CAREERS AND INTEGRATION OF SUBSTANTIVE PROCESSES IN VOCATIONAL TRAINING

Authors

  • Ermel V. Tapia Sosa Universidad Técnica Luis Vargas Torres de Esmeraldas
  • Alejandro E. Estrabao Pérez Universidad Técnica Luis Vargas Torres de Esmeraldas

Keywords:

University career; comprehensive professional training.

Abstract

This article discloses essential aspects of the quality management process and assesses the importance of the functional structural system approach in order to give epistemologically support to the functional organic structure of the Basic Education Career at the Luis Vargas Torres - Technical University in Esmeraldas city, in light of the new career design approved by the Higher Education Council and the central idea of the cultural historical theory of Vygotsky and his followers, in relation to the zone of proximal development regarding developer learning as a foundation to highlight the importance of the need of the construction of knowledge and culture in the context of the development of the integral professional formation of the undergraduate as teachers and their theoretical methodological bases for the systemic integration of the substantive functions. This position is marked by the complexity of scientific, technical and communications development, as well as the need for careers to enroll in this, in order to affirm their institutional positioning in the dynamics of improving the quality of professional training. The changes are generated by the scientific and technological evolution, and by an educational conception that puts in the center the integral development of the human being.

Author Biographies

Ermel V. Tapia Sosa, Universidad Técnica Luis Vargas Torres de Esmeraldas

Máster en Docencia Universitaria, profesor titular de la Universidad Técnica Luis Vargas Torres de Esmeraldas.

Alejandro E. Estrabao Pérez, Universidad Técnica Luis Vargas Torres de Esmeraldas

Doctor en Ciencias Pedagógicas, profesor invitado de la Universidad Técnica Luis Vargas Torres de Esmeraldas

References

Castellanos, D. (2006). Para comprender el aprendizaje (En CD-ROM para el desarrollo

de los cursos de Maestrías en Educación). La Habana, Cuba: Universidad de Ciencias

Pedagógicas Enrique José Varona, Centro de Estudios Pedagógicos.

De Miguel, M. (2005). Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de

competencias: orientaciones para promover el cambio metodológico en el espacio

europeo de educación superior. Oviedo: Universidad de Oviedo, 2005 (p. 197).

Gibbons, M. (1998). Pertinencia de la educación superior en el siglo XXI, Contribución

a la Conferencia Mundial sobre Educación Superior de la UNESCO, Banco Mundial.

Horruitiner, P. (2006). La Universidad Cubana: el modelo de formación. La Habana,

Cuba: Félix Varela.

Llerena, O. (2015). El proceso de formación profesional desde un punto de vista

complejo e histórico-cultural. Revista Actualidades Investigativas de Costa Rica.

Universidad de Costa Rica (15)(3) (pp. 1-23). DOI:

http://dx.doi.org/10.15517/aie.v15i3.21041

Morín, E. (1999). Los siete saberes necesarios a la educación del futuro. París, Francia:

UNESCO.

Tünnermann, C. (2003). Calidad, Evaluación Institucional, Acreditación y Sistemas

Nacionales de Acreditación. Disponible en http://www.ilaedes.org/documentos/artículos/evaluacionyacreditación.pdf.

Consultado el 6 de febrero de 2018

Vigotsky, L. (1987). Historia del Desarrollo de las Funciones Psíquicas Superiores. La

Habana: Editorial Científico Técnica.

Published

2018-04-07

How to Cite

Tapia Sosa, . E. V. ., & Estrabao Pérez, A. E. (2018). CAREERS AND INTEGRATION OF SUBSTANTIVE PROCESSES IN VOCATIONAL TRAINING. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 9(2), 201–218. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/761

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)