ATENCIÓN INTEGRAL E INTERCULTURAL DE NIÑOS Y NIÑAS EN EDUCACIÓN PREESCOLAR

Authors

  • Dayamy Escalona León Universidad Católica del Ecuador sede Santo Domingo
  • Hishochy Delgado Mendoza Universidad de la Habana
  • Mayelin Madrigal Contrera Universidad Católica del Ecuador , sede Santo Domingo de los Tsáchilas
  • Jorge Rodríguez Díaz Escuela de Enfermería de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador sede Santo Domingo

Keywords:

Preschool education; childcare; first aid; infant nutrition; habits.

Abstract

Nursery education is complex because of the multiple processes it undergoes in favor of the formation and evolution of children. For this reason, it is necessary not only to develop psychomotor skills, social and cultural interaction but also to ensure physical-mental integrity or to take care of children's health. This research work constitutes an epistemological and methodological support to respond to risk situations in nursery education environments. Occasionally, accidents and situations that put the life of minors are at risk, this is due - in most cases - to the lack of teacher preparation. That is why we were interested in answering the question: what should we take into account for the comprehensive care of children in pre-school education?

Author Biographies

Dayamy Escalona León , Universidad Católica del Ecuador sede Santo Domingo

Doctora en Medicina, 2002-2008, Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara, Cuba. Máster Universitario de Nutrición y Salud, UniversitatOberta de Catalunya, España, 2019. Especialista en Pediatría y Puericultura, EUROINNOVA Business School, 2017. Médico residente en el Hospital General Provincial Gustavo Domínguez. Profesora de Neurología, Oncología y Gastroenterología en la Pontificia Universidad Católica del Ecuador sede Santo Domingo.

Hishochy Delgado Mendoza, Universidad de la Habana

PhD ( c ) en Artes y Educación, Universidad de Barcelona, España (2015-2019); Magíster en Ciencias de la Educación, Pontificia Universidad Católica del Ecuador (2012-2015), Especialista en Educación para una Ciudadanía Intercultural + Titulación Universitaria en Interculturalidad para Maestros y Profesores (Doble Titulación), Euroinnova Business School. Centro de formación de postgrados, España. Licenciado en Historia del Arte, Universidad de la Habana, Cuba (2004-2009).

Mayelin Madrigal Contrera, Universidad Católica del Ecuador , sede Santo Domingo de los Tsáchilas

Magister en Desarrollo comunitario, Universidad Central de las Villas “Marta Abreu ”Cuba (2008- 2011) Licenciada en Educación, Instituto Superior Pedagógico "Felix Varela" Villa Clara, Cuba (1991- 1996) Especialista en Educación Preescolar ,Escuela Formadora de Maestro "Manuel AscunceDomenech" Villa Clara, Cuba (1985- 1990) Docente de Metodología de la Lecto- Escritura, Diseño y Evaluación de Proyectos, Orientación Familiar y comunitaria, en la Pontificia Universidad Católica del Ecuador , sede Santo Domingo de los Tsáchilas. Ecuador.

Jorge Rodríguez Díaz, Escuela de Enfermería de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador sede Santo Domingo

Licenciado en Enfermería y Master en Enfermedades Infecciosas, Universidad de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba. Doctorando en Enfermería, Universidad Peruana Unión. Director de la Escuela de Enfermería de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador sede Santo Domingo.

Published

2019-06-20

How to Cite

Escalona León , . D. ., Delgado Mendoza, H., Madrigal Contrera, M., & Rodríguez Díaz, J. (2019). ATENCIÓN INTEGRAL E INTERCULTURAL DE NIÑOS Y NIÑAS EN EDUCACIÓN PREESCOLAR. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 10(2), 147–164. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/880

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos