FROM INTERCULTURAL COMPETENCE TO INTEGRATED INTERCULTURAL COMPETENCE: A NECESSARY EVOLUTION TO SATISFY THE TRAINING OF THE UNIVERSITY STUDENTS IN CUBA

Authors

  • Luis Miguel Campos Cardoso Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas
  • Marilín Urbay Rodríguez Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas
  • Teresita Gallardo López Escuela Politécnica Nacional de Quito

Keywords:

Education; intercultural education; competence; intercultural competence; integrated intercultural competence.

Abstract

Higher education faces great challenges for this 21st century. University graduates demand to be equipped with different competencies that allow them to perform efficiently in entities and institutions once they graduate. Intercultural competence is vital for the future professional performance of any graduate, however, for the current graduate reverts a greater relevance due to the diversification of the modes of action, the field of action of the professional and the main professional functions have been transformed into the last years; demands of a very high level of interaction with individuals of different cultural systems, as well as with human resources that come from other cultural systems. The objective of this research is to analyze from the theoretical and methodological point of view the evolution of intercultural competence in recent years and the need to approach it from a holistic and integrated approach in the training of the university student due to the new demands of the model of the professional, with the aim that students are able to interact with entities of different cultural systems simultaneously, in multicultural professional environments, being carriers of their own cultural identity that allows them to become cultural intermediaries.

Author Biographies

Luis Miguel Campos Cardoso, Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas

Licenciado en Educación especialidad Lengua Inglesa. Máster en Educación Superior, mención Docencia Universitaria. Profesor Auxiliar, Departamento de Turismo. Metodólogo de la Dirección de Relaciones Internacionales. Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas (UCLV). Cuba

Marilín Urbay Rodríguez, Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas

Licenciada en Educación especialidad Psicopedagogía. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular. Metodóloga del Vicerrectorado Docente-Educativo. Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas (UCLV). Cuba

Teresita Gallardo López, Escuela Politécnica Nacional de Quito

Licenciada en Educación especialidad Español- Literatura. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Auxiliar. Departamento de Ciencias Sociales. Escuela Politécnica Nacional de Quito. Ecuador.

References

Adler, N. & Aycan, Z. (2018) Cross-cultural interaction: what we know and what we

need to know. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational

Behavior. (Nº 5), pp.307-333. Recuperado de: http:///orgpsych.annualreviews.org

Aguaded, E., De la Rubia, P. y González, E. (2012). Análisis de las competencias

interculturales en la Formación del profesorado. Revista Electrónica de Investigacióny

Docencia (REID). Número Monográfico, Octubre, 2012, pp. 156-171. Recuperado de:

http://www.revistareid.net/monografico/n2/REIDM2art8.pdf

Aguado, T. (2003). Pedagogía Intercultural. Madrid: Edit. Mc Graw-Hill.

Aneas, M.A. (2003). Competencias interculturales transversales en la empresa: un

modelo para la detección de necesidades formativas. Tesis en opción al grado

académico de Doctora en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Barcelona, España.

Ang, S. & Inkpen, A. C. (2008). Cultural Intelligence and offshore outsourcing success:

A framework of firm-level intercultural capability. Decision Sciences. (Nº 39), pp. 337 -

Beltrán, J. (2002). El nou valor de la diferencia. Multiculturalisme i educació.

Barcelona: Edit. UOC.

, Julio-Septiembre 203

Bolten, J. (2003) Grenzen der Ganzheitlichkeit: Konzeptionelle und

bildungsorganisatorische U berlegungen zum Thema Interkulturelle Kompetenz.

Erwagen, Wissen, Ethik. Vol. 14, (Nº 1), pp. 156-158.

Bolten, J. (2010): Können Organisationen interkulturelle Kompetenz ausbilden? Zum

Zusammenspiel von interkultureller Organisations-und Personalentwicklung und

Wissensmanagement Interkulturelle Personal- und Organisationsentwicklung. Jena:

Edit. Verlag Wissenschaft und Praxis.

Bolten, J. (2011). Unschärfe und Mehrwertigkeit: "Interkulturelle Kompetenz" vor dem

Hintergrund eines offenen Kulturbegriffs. Perspektiven interkultureller Kompetenz.

Göttingen: Edit. Vandenhoeck & Ruprecht.

Bolten, J. & Gröschke, D. (2012). Approaches to Intercultural Competence and its

development. Taiwanese Journal of WTO Studies. Vol. 18, pp.43-80. Recuperado de:

http://www.airitilibrary.com/Publication/alDetailedMesh?docid=18163092-201309-

-201309130002-43-81

Bradford, L., Allen, M. y Beisser, K. (1998). An evaluation and meta-analysis of

Intercultural Communication Competence Research. Department of Communication.

University of Wisconsin-Milwaukee. Manuscrito no publicado.

Campos, L. M. (2011). Sistema de actividades didácticas para el desarrollo de la

competencia sociocultural en idioma inglés en los estudiantes de la licenciatura en

turismo. Tesis en Opción al Grado Científico de Máster. Universidad Central “Marta

Abreu” de las Villas, Cuba.

Canale, M., & Swain, M. (1980). Theoretical bases of communicative approaches to

second language teaching and testing. Applied Linguistics. Vol.1, (Nº 1), pp. 1-47.

Chen, G. M., & Starosta, W. J. (2000). The development and validation of the

intercultural sensitivity scale. Human Communication. Vol. 3, pp. 1—15.

Cortina, A (1996). Hasta un pueblo. Ética pública y sociedad. Madrid: Edit.Taurus.

Cushner, K., & Brislin, R. (1996). Improving intercultural interactions. Modules for

cross-cultural training programs. USA: Edit.Thousand Oaks.

De Miguel, M. (2005). Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de

competencias. Oviedo: Edit. Universidad de Oviedo.

De Santos, F. J. (2004). Desarrollo de la competencia intercultural en el alumnado

universitario: una propuesta formativa para la gestión en empresas multiculturales.

Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de

Barcelona, España.

Earley, P. C. & Ang, S. (2007). Cultural Intelligence. Stanford: Edit. Stanford University

Press.

Echeverría, B. (2002). Gestión de la competencia de acción profesional. Revista de

Investigación Educativa. Vol 20, (Nº 1), pp. 7-43

Elboj, C., Valero, D., Iñiguez-Berrozpe, T. & Gómez- Bahillo, C. (2017). La competencia

intercultural en las organizaciones: una aproximación teórica. Revista Internacional de

Organizaciones. (Nº 19), pp. 75–92. Recuperado de: http://www.revista-rio.org

Fernández, T., Lorenzo, R. y Vázquez-Aguado, O. (2012). Diccionario de Trabajo Social.

Madrid: Edit. Alianza

Fernández, M., & Vázquez, O. (2015). La competencia intercultural en el ámbito de los

servicios sociales comunitarios. Tesis en opción al grado científico de Doctora en

Ciencias Sociológicas. Universidad de Huelva, España.

Gröschke, D. (2009). Interkulturelle Kompetenz in Arbeitssituationen –Eine

handlungstheoretische Analyse individueller und kollektiver Fähigkeiten.

München/Mehring: Edit. Rainer Hampp Verlag.

Gröschke, D. (2010). Gruppenkompetenz in interkulturellen Situationen. Interculture

Journal. (Nº 12), pp. 51 - 78.

Hernández, E. M. (2010). Aprendizajes, competencias y rendimiento académico en la

titulación de estudios socioculturales en la Universidad de Cienfuegos. Tesis en opción

al grado científico de Doctora en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Granada,

España.

Hofstede, G. (1995). Culture's consequences. Beverly Hills, California: Edit. Sage.

Kramsch, C. (2010). The cultural component of language teaching, language, culture

and curriculum. EE.UU: Edit. Delta Publishing.

Moon, T. (2010). Organizational Cultural Intelligence: Dynamic Capability Perspective.

Group & Organization Management. Vol. 35 (Nº 4), pp. 456 - 493.

Rathje, S. (2006), Intercultural competence. State and future of a controversial

concept. Zeitschrift für interkulturellen Fremdsprachenunterricht. Vol 11, (Nº 3), pp.

-21.

Rehaag; I. (2007). El pensamiento sistémico en la asesoría intercultural. La aplicación

de un enfoque teórico a la práctica. Quito: Edit. Abya-Yala.

Tessaring, M. (1998). Formación para una sociedad en cambio. Informe acerca de la

situación actual de la investigación sobre la formación profesional en Europa.

Salónica: Edit. CEDEFOP.

Vallejo, J. L., y Lambert, G. (2012). Intercultural Competence as a conducive factor of

managers’ readiness for organizational change. Tesis doctoral en opción al grado

científico de Doctor en Ciencias de la Administración. Universidad de Estrasburgo,

Francia.

Van Driel, M. (2008). Cultural intelligence as an emergent organizational level

construct. Melbourne: Edit. Florida Institute of Technology.

Vilá, R. (2006). La dimensión afectiva de la competencia intercultural en la Educación

Segundaría obligatoria. Escala de sensibilidad intercultural. Revista de investigación

educativa. Vol. 24, (Nº 2), pp.353-372.

Zabalza, M. A. (1992). Implicaciones curriculares de la educación intercultural. Revista

Intercultural. Vol. 44, (Nº 1), pp. 45-58.

Published

2018-09-24

How to Cite

Campos Cardoso, . L. M. ., Urbay Rodríguez, M., & Gallardo López, T. (2018). FROM INTERCULTURAL COMPETENCE TO INTEGRATED INTERCULTURAL COMPETENCE: A NECESSARY EVOLUTION TO SATISFY THE TRAINING OF THE UNIVERSITY STUDENTS IN CUBA. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 9(3), 191–204. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/782

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos