REFLEXIVE PARTICIPATION OF TEACHERS IN THE ANALYSIS OF THE OWN COMPETENCES OF THE NATURAL SCIENCES

Authors

  • María Cristina Jornet Colegio Superior “San Martín”. San Francisco, Córdoba.
  • Adriana Martini Colegio Superior “San Martín”. San Francisco, Córdoba.
  • María Adela Rubiolo Colegio Superior “San Martín”. San Francisco, Córdoba.

Keywords:

competence, teachers, Natural Sciences

Abstract

The Educative Reformation allowed us to reformulate our paradigm, especially in the Natural Sciences area. It is impossible to get an undergraduate view according to the demands of the present-day world without taking into account the teachers´ adequate view. This transformation demands a re-planting of the teaching task with a self- evaluated critic view of its own practices. Hence, we propose the development of basic competences through the implementation of methodological strategies and its permanent supervision.

References

CARBONELL SEBARROJA, JAUME. “El profesorado y la innovación educativa.” Conferencia XIII Congreso Nacional “El Diario en la Escuela”. Rosario, Santa Fe. Argentina. 1999.

CASTORINA, J. A. Y otros. “Piaget – Vigotsky. Contribuciones para replantear el debate”. Cap. “La enseñanza y el aprendizaje escolar. Alegato contra una falsa oposición”. Lerner Delia. Ed. Paidós. Buenos Aires. 1996.

Curso para Supervisores y Directores de Instituciones Educativas. Ministerio de Cultura y Educación de la Nación. Cuadernillo N° 1: Innovación y Gestión. 1998.

DEL CARMEN, L. “ Selección de contenidos”.. Cuadernos de pedagogía. 188

GARDNER, H. “La mente no escolarizada”. Ed. Paidós. 1993.

GARRET, R. “Resolver problemas en la enseñanza de las Ciencias”. Alambique N° 5. 1995.

GIL PÉREZ, D. Y DE GUZMÁN, M. “Enseñanza de las Ciencias y la Matemática. Tendencias e Innovaciones”. Ed. Popular S.A. Madrid. 1993.

Material del Ministerio de Educación y Cultura de la Provincia de Córboba. Convocatoria para la Presentación y Desarrollo de Proyectos de Capacitación Docente. Córdoba. 1998.

PÉREZ GÓMEZ, A. “¿Cómo son los profesores?”. Cuadernos de pedagogía 220.

PÉREZ GÓMEZ, A. Pérez Gómez, Angel “La función educativa de la escuela y la calidad de la enseñanza” Conferencia Segundo Congreso Internacional de Educación – Ed. Santillana - 2001

PERKINS, D. “La escuela Inteligente”. Ed. Gedisa. 1995.

PORLÁN R., M. KAUFMAN y otros. “Enseñar Ciencias Naturales. Reflexiones y propuestas didácticas”. Ed. Paidós.

POZO J. I., POSTIGO, Y., GÓMEZ CRESPO, M. A. “Aprendizaje de estrategias para la solución de problemas en Ciencias” Alambique N° 5. 1995.

POZO, J. I. “Aprendizaje de la ciencia y pensamiento causal”. Ed. Aprendizaje Visor, Madrid. 1987.

POZO, J. I. “Teorías cognitivas del Aprendizaje” (Morata: Madrid)

TEDESCO, J. C. “El nuevo pacto educativo”. Ed. Anaya, Madrid. 1995.

Published

2010-01-28

How to Cite

Jornet, M. C., Martini, A., & Rubiolo, M. A. (2010). REFLEXIVE PARTICIPATION OF TEACHERS IN THE ANALYSIS OF THE OWN COMPETENCES OF THE NATURAL SCIENCES. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 1(1), 71–84. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/9