DEVELOPMENT OF A VIRTUAL ENVIRONMENT B-LEARNING WITH SIMULATORS OF CIRCUITS AND INSTRUMENTS FOR THE TEACHING OF BASIC ELECTRONICS IN TECHNICAL BACCALAUREATE

Authors

  • Nataly Sandoval Vizuete Universidad de las Fuerzas Armadas
  • Estuardo Vladimir Sandoval Vizuete Universidad Técnica de Cotopaxi
  • Pablo Santiago Cevallos Viscaíno Universidad de las Fuerzas Armadas
  • Víctor Hugo Romero García Universidad Técnica de Cotopaxi

Keywords:

Virtual environment; Electronics; B-Learning; Simulators; Circuits.

Abstract

Baccalaureate, is presented by the shortage and / or failure of physical technical equipment in the workshops, students cannot develop them independently; creating a notable incidence in the development of technical skills. Similarly, at the time of assembly many circuits are affected by inappropriate designs that do not allow the theoretical verification, affecting notably the technical educational process, so we set out to develop a virtual environment B-Learning with Circuit Simulators and Instruments for the teaching of Basic Electronics in Technical Baccalaureate. We used the empirical method where interviews, observation and surveys were conducted in which it was determined as a result that this proposal is excellent as a tool and complement of practical activities, considering these technological activities as a potential competence for technical students in Electronics of Consumption and for teachers as a considerable support in the management and transmission of knowledge of the subject. One of the main problems when working on the practices of the subject of Basic Electronics in Technical

Author Biographies

Nataly Sandoval Vizuete, Universidad de las Fuerzas Armadas

Ingeniera Electrónica, Especialidad Instrumentación. Magister en Tecnologías para la Gestión y Práctica Docente. Docente de la Unidad de Gestión de Tecnologías de la Universidad de las Fuerzas Armadas. Ecuador.

Estuardo Vladimir Sandoval Vizuete, Universidad Técnica de Cotopaxi

Licenciado en Ciencias de la Educación, Especialización Inglés. Magister en Gerencia Educativa. Diplomado en Gestión Superior. Docente a contrato en la Universidad Técnica de Cotopaxi. Ecuador.

Pablo Santiago Cevallos Viscaíno, Universidad de las Fuerzas Armadas

Licenciado en Ciencias de la Educación. Especialidad Inglés. Magister en Tecnologías para la Gestión y la Práctica Docente. Docente de Unidad de Gestión de Tecnologías de la Universidad de las Fuerzas Armadas. Ecuador.

Víctor Hugo Romero García, Universidad Técnica de Cotopaxi

Licenciado en Ciencias de la Educación, Especialidad Idiomas. Mención Plurilingüe. Magister en Docencia Universitaria y Administración Educativa. Docente Titular de la Universidad Técnica de Cotopaxi. Ecuador.

References

Adell, S.J. (1997). Tendencias en educación en la sociedad de las tecnologías de la información. Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa, Nº 7, Bilbao.

Arguelles, R. (2013). Las redes sociales y su aplicación en la educación, Revista UNAM, México.

Ballesteros, C. & Bermejo B. (2014). Manual de didáctica general para maestros de Educación Infantil y de Primaria. Ediciones Pirámide, segunda edición, España.

Bersin, J. (2004). The Blended Learning Book: Best Practices, Proven Methodologies, and Lessons Learned, Pfeiffer.

Bustos, A. & Coll, S. (2010). Los entornos virtuales como espacios de enseñanza y aprendizaje. Una perspectiva psicoeducativa para su caracterización y análisis, Revista Mexicana de investigación educativa, SCIELO, ISSN 1405-6666, México.

Escalante, R. & Gómez, F., (2011). Análisis comparativo de Simuladores de Circuitos Eléctrico, Revista Internacional de Educación en Ingeniería, ISSN 1940-1116.

García A, M. & García, J. (2012). Filosofía de la educación. Cuestiones de hoy y de siempre. Ediciones Universidad de Salamanca, Madrid, Narcea/UNED.

Gisbert Cervera, M., Adell Segura, J. (2002). Entornos de formación presencial virtual y a distancia. Boletín RedIRIS, 40, Barcelona.

Manzo, J. & Thoilliez, B. (2014). Fundamentos de la Didáctica. Definiendo a la Didáctica y el Diseño Instruccional. Centros de altos estudios universitarios OEI, España.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN DEL ECUADOR. (S/A). Figura profesional Electrónica de Consumo. Componente curricular bachillerato técnico - Dirección Nacional del Currículo, Ecuador.

Published

2018-03-22

How to Cite

Sandoval Vizuete, N. ., Sandoval Vizuete, E. V., Cevallos Viscaíno, P. S., & Romero García, V. H. (2018). DEVELOPMENT OF A VIRTUAL ENVIRONMENT B-LEARNING WITH SIMULATORS OF CIRCUITS AND INSTRUMENTS FOR THE TEACHING OF BASIC ELECTRONICS IN TECHNICAL BACCALAUREATE. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 9(1), 133–140. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/736

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)