LEVEL OF SATISFACTION OF GRADUATES OF THE MARKETING ENGINEERING CAREER OF THE UNIVERSITY "ELOY ALFARO" OF MANABÍ CAMPUS BAHÍA DE CARÁQUEZ

Authors

  • Celene Margarita Casierra Párraga Universidad Técnica de Manabí
  • Andrea Muñoz Rodríguez Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí
  • Gina Silvana Venegas Álvarez Universidad Técnica de Cotopaxi
  • Ulbio Gonzalo Farfán Corrales Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí
  • Frank Ángel Lemoine Quintero Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Extensión Bahía de Caráquez

Keywords:

graduate; satisfaction; indicators; infrastructure.

Abstract

In the present article, the satisfaction of graduates of the engineering career in marketing of the "Eloy Alfaro" University of Manabí extension Bahía de Caráquez was analyzed. A bibliographic review was made that contributes to the study object of the investigation to obtain the information referring to the subject. The analytical method allowed an analysis at the level of the nature of the phenomenon and object that is studied to understand its essence. The survey applied to the graduates consisted of a questionnaire of 25 questions, with both open and closed response options; and, conformed by a series of quantifiable indicators on the opinion and satisfaction of the graduates with the studied career. The evaluation indicators were determined through 4 dimensions. The evaluation method was defined to determine how to evaluate each indicator through 5 evaluative parameters. The demographic study was carried out through the REDATAM software where only 9.85% of the population has the upper level where 29.62% of the population are farmers and skilled workers. Finally, it is concluded that the satisfaction survey of graduates consists of indicators that allow measuring said satisfaction from different dimensions from the educational background, satisfaction with academic processes and infrastructure, to the basic and transversal competences.

Author Biographies

Celene Margarita Casierra Párraga, Universidad Técnica de Manabí

Docente de inglés en Instituto de Lenguas de la Universidad Técnica de Manabí. Licenciada en Ciencias de la Educación mención Ingles, Magister en Enseñanza del Idioma Inglés y Doctorante de la Universidad de Nacional de Rosario. Ecuador.

Andrea Muñoz Rodríguez, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí

Licenciada en Ciencias de la Educación mención Ingles, Magister en Enseñanza del Idioma Ingles y Doctorante de la Universidad Nacional de Rosario Argentina. Docente de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. Ecuador.

Gina Silvana Venegas Álvarez, Universidad Técnica de Cotopaxi

Docente de la Facultad de Ciencias Humanas y Educación, Universidad Técnica de Cotopaxi. Licenciada en Ciencias de la Educación, especialidad Ingles. Diploma Superior de la enseñanza de inglés como segunda lengua. Magister en Educación Superior. Doctorante de la Universidad Nacional de Rosario, Argentina.

Ulbio Gonzalo Farfán Corrales, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí

Docente responsable de Vinculación de la Carrera de Pedagogía de los Idiomas Nacionales y Extranjeros de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. Licenciado en Ciencias de la Educación, Master en Enseñanza del Idioma Inglés. Ecuador.

Frank Ángel Lemoine Quintero, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Extensión Bahía de Caráquez

Docente Titular de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Extensión Bahía de Caráquez. Master en Administración de Empresas y Doctorante en Ciencias Económicas y Empresariales de la Universidad de Oriente, Cuba. Investigador acreditado por la SENESCYT reg-inv-16-01382, Responsable de Tutorías Campus Bahía de Caráquez. Manabí, Ecuador.

References

ASCUN & Red SEIS. (2006). Política para el fomento de la calidad de la educación y el compromiso social a través de los egresados

Calderón Ramírez, J. (1995). "Calidad en el Aula. Una aspiración permanente" Calidad Integral, Centro de Capacitación, S. C., Guadalajara, Jal. México

Castellanos Pallerols, G. (2002). "Modelo de diseño de estrategia para la comercialización en hoteles del polo turístico de Santiago de Cuba", Tesis de doctorado, 2002

Castelló, M. (1993). "Les estratègies d'aprenentatge i la composició escrita: una proposta d'ensenyament-aprenentatge del text argumentatiu". Tesi doctoral. Universitat Autònoma de Barcelona.

De la Orden Hoz, A. (1997). "Desarrollo y Validación de un Modelo de Calidad Universitaria como base para su Evaluación". Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa. Volumen 3. Número 1-2 (1997).

Gargallo, B. (1995). "Estrategias de aprendizaje. Estado de la cuestión. Propuestas para la intervención educativa" Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 7, 53-75.

Gargallo, B. (1997). "La enseñanza de estrategias de aprendizaje en el curriculum escolar. Un programa de intervención en 6º de Primaria". Revista de Educación, 312, 227-246.

González Fernández, A. (1994). "Aprendizaje autorregulado de la lectura". Revista de Psicología General y Aplicada, 47. pp. 351-359.

Graves, D. (1991). "Didáctica de la escritura". Madrid. Ed. Morata-MEC.

Guzmán Silva, Susana. et. al. (2008). Estudio de seguimiento de egresados: recomendaciones para su desarrollo. Innovación educativa, Vol. 8 Núm. 42 enero-marzo, 2008. P.19-31.

Hanna, D. (1992). Diseño de Organizaciones para la Excelencia en el Desempeño. U.S.A.: Addison Wesley Iberoamericana

Laffitte, R. (1991). “Evaluación y desarrollo profesional del docente universitario: dos facetas de la mejora institucional

León, J. A. (1991). "Intervención en estrategias de comprensión: un modelo basado en el conocimiento y aplicación de la estructura del texto". Infancia y aprendizaje, 56. pp. 77-92.

López, E. y Chaparro M. (2003). Modelo Institucional de seguimiento a egresados MISE.

Malo Álvarez, S. (1998). "Los Indicadores en la evaluación de la educación superior. Un recurso para la toma de decisiones y la promoción de la calidad".

Published

2018-12-17

How to Cite

Casierra Párraga, C. M. ., Muñoz Rodríguez, A., Venegas Álvarez, G. S., Farfán Corrales, U. G., & Lemoine Quintero, F. Ángel. (2018). LEVEL OF SATISFACTION OF GRADUATES OF THE MARKETING ENGINEERING CAREER OF THE UNIVERSITY "ELOY ALFARO" OF MANABÍ CAMPUS BAHÍA DE CARÁQUEZ. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 9(4), 23–38. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/790

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)