 de enero de 2019 de: www.eumed.net

Salgado, G., Salcedo, I. & González, M. E. (2016). Tareas integradoras para fortalecer las relaciones interdisciplinarias desde la asignatura Biología general. Universidad de Las Tunas. Las Tunas. Cuba. Boletín Virtual, Vol 5 (5). Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es

Sánchez, A. (2016). Sistema de tareas docentes para la clase taller en la disciplina Morfofisiología. Vol. V, No. 2, 2016. Recuperado el 9 de enero de 2019 de: http://www.congresouniversidad.cu/revista/index.php/congresouniversidad/index

Segovia, P., Pinos, P. & Murillo, I. (2017). Tareas docentes sobre contenidos de Anatomía del Aparato Estomatognático de la carrera de Odontología. Universidad y Sociedad, 9 (1), pp. 74-80. Recuperado el 12 de febrero de 2019 de http://rus.ucf.edu.cu/.

Cárdenas, Y. (2014). El seminario integrador en el proceso de enseñanza aprendizaje de los fundamentos de la Física Escolar. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. “Félix Varela”. Villa Clara.

Published

2020-06-02

How to Cite

Guillen Estévez, A. L. ., Ramírez Mesa, C. ., & Guillen Valdés, A. . (2020). THE ART INSTRUCTOR’S PEDAGOGICPRO FESSIONAL IDENTITY FROM THE PROFESSIONAL ORIENTATION. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 11(2), 106–116. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/955

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos