LEVEL OF SATISFACTION OF GRADUATES OF THE MARKETING ENGINEERING CAREER OF THE UNIVERSITY "ELOY ALFARO" OF MANABÍ CAMPUS BAHÍA DE CARÁQUEZ
Keywords:
graduate; satisfaction; indicators; infrastructure.Abstract
In the present article, the satisfaction of graduates of the engineering career in marketing of the "Eloy Alfaro" University of Manabí extension Bahía de Caráquez was analyzed. A bibliographic review was made that contributes to the study object of the investigation to obtain the information referring to the subject. The analytical method allowed an analysis at the level of the nature of the phenomenon and object that is studied to understand its essence. The survey applied to the graduates consisted of a questionnaire of 25 questions, with both open and closed response options; and, conformed by a series of quantifiable indicators on the opinion and satisfaction of the graduates with the studied career. The evaluation indicators were determined through 4 dimensions. The evaluation method was defined to determine how to evaluate each indicator through 5 evaluative parameters. The demographic study was carried out through the REDATAM software where only 9.85% of the population has the upper level where 29.62% of the population are farmers and skilled workers. Finally, it is concluded that the satisfaction survey of graduates consists of indicators that allow measuring said satisfaction from different dimensions from the educational background, satisfaction with academic processes and infrastructure, to the basic and transversal competences.
References
ASCUN & Red SEIS. (2006). Política para el fomento de la calidad de la educación y el compromiso social a través de los egresados
Calderón Ramírez, J. (1995). "Calidad en el Aula. Una aspiración permanente" Calidad Integral, Centro de Capacitación, S. C., Guadalajara, Jal. México
Castellanos Pallerols, G. (2002). "Modelo de diseño de estrategia para la comercialización en hoteles del polo turístico de Santiago de Cuba", Tesis de doctorado, 2002
Castelló, M. (1993). "Les estratègies d'aprenentatge i la composició escrita: una proposta d'ensenyament-aprenentatge del text argumentatiu". Tesi doctoral. Universitat Autònoma de Barcelona.
De la Orden Hoz, A. (1997). "Desarrollo y Validación de un Modelo de Calidad Universitaria como base para su Evaluación". Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa. Volumen 3. Número 1-2 (1997).
Gargallo, B. (1995). "Estrategias de aprendizaje. Estado de la cuestión. Propuestas para la intervención educativa" Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 7, 53-75.
Gargallo, B. (1997). "La enseñanza de estrategias de aprendizaje en el curriculum escolar. Un programa de intervención en 6º de Primaria". Revista de Educación, 312, 227-246.
González Fernández, A. (1994). "Aprendizaje autorregulado de la lectura". Revista de Psicología General y Aplicada, 47. pp. 351-359.
Graves, D. (1991). "Didáctica de la escritura". Madrid. Ed. Morata-MEC.
Guzmán Silva, Susana. et. al. (2008). Estudio de seguimiento de egresados: recomendaciones para su desarrollo. Innovación educativa, Vol. 8 Núm. 42 enero-marzo, 2008. P.19-31.
Hanna, D. (1992). Diseño de Organizaciones para la Excelencia en el Desempeño. U.S.A.: Addison Wesley Iberoamericana
Laffitte, R. (1991). “Evaluación y desarrollo profesional del docente universitario: dos facetas de la mejora institucional
León, J. A. (1991). "Intervención en estrategias de comprensión: un modelo basado en el conocimiento y aplicación de la estructura del texto". Infancia y aprendizaje, 56. pp. 77-92.
López, E. y Chaparro M. (2003). Modelo Institucional de seguimiento a egresados MISE.
Malo Álvarez, S. (1998). "Los Indicadores en la evaluación de la educación superior. Un recurso para la toma de decisiones y la promoción de la calidad".
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Celene Margarita Casierra Párraga, Andrea Muñoz Rodríguez, Gina Silvana Venegas Álvarez, Ulbio Gonzalo Farfán Corrales, Frank Ángel Lemoine Quintero
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.