EDUCATIONAL POLICIES IN SPAIN FOR THE CONTINUITY IN THE EDUCATIONAL SYSTEM AND THE PROFESSIONAL QUALIFICATION: THE CASE OF THE BASIC VOCATIONAL TRAINING

Authors

  • M-Carmen Sarceda Gorgoso Universidad de Santiago de Compostela

Keywords:

vocational education and training; education policy; school failure.

Abstract

From the year 1990 and from the political national sphere, there are designed different programs of formation directed the student body in risk of educational abandon and of school failure. They try to offer them a formation that, at the same time as he contributes to his permanency in the educational system, provides them with a level of professional qualification that allows them a future insertion on the labor market and to consolidate a process of permanent training in the frame of the lifelong learning. Nowadays, and by virtue of the Organic Law 8/2013 for the Improvement of the Educational Quality, this purpose entrusts him to the Basic Vocational training that initiates his gait in the course 2014-2015. The overall objective of this work aims to evaluate from the perspective of students, the development of Basic Training cycle Electricity and Electronic at IVTC (Integrated Vocational Training Centre). From a fundamentally oriented quantitative methodology, approach seeks student satisfaction in this cycle for this new type of education. The information collected through a questionnaire prepared ad hoc is analyzed through the statistical program PSPP. So, the results show how the students of second year usually manifest a higher degree of satisfaction that the students of first. In addition, different positives aspects become visible for participants, such as the ability to improve academically and professionally, and they also reveal other negative aspects such as the schedule of classes.

Author Biography

M-Carmen Sarceda Gorgoso , Universidad de Santiago de Compostela

Profesora Contratada Doctora del Departamento de Pedagogía y Didáctica de la Universidad de Santiago de Compostela. Actualmente forma parte del equipo de dirección de dicho departamento con el cargo de Secretaria.

References

Abascal, E. y Grande, I. (2005). Análisis de encuestas. Madrid: Esic.

Intriago, J.E., Romero, M.A. y Pazmiño, V.E. (2016). La formación de competencias profesionales en el turismo y su relación con la consolidación de este sector en el ecuador. DIDASC@LIA: DIDÁCTICA Y EDUCACIÓN, 7 (3), 69-79. Disponible en: http://runachayecuador.com/refcale/index.php/didascalia/article/view/1360/774 [Consultado el 12 de marzo de 2017]

Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la Mejora de la Calidad Educativa (BOE nº295, de 10 de diciembre).

Likert, R. (1932). A Technique for the measure ment of attitudes. ARCHIVES OF PSYCHOLOGY, 140, 1-55.

Marhuenda, F. (2006). Presentación. La formación para el empleo de jóvenes sin graduado: educación, capacitación y socialización para la integración social. REVISTA DE EDUCACIÓN, (341), 15-34. Disponible en http://www.mecd.gob.es/dctm/revista-de-educacion/numeros completos/re341.pdf?documentId=0901e72b811e3184 [Consultado el 14 de enero de 2008]

OECD (1996). Lifelong learning for all. Meeting of the Education Committee at ministerial level, 16-17 January 1996. Paris: OECD Publishing.

Real Decreto 127/2014, del 28 de febrero, por el que se regulan aspectos específicos de la Formación Profesional Básica de las enseñanzas de formación profesional del sistema educativo, se aprueban catorce títulos profesionales básicos, se fijan sus currículos básicos y se modifica el Real Decreto 1850/2009, del 4 de diciembre, sobre expedición de títulos académicos y profesionales correspondentes a las enseñanzas establecidas en la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (BOE núm 55, de 5 de marzo de 2014)

Romero, R.R. y Estévez, A. (2015). La profesionalización de los contenidos. Desafío para el desempeño del docente de asignaturas de formación general y básicas de la educación técnica y profesional. DIDASC@LIA: DIDÁCTICA Y EDUCACIÓN, 6 (4), 45-57. Disponible en: http://runachayecuador.com/refcale/index.php/didascalia/article/view/1047/629 [Consultado el 12 de marzo de 2017]

Sarceda-Gorgoso, M-C. (2008). Deseño en formación ocupacional e inserción laboral. Vigo: Servizo de Publicacións da Universidade de Vigo.

Sarceda-Gorgoso, M-C. y Rial, A. (2011). De las prácticas en alternancia a la inserción laboral: resultados de una investigación. REVISTA DE DOCENCIA UNIVERSITARIA (REDU), 9 (2), 231-252. Disponible en http://redu.net/redu/index.php/REDU/article/view/266/pdf [Consultado el 22 de marzo de 2013] UNESCO (2014). UNESCO Education Strategy 2014-2021. París: UNESCO. Disponible en: http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002312/231288e.pdf [Consultado el 14 de enero de 2016]

Published

2018-03-22

How to Cite

Sarceda Gorgoso , M.-C. . (2018). EDUCATIONAL POLICIES IN SPAIN FOR THE CONTINUITY IN THE EDUCATIONAL SYSTEM AND THE PROFESSIONAL QUALIFICATION: THE CASE OF THE BASIC VOCATIONAL TRAINING. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 9(1), 227–240. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/743

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos