APPROXIMATION TO THE REGULARITIES AND TRENDS OF THE USE OF THE COMPUTATION IN THE EDUCATIONAL PROCESSES

Authors

  • Mirian Susana Pallasco Venegas Universidad Técnica de Cotopaxi
  • Tania Margarita Borja Padilla Universidad Técnica de Cotopaxi
  • Luis Gonzalo López Rodríguez Universidad Técnica de Cotopaxi

Keywords:

trends; regularities; computing; education.

Abstract

The purpose of this article is to reflect on trends and regularities in the use of computers in educational processes. In this sense, a brief review of the historical evolution of Computer Science in the world is made and some experiences of application of Information Technology in Education are gathered. The study made it possible to reveal regularities and trends in the use and exploitation of Information Technology in educational processes; aspects that denote and connote the role played by informatics as education technology at the present time in a great diversity of contexts and highlights how the main trend is moving towards a systematic increase in the use of informatics in education and the incorporation of other educational tools supported in this technology.

Author Biographies

Mirian Susana Pallasco Venegas, Universidad Técnica de Cotopaxi

Magister en Ciencias de la Educación. Docente Investigador de la Universidad Técnica de Cotopaxi, Ecuador.

Tania Margarita Borja Padilla, Universidad Técnica de Cotopaxi

Magister en Docencia Universitaria. Docente Investigador de la Universidad Técnica de Cotopaxi, Ecuador.

Luis Gonzalo López Rodríguez, Universidad Técnica de Cotopaxi

Magister en Ciencias de la Educación. Docente Investigador de la Universidad Técnica de Cotopaxi, Ecuador.

References

Álvarez, C. (2006) Tecnologías de la información en la escuela. Madrid: Editrorial Alpersa.

Fernández, C. (2008). Las TICs y la Escuela. Barcelona: Editorial Nuevo Horizonte.

Montenegro, I., García J. C. El desarrollo de la computación en Cuba. http://www.bnjm.cu/librinsula /2005/noviembre/97/documentos/documento322.htm. 2005

Rodríguez A. M. Proyecto de Informática Educativa en Cuba. Tesis en opción al título académico de Master en Informática Educativa. Ciudad de la Habana. 1998

Samamé, M. (2007). Las TICs como medio de desarrollo educativo. México DF, Editorial Nueva Luz

UNESCO. Resumen del 2do Congreso Internacional de Informática. Moscú, Mayo 1995.

Vilchez, R (2005) Integración de las TICs en la cultura docente. Revista Enfoques Educacionales.

Published

2018-12-17

How to Cite

Pallasco Venegas, M. S. ., Borja Padilla, T. M., & López Rodríguez, L. G. (2018). APPROXIMATION TO THE REGULARITIES AND TRENDS OF THE USE OF THE COMPUTATION IN THE EDUCATIONAL PROCESSES. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 9(4), 101–110. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/795

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos