METHOD OF POLYA, TO FACILITATE THE APPROACH OF EQUATIONS IN HIGHER EDUCATION

Authors

  • Francisco Omar Cedeño Loor Universidad Técnica de Manabí
  • Emanuel Guillermo Muñoz Muñoz Universidad Técnica de Manabí
  • Alba Dolores Alay Giler Universidad Técnica de Manabí
  • Hernán Humberto Caballero Vera Universidad Técnica de Manabí
  • Blanca Leonor Cedeño Briones Universidad Técnica de Manabí

Keywords:

Problem solving; Methodology; System of equations; Equalization method; Algebraic language.

Abstract

The development of skills and the ability of the human being to solve problems constitute one of the most analyzed fields in educational research, with this work is intended to facilitate this process, this article presents an analysis of the didactic methodology of the problem solving of Mathematics to improve the understanding of the system of equations, in the students of the Technical University of Manabí, in the Institute of Basic Sciences, having as objective to evaluate the effectiveness of the problem solving method, this research was developed from the quantitative approach with quasi design -experimental, with two groups determined as control and experimental, having as unit of analysis 172 students distributed in 4 parallels, training workshops were conducted where they were experienced with problem statements which had to be passed to algebraic language and be able to raise the different equations that are determined aba, an entry test was used, which was applied at the beginning of the interventions and an exit test applied at the end of the interventions. The results obtained were analyzed by means of the Wilcoxon nonparametric test. With the implementation of this didactic teaching-learning methodology it was evidenced that the students of the experimental group after the intervention improved significantly in solving problems and posing linear equations to solve it by the equalization method, corroborating the effectiveness of the didactic method of solving problems.

Author Biographies

Francisco Omar Cedeño Loor, Universidad Técnica de Manabí

Universidad Técnica de Manabí. Ecuador, UTM. Docente del Instituto de Ciencias Básicas.

Emanuel Guillermo Muñoz Muñoz, Universidad Técnica de Manabí

Universidad Técnica de Manabí. Ecuador, UTM. Docente del Instituto de Ciencias Básicas.

Alba Dolores Alay Giler, Universidad Técnica de Manabí

Universidad Técnica de Manabí. Ecuador, UTM. Docente del Instituto de Ciencias Básicas.

Hernán Humberto Caballero Vera, Universidad Técnica de Manabí

Universidad Técnica de Manabí. Ecuador, UTM. Docente de la Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación.

Blanca Leonor Cedeño Briones, Universidad Técnica de Manabí

Universidad Técnica de Manabí. Ecuador, UTM. Docente del Instituto de Ciencias Básicas.

References

Abrante, P., Barba, C. I., Bofarull, Colomer, & otros. (2007). La resolución de problemas

en matemáticas. Caracas: Laboratorio Educativo.

Alzate, E., Montes, J., & Escobar, R. (2013). Diseño de actividades mediante la

metodología ABP para la Enseñanza de la Matemática. Scientia et Technic, 542.

Bronzina, L., & Chemello, G. (2009). Aportes para la enseñanza de matemática. SERCE

. UNESCO. Chile: Laboratorio Latinoamericano de Evaluación de la Calidad de la

Educación.

Cabanne, N. (2006). Didactica de las matemática ¿ Cómo aprender? ¿ Cómo enseñar?

Buenos Aires: bonum. Obtenido de ISBN: 978-950-507-788-5

Camera, P. (2009). La matemática en el contexto de la ciencia (Vol. 9). México: El Aleph.

Castañeda, A. (2015). Diseño de una estrategia didáctica para lograr un aprendizaje

significativo del concepto de ecuaciones, modelando situaciones problema en el grado

noveno, por medio de métodos gráficos. Medellín: Universidad Nacional de Colombia

Tesis de Magister.

Cedeño, F. (2017). Importancia del método de resolución de problemas con ejemplo de la

vida diaria en el aprendizaje de Matemática en los estudiantes del nivel 1 de la

Universidad Técnica de Manabí-Ecuador, 2015. Lima: Universidad Nacional Mayor de

San Marcos Tesis Doctoral.

Díaz, J. M. (1982). Estrategias de enseñanza-aprendizaje. Costa Rica: IICA: Serie de

libros y materiales educativos. Obtenido de ISBN: 92-9039-028-x

Gómez, P. (2007). Desarrollo del conocimiento didáctico en un plan inicial de formación

de profesores de matemáticas de secundaria. Universidad de Granada: Tesis doctoral.

Kant, Immanuel. (2000). Kant lógica Acompañada de una selección de reflexiones del

legado de Kant. Madrid: Akal, S.A. Recuperado el 18 de 11 de 2014, de ISBN:84-460-

-3

López, E., Guerrero, A., Carrillo, J., & Contreras, L. (2015). La resolución de problemas

en los libros de texto:un instrumento para su análisis. AIEM - Avances de Investigación

en Educación Matemática – 2015, Nº 8, 73 - 94, 77.

Montes, N., & Machado, E. (2011). Estrategias docente y métodos de enseñanzaaprendizaje

en la Educación Superior. Centro de desarrollo de las Ciencias Sociales y

Humanisticas en Salud, 17.

Morin, E. (1999). Los sietes saberes necesarios para la educación del futuro. (M. Vallejo,

Trad.) Francia: Unesco.

Navarro, R. (2012). Sistema de Ecuaciones. Obtenido de

https://books.google.com.ec/books?id=SAOPAgAAQBAJ

Noone, D. (2005). Solucione sus problemas creativamente. España: Ediciones gestión

Orton, A. (2003). Didáctica de las matemáticas (Cuarta ed.). (M. d. deporte, Ed.)

Madrid: Ediciones Morata,S.L. Recuperado el 9 de 12 de 2014, de ISBN: 84-7112-345-

Pereda, C. P. (2000). El concepto de heurística en las ciencias y las humanidades.

México: Siglo xxi editores, s.a. de c.v. Obtenido de ISBN: 968-23-2231-6

Polya, G. (1954). How to solve it . Princeton: University Press.

Polya, G. (1957). Mathematics and plausible reasoning (Vols. 1-2). Princeton: University

Press.

Polya, G. (1981). Mathematical Discovery. On understanding, leaming and teaching

problem solving. New York: Wiley , Sons, Inc.

Polya, G. (1989). Cómo Plantear y resolver Problemas. México: Trillas.

Pozo, J. (1998). La solución de problemas. México: Santillana.

Rojas, J., & Ariza, A. (2013). Propuesta didáctica para la enseñanza de los métodos

para resolver un sistema de ecuaciones lineales. Educación Cientifica y Técnológica/

ISSN 01242253/ Bogota.D.C, 497-500.

Solé, I. (1999). Estrategias de Lectura. Barcelona: Grao.

Unesco. (2015). Resultados comparados SERCE-TERCE. Tercer Estudio Regional

Comparativo y Explicativo (Terce), 27.

Vallejo, J. M. (1835). Compendio de Matemáticas (Tercera ed.). 1835: Imprenta

Garrasayaza.

Villa 2001, como se citó en Echenenique, I. 2006. (s.f.).

Wayne, A. (1995). How to Solven Mathematical Problems. San Francisco: Dover

Publications.

Published

2019-03-28

How to Cite

Cedeño Loor, . F. O. ., Muñoz Muñoz, E. G., Alay Giler, A. D., Caballero Vera, H. H., & Cedeño Briones, B. L. (2019). METHOD OF POLYA, TO FACILITATE THE APPROACH OF EQUATIONS IN HIGHER EDUCATION . Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 10(1), 239–252. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/865

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos