METHOD OF POLYA, TO FACILITATE THE APPROACH OF EQUATIONS IN HIGHER EDUCATION
Keywords:
Problem solving; Methodology; System of equations; Equalization method; Algebraic language.Abstract
The development of skills and the ability of the human being to solve problems constitute one of the most analyzed fields in educational research, with this work is intended to facilitate this process, this article presents an analysis of the didactic methodology of the problem solving of Mathematics to improve the understanding of the system of equations, in the students of the Technical University of Manabí, in the Institute of Basic Sciences, having as objective to evaluate the effectiveness of the problem solving method, this research was developed from the quantitative approach with quasi design -experimental, with two groups determined as control and experimental, having as unit of analysis 172 students distributed in 4 parallels, training workshops were conducted where they were experienced with problem statements which had to be passed to algebraic language and be able to raise the different equations that are determined aba, an entry test was used, which was applied at the beginning of the interventions and an exit test applied at the end of the interventions. The results obtained were analyzed by means of the Wilcoxon nonparametric test. With the implementation of this didactic teaching-learning methodology it was evidenced that the students of the experimental group after the intervention improved significantly in solving problems and posing linear equations to solve it by the equalization method, corroborating the effectiveness of the didactic method of solving problems.
References
Abrante, P., Barba, C. I., Bofarull, Colomer, & otros. (2007). La resolución de problemas
en matemáticas. Caracas: Laboratorio Educativo.
Alzate, E., Montes, J., & Escobar, R. (2013). Diseño de actividades mediante la
metodología ABP para la Enseñanza de la Matemática. Scientia et Technic, 542.
Bronzina, L., & Chemello, G. (2009). Aportes para la enseñanza de matemática. SERCE
. UNESCO. Chile: Laboratorio Latinoamericano de Evaluación de la Calidad de la
Educación.
Cabanne, N. (2006). Didactica de las matemática ¿ Cómo aprender? ¿ Cómo enseñar?
Buenos Aires: bonum. Obtenido de ISBN: 978-950-507-788-5
Camera, P. (2009). La matemática en el contexto de la ciencia (Vol. 9). México: El Aleph.
Castañeda, A. (2015). Diseño de una estrategia didáctica para lograr un aprendizaje
significativo del concepto de ecuaciones, modelando situaciones problema en el grado
noveno, por medio de métodos gráficos. Medellín: Universidad Nacional de Colombia
Tesis de Magister.
Cedeño, F. (2017). Importancia del método de resolución de problemas con ejemplo de la
vida diaria en el aprendizaje de Matemática en los estudiantes del nivel 1 de la
Universidad Técnica de Manabí-Ecuador, 2015. Lima: Universidad Nacional Mayor de
San Marcos Tesis Doctoral.
Díaz, J. M. (1982). Estrategias de enseñanza-aprendizaje. Costa Rica: IICA: Serie de
libros y materiales educativos. Obtenido de ISBN: 92-9039-028-x
Gómez, P. (2007). Desarrollo del conocimiento didáctico en un plan inicial de formación
de profesores de matemáticas de secundaria. Universidad de Granada: Tesis doctoral.
Kant, Immanuel. (2000). Kant lógica Acompañada de una selección de reflexiones del
legado de Kant. Madrid: Akal, S.A. Recuperado el 18 de 11 de 2014, de ISBN:84-460-
-3
López, E., Guerrero, A., Carrillo, J., & Contreras, L. (2015). La resolución de problemas
en los libros de texto:un instrumento para su análisis. AIEM - Avances de Investigación
en Educación Matemática – 2015, Nº 8, 73 - 94, 77.
Montes, N., & Machado, E. (2011). Estrategias docente y métodos de enseñanzaaprendizaje
en la Educación Superior. Centro de desarrollo de las Ciencias Sociales y
Humanisticas en Salud, 17.
Morin, E. (1999). Los sietes saberes necesarios para la educación del futuro. (M. Vallejo,
Trad.) Francia: Unesco.
Navarro, R. (2012). Sistema de Ecuaciones. Obtenido de
https://books.google.com.ec/books?id=SAOPAgAAQBAJ
Noone, D. (2005). Solucione sus problemas creativamente. España: Ediciones gestión
Orton, A. (2003). Didáctica de las matemáticas (Cuarta ed.). (M. d. deporte, Ed.)
Madrid: Ediciones Morata,S.L. Recuperado el 9 de 12 de 2014, de ISBN: 84-7112-345-
Pereda, C. P. (2000). El concepto de heurística en las ciencias y las humanidades.
México: Siglo xxi editores, s.a. de c.v. Obtenido de ISBN: 968-23-2231-6
Polya, G. (1954). How to solve it . Princeton: University Press.
Polya, G. (1957). Mathematics and plausible reasoning (Vols. 1-2). Princeton: University
Press.
Polya, G. (1981). Mathematical Discovery. On understanding, leaming and teaching
problem solving. New York: Wiley , Sons, Inc.
Polya, G. (1989). Cómo Plantear y resolver Problemas. México: Trillas.
Pozo, J. (1998). La solución de problemas. México: Santillana.
Rojas, J., & Ariza, A. (2013). Propuesta didáctica para la enseñanza de los métodos
para resolver un sistema de ecuaciones lineales. Educación Cientifica y Técnológica/
ISSN 01242253/ Bogota.D.C, 497-500.
Solé, I. (1999). Estrategias de Lectura. Barcelona: Grao.
Unesco. (2015). Resultados comparados SERCE-TERCE. Tercer Estudio Regional
Comparativo y Explicativo (Terce), 27.
Vallejo, J. M. (1835). Compendio de Matemáticas (Tercera ed.). 1835: Imprenta
Garrasayaza.
Villa 2001, como se citó en Echenenique, I. 2006. (s.f.).
Wayne, A. (1995). How to Solven Mathematical Problems. San Francisco: Dover
Publications.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Francisco Omar Cedeño Loor, Emanuel Guillermo Muñoz Muñoz, Alba Dolores Alay Giler, Hernán Humberto Caballero Vera, Blanca Leonor Cedeño Briones
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.