THE UNIVERSITY TUTORING AS A STRENGTHENING TO THE PRE-PROFESSIONAL CURRICULUM OF THE STUDENTS OF THE BASIC GENERAL EDUCATION
Keywords:
academic tutoring; learning; strengthening; curriculum.Abstract
The present research is addressed at the Technical University of Manabí with the participation of the authorities of the institution, teachers and students of the School of General Basic Education with the purpose of investigating university tutoring as a strengthening of the professional curriculum and its incidence. University tutoring in student learning. However, it was necessary to know the perception of teachers and students about the need to attend university tutorials, in addition to identifying the qualities of the university tutor for the good development of learning in students, therefore, the strengths were analyzed. and weaknesses of the university tutorials, as well as the proposals to improve them. Therefore, the study was justified because it has theoretical knowledge, social relevance and the benefits it generates. Type of bibliographical and field study, as well as adequate techniques for this investigative process, were addressed. Finally, the academic process allowed to conclude that the participation of students in university tutorials is poor and knowledge about it is scarce, because they are not yet organized in an adequate manner and do not meet the needs of all those involved, In terms of teachers, the vast majority have social skills, are tolerant, know how to listen and guide students in their personal, academic and professional development.
References
Alonso, C., Gallego, D., Honey, P. (1994). Los estilos de aprendizaje. Procedimientos de diagnóstico y mejora. Bilbao-España: Ediciones Mensajero
Álvarez, P., González, M.C. (2008). Análisis y valoración conceptual sobre modalidades de tutoría universitaria en el Espacio Europeo de Educación Superior. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22 (1).
Avendaño, W.R., Parada-Trujillo, A.E. (2013). El currículo en la sociedad del conocimiento cognitiva. Educ. Educ. Vol. 16, No. 1, pp. 159-174. Universidad de La Sabana | Facultad de Educación
Boobitt, F. (1918). The Curriculum. Cambrige: The Reverside Press. Caicedo N. Yenny
Cano, R. (2008). Modelo organizativo para la planificación y desarrollo de la tutoría universitaria en el marco del proceso de convergencia europea en Educación Superior. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22 (1), 185-206.
Díaz, F., Hernández, G. (1999). Estrategias de enseñanza para la promoción de aprendizajes significativos. En Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. México-México: McGrawHill.
Driver, R. (1988). Un enfoque constructivista para el desarrollo del currículo en ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 6 (2), 109-120.
Echeverría, A.B. (1997). Los servicios universitarios de orientación. En C. Lobato y P. M. Apodaca (Coord.), Calidad en la Universidad: orientación y evaluación (p. 112-136). Barcelona-España: Laertes.
Gairín, J., Feixas, M., Franch, J., Guillamón, C., Quinquer, D. (2004). Elementos para la elaboración de planes de tutoría en la Universidad. Contextos Educativos, 6-7, 21-42. 96
García González, A., Troyano Y., Martínez R. (2011). Experiencia docente como tutor curricular en la Universidad. Revista de Enseñanza Universitaria Junio 2011, N. º 37; 4-12
García Nieto, N., Asensio, I., Carballo, R., García, M., Guardia, S. (2004). Guía para la labor tutorial en la universidad en el espacio europeo de educación superior. Madrid-España: Universidad Complutense de Madrid.
García Nieto, N.; Asensio, I.; Carballo, C.; García, M., Guardia, S. (2005). La tutoría universitaria ante el proceso de armonización europea. Revista de Educación, 337, 189- 210.
García, N. (2008) La función tutorial de la Universidad en el actual contexto de la Educación Superior. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(1), (21-48).
Genovard, C., Gotzens, C. (1990). Psicología de la instrucción. Madrid- España: Ediciones Santillana.
Hernández, P., Hervàs, R.M. (2005). Enfoques y estilos de aprendizaje en la educación superior. Revista española de Orientación y Psicopedagogía, 16 (2), p. 283-299. 97 Latapí, P. (1988), "La enseñanza tutorial: elementos para una propuesta orientada a elevar la calidad", Revista de la Educación Superior, vol. XVII, núm. 68, pp. 5-19
Marquès, P. (2001). Concepciones del aprendizaje. Didáctica. Los procesos de enseñanza y aprendizaje. La motivación. Recuperado el 02 de enero en: http://dewey.uab.es/pmarqués/actodid.htm
Más, O., Tejada, J. (2013). Funciones y competencias en la docencia universitaria. Madrid-España: Síntesis.
Mendoza, M.E., Reyna, M. (2016). El papel de las tutorías en la formación académica y de hábitos investigativos del estudiante universitario. Revista Cognosis. Vol. 1 Núm. 2 (2016): Abril-Junio. Ecuador. https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Cognosis/article/view/240 Morin, E. (2008). La mente bien ordenada, México, Siglo XXI. Narro Robles, J., Arredondo Galván, M. (2013). La tutoría. Un proceso fundamental en la formación de los estudiantes universitario. Perfiles educativos vol. 35 no.141 México ene. 2013
Negrete, J. (2007) Estrategias para el aprendizaje. LIMUSA
Ortega, J., Gasset, M. (1958). Misión de la Universidad. Madrid-España: Revista de Occidente
Palomares, A. (2007). Nuevos retos educativos. El modelo docente en el Espacio Europeo. Cuenca-España: Universidad de Castilla-La Mancha.
Rodríguez, S. et al. (2004). Manual de tutoría universitaria. Barcelona-España: Ediciones Octaedro. ICE-UB.
Schmeck, R.R. (1988). Individual differences and learning strategies. En C.E.
Shea, G. (1992): Mentoring. London: Bogan Page.
Stenhouse, L. (2003). Investigación y desarrollo del currículo. (5ªEd.).Madrid, España: Ediciones Morata, S.L.
Velázquez y Cuevas (2013). El modelo de acción tutorial basado en la carpeta electrónica del tutor de la Universidad de Guanajuato. Revista Didac, Universidad Iberoamericana, (2013)
Velázquez-Sagahón y Rodríguez De La Rosa (2014). Diseño e instrumentación de una tutoría de asignatura en el programa de licenciatura en Sistemas de Información Administrativa de la Universidad de Guanajuato. Revista Iberoamericana de Educación Superior (RIES), V (2014), pp. 41-54.
Weinstein, E.T. Goetz y P.A. Alexander (Eds.), Learning and study strategies: Issues in assessment, instruction and evaluation. New York: Academic Press.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 María Elena Mendoza Vélez, Letty Araceli Delgado Cedeño, Nadya Judafeet Jalil Vélez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.