READING AS THE BEST WAY TO ENRICH THE CULTURAL OF A PEOPLE

Authors

  • Yusleydys Iraldina Alvarez Ferrales
  • Ernesto Rafael Triguero Tamayo

Keywords:

animation, understanding, culture, habit, reader.

Abstract

Constitutes a premise indispensable strengthen and enrich the culture of a town. In this sense, the present article addresses the importance so as the need of raise the taste for the reading for of this form develop the habit reader for the meaning that has for the training of the new generations. Addition is ago emphasis in the animation and understanding as pillars fundamental. In the world of today characterized for the culture invasion to that us subjects the globalization neoliberal we have the imperative of rid the battle for the “mass of the culture” and the reading. For since of this is promotes the defence of the identity, so as the creation artistic and literary and the ability for appreciate the art. The reading promote a development pleasant, developing the understanding and drafting to through of this for the reading is a pleasure, with she is discovers the knowledge. The needs of read, among we, require asumirse consciously, and is must facilitate, induce and stimulate for various vias, in consideration to its deep transcendence and to the footprint that leaves in the intelligence and in the growth spiritual of the individuals, in its rating professional and in its conscience. Read is a exercise that expresses and holds the culture of a nation, its force spiritual and its values, its ability of resistance and development. Read although seem an experience intimate and lonely, is take part.

Author Biographies

Yusleydys Iraldina Alvarez Ferrales

Profesora de Computación. C/e Andrés Leyva Rodríguez, Las Tunas.

Ernesto Rafael Triguero Tamayo

Doctor en Ciencias del Arte y Profesor titular de la Universidad de Las Tunas.

References

Acosta, R. (2000). El enfoque comunicativo en la enseñanza del español como lengua materna, pp.78 Instituto Superior Pedagógico, Pinar del Río.

Bourdieu, P., Chartier, R. (2010). “La lectura, una práctica cultural”. En Pierre Bourdieu, El sentido social del gusto, pp. 253-273. Buenos Aires: Ed. Siglo XXI.

Bourdieu, P. (2002). Campo de poder, campo intelectual, pp.97-118: Ed. Montressor.

Bourdieu, P. (2009b) [1971]. Campo de poder, campo intelectual y habitus de clase,pp 23-42. Buenos Aires: Ed. Eudeba.

Bourdieu, P. (2007). El sentido práctico, pp. 85-105 Buenos Aires: Ed. Siglo XXI

Bourdieu, P., Chartier, R. (2010). “La lectura, una práctica cultural”. En Pierre Bourdieu, El sentido social del gusto, pp. 264. Buenos Aires: Ed. Siglo XXI.

Certeau, M. (2000) [1996]. La invención de lo cotidiano, 1 Artes de hacer, pp.177-183 México: Universidad Iberoamericana, Ed. Cultura libre.

Chartier, R. y Cavallo, G. (1997). Los estudios sobre el libro y la edición en la Argentina, pp. 157 Madrid: Ed. Taurus.

Chartier, R. (s. a). Aprender a leer, leer para aprender. (s.l)

Chartier, R. (2005) [1992]. El mundo como representación. Barcelona: Ed. Gedisa.

Darnton, R. (1993). “Historia de la lectura”. En Peter Burke (ed.) Formas de hacer historia, pp.177-208 Madrid: Ed. Alianza.

García Marruz, F. (1985). Entrevista en Granma, La Habana, Cuba.

Gayoso Suárez, N. (2006). Hablemos de lectura. Cartas al maestro. Editorial: Pueblo y Educación. La Habana.

López Gui, G., Freixa, A. (1999). “Entrevista a Roger Chartier”. En Quaderns. Revista de traducción 3, pp. 148-149. Universidad Autónoma de Barcelona. España.

Núñez de Villavicencio, F. (1995). Psicología Médica.

Prada, A. E. (2010). Una relectura del encuentro entre la historia del libro y la historia de la lectura (Reflexiones desde la Bibliotecología/ Ciencia de la información). En información, cultura y sociedad. No. 23, pp.91-115.

MINED (2000). “Programa nacional por la lectura”. Compendio de Lecturas acerca de la Cultura y la Educación Estética, pp 96-110. Editorial: Política. La Habana.

MINED (2000). “Marketing y promoción de la lectura”. Compendio de Lecturas acerca de la Cultura y la Educación Estética, pp 138-140. Editorial: Política. La Habana.

Roméu Escobar, A. (2007). (Compilación) El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural en la enseñanza de la lengua y la literatura, pp. 28. La Habana: Ed: Pueblo y Educación.

Roméu Escobar, A. (1987). Metodología de la enseñanza del Español, pp.23 Ed: Libros para la Educación. La Habana.

Rosenthal, M. (2006). Ley general del desarrollo de la Psiquis humana.

Saferstein, E. (2013). Entre los estudios sobre el Libro y la Edición. El “Giro material” En la Historia intelectual y la Sociología, pp143-147. Buenos Aires. Facultad de Filosofía y letras. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas. No.29.

Acosta Sánchez, L. (2007). Periódico Juventud Rebelde. Sección el tintero.

Anta Diop, Ch. (1982) Identidad cultural. “Los tres pilares de la identidad cultural” en Correo de la UNESCO.

González Varas, I. (2011). “ELCONCEPTODE“IDENTIDADCULTURALDEUNPUEBLO“ Disponible en http://www:/consultado el 30 de junio de 2014.

Nápoles González, J. y Rafaela Macías Reyes (2013). La lógica del proceso de investigación científica. En revista electrónica Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo, II Etapa Disponible en http://atlante.eumed.net/logica-proceso-investigacion-cientifica/

_______________ (2011) Factores culturales y desarrollo cultural comunitario. Reflexiones desde la práctica. Universidad de Málaga, España, ISBN – 13:978-84-694-4680-5. No de registro: 11/ 65561 Disponible en http:/www.eumed.net/libros/2011c/index.htm.

Published

2019-09-30

How to Cite

Alvarez Ferrales , Y. I. ., & Triguero Tamayo, E. R. (2019). READING AS THE BEST WAY TO ENRICH THE CULTURAL OF A PEOPLE. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 10(3), 158–172. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/902

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos