LEARNING PROBLEMS IN THE INFANTILE AGE

Authors

  • Pablo Andrés Barba Gallardo Universidad Técnica de Cotopaxi
  • Ana María Docente de Educación Parvularia. Escuela Dr. Isidro Ayola
  • Paulina Marianela Bedón Velastegui Docente de Educación Parvularia. Escuela Dr. Isidro Ayola

Keywords:

learning; problem; digraphs; dyslexia; dyscalculia; attention deficit.

Abstract

The present pedagogical research is based on the elaboration of a psychopedagogical plan to attend the students that present difficulties in the learning. It was carried out with the objective of identifying the learning problems of dyslexia, dysraphy, dyscalculia and attention deficit. The problem is focused on knowing how they affect the development of reading and writing skills in the oral and written expression of children of the first grade. It was developed from a quantitative methodology, and with a bibliographic review of several authors. These being the most common learning problems in schools, for this, some didactic-pedagogical strategies are proposed in order to guide teachers in these aspects.

Author Biographies

Pablo Andrés Barba Gallardo, Universidad Técnica de Cotopaxi

Psicólogo clínico. Magister en Seguridad y Prevención de Riesgos. Docente Investigador Universidad Técnica de Cotopaxi. Ecuador.

Ana María, Docente de Educación Parvularia. Escuela Dr. Isidro Ayola

Licenciada en Ciencias de la Educación. Docente de Educación Parvularia. Escuela Dr. Isidro Ayola. Latacunga. Ecuador.

Paulina Marianela Bedón Velastegui, Docente de Educación Parvularia. Escuela Dr. Isidro Ayola

Licenciada en Ciencias de la Educación, mención Educación Parvularia. Magíster en Planeamiento y Administración Educativos. Docente de Educación Parvularia. Escuela Dr. Isidro Ayola. Latacunga. Ecuador.

References

Alsina, A. (2007). ¿Por qué algunos niños tienen dificultades para calcular? Una aproximación desde el estudio de la memoria humana. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática

Artigas-Pallarés, J. (2002). Problemas asociados a la dislexia. Revista de Neurología, 34(1): 7-13. http://www.psyncron.com/wp-content/uploads/2011/05/dislexia2.

Bales (2003). Estrategias para entender y ayudar a niños con trastorno por déficit de atención con o sin hiperactividad TDH/H. Barcelona. España: Ed. Ceac.

Bravo, L. (2016). El aprendizaje de las matemáticas: Psicología cognitiva y neurociencias. Revista de Investigación, 7:11-29. http://ucsp.edu.pe/investigacion/wp content/uploads/2017/01/Rev-Investig-UCSP-2016-7.pdf#page=11

Cabello, M. (2007). Discapacidad y dificultades de aprendizaje. Revista de Investigación, (62): 55-70. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=251215

González. O. (2000). Estudio de las vivencias en escolares de 7 a 11 años que presentan Retardo en el Desarrollo Psíquico. Tesis en opción al grado de master en Psicología Educativa. Universidad de La Habana.

Gudelia Fernández Pérez de Alejo y Xiomara Rodríguez Fleitas, © Editorial Pueblo y Educación, (2012)

Hernández, A. (2002). Errores lingüísticos. Valencia España: Ed. Nau L Libres.

Martínez, C. (2012). Salud familiar Editorial científica Tècnica, La Habana.

Morenza, P. L. (1996). Los niños con dificultades en el aprendizaje: diseño y utilización de ayudas. Educa, Perú.

Narvarte, M. (2008). Trastornos Escolares. Argentina: Lesa Calidad Editorial.

Orjales, I. (2002). Déficit de atención con hiperactividad. España: Cepe

Thomson, Michael. Dislexia, su Naturaleza, Evaluación y Tratamiento. Editorial cast. Madrid (2002)

Published

2018-12-17

How to Cite

Barba Gallardo, . P. A. ., Ana María, & Bedón Velastegui, P. M. (2018). LEARNING PROBLEMS IN THE INFANTILE AGE. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 9(4), 85–100. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/794

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos