THE EPISTEMOLOGICAL STATUTE OF PEDAGOGY IN DEBATE: A POINT OF VIEW FOR REFLECTION

Authors

  • Mirella del Pilar Vera Rojas Universidad Nacional de Chimborazo
  • Rosa María Massón Cruz Universidad de La Habana

Keywords:

Pedagogy; epistemological statute; education sciences; researchers; educators.

Abstract

The article presents an analysis of the so-called "Crisis of Pedagogy" from the analysis of its current epistemological status, for this it relies on the most outstanding scholars of this topic in Latin America, from its considerations the essential aspects of the theoretical debate and practical situations that affect the development of science, highlighting in the analysis the relationship between Pedagogy and the Sciences of Education and the role of educators and their educational practices as the essential factor so that what is considered today crisis or loss of identity of Pedagogy is reversed in challenges for its continuous development and new proposals in the transformation of the educational reality.

Author Biographies

Mirella del Pilar Vera Rojas, Universidad Nacional de Chimborazo

Magister. Profesora Titular. Facultad de Ciencias de la Educación, Humanas y Tecnologías. Universidad Nacional de Chimborazo. Riobamba, Ecuador.

Rosa María Massón Cruz, Universidad de La Habana

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular. Centro de Estudios para el Perfeccionamiento de la Educación Superior. Universidad de La Habana, Cuba.

References

Avanzini, Guy. (1979). La pedagogía en el Siglo XX, Narcea, Madrid.

Campos Villalobos, N. (2011). Concepto moderno de pedagogía. Universidad Internacional SEK, Chile.

Campos Villalobos, N. (2011). Sobre el estatuto epistemológico de la pedagogía. En: www.filo-edu.blogspot.com/2007/12/sobre-el-estatuto-epsitemológico-de-la.htm. Fecha: 17-02-10 (hora:4:00pm).

Cánovas, L y Chávez, J. (2004). Problemas contemporáneos de la pedagogía en América Latina en Compendio de Pedagogía. Colectivo de autores, Mined, La Habana – Cuba. Editorial Pueblo y Educación.

Cárdenas, Jorge. (1991). Algunos conceptos sobre Epistemología y Pedagogía. Revista “Palabra del Maestro” Perú.

Carr W, y Kemmis, S. (1986). Teoría crítica de la enseñanza. La investigación-acción en la formación del profesorado. Martínez Roca, Barcelona. Cap. 5 pp. 140-166.

Debesse, M. (1973). “Desafío a las ciencias de la educación”. Conferencia pronunciada en el VI Congreso Internacional de Ciencias de la Educación, Paris, 3-7 de sept.

Flórez Ochoa, R. (1994). Hacia una pedagogía del conocimiento. Editorial McGRAW-HILL Santafé de Bogotá – Colombia.

Libaneo, P. y otros. (1996). Pedagogía, ciencia de la educación?, San Pablo, Cortéz.

Luzuriaga, L. (1958). Pedagogía. Editorial Losada, Buenos Aires – Argentina.

Mattos, L. (1963). Pedagogía general. Editorial Kapelusz, S.A.- Buenos Aires – Argentina.

Nassif, R. (1974). Pedagogía general. Editorial Kapelusz, S.A.- Buenos Aires – Argentina.

Prieto Figueroa, L. (1985). Principios generales de la educación. Edit. Monte Ávila, Caracas – Venezuela.

Ramírez, E.A. (2015). Paradojas de la Pedagogía. Conferencia Central impartida en el Marco del Simposio Internacional organizado por la Red Iberoamericana de Pedagogía con sede en la Universidad Distrital, Bogotá – Colombia en https://.google.com/site/esguitar.

Sanjurjo, L.O. (1998). El estatuto científico de la pedagogía: entre la crítica y la posibilidad. Revista “Innovación Educativa” n° 8: pp. 59-69.

Silber, J. (2006) Artículo: “Reflexiones Epistemológicas sobre la Pedagogía” en https://es.scribd.com/doc/

Torres, M. (1991). Constructivismo y educación. Mimeo, New México. (Trad. de Félix Bustos, Santafé de Bogotá, 1992).

Universidad de Antioquia. (1993). El lugar de la Pedagogía dentro de las ciencias de la educación. En: Objeto y Método de la pedagogía. Departamento de Pedagogía. Facultad de Educación. Colombia.

Zuluaga y otros. Educación y Pedagogía una diferencia necesaria, Rev. Univ. Nac. De Colombia.

Published

2018-03-22

How to Cite

Vera Rojas, M. del P. ., & Massón Cruz, R. M. (2018). THE EPISTEMOLOGICAL STATUTE OF PEDAGOGY IN DEBATE: A POINT OF VIEW FOR REFLECTION. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 9(1), 181–188. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/740

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos