DEVELOPMENT OF A VIRTUAL ENVIRONMENT B-LEARNING WITH SIMULATORS OF CIRCUITS AND INSTRUMENTS FOR THE TEACHING OF BASIC ELECTRONICS IN TECHNICAL BACCALAUREATE
Keywords:
Virtual environment; Electronics; B-Learning; Simulators; Circuits.Abstract
Baccalaureate, is presented by the shortage and / or failure of physical technical equipment in the workshops, students cannot develop them independently; creating a notable incidence in the development of technical skills. Similarly, at the time of assembly many circuits are affected by inappropriate designs that do not allow the theoretical verification, affecting notably the technical educational process, so we set out to develop a virtual environment B-Learning with Circuit Simulators and Instruments for the teaching of Basic Electronics in Technical Baccalaureate. We used the empirical method where interviews, observation and surveys were conducted in which it was determined as a result that this proposal is excellent as a tool and complement of practical activities, considering these technological activities as a potential competence for technical students in Electronics of Consumption and for teachers as a considerable support in the management and transmission of knowledge of the subject. One of the main problems when working on the practices of the subject of Basic Electronics in Technical
References
Adell, S.J. (1997). Tendencias en educación en la sociedad de las tecnologías de la información. Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa, Nº 7, Bilbao.
Arguelles, R. (2013). Las redes sociales y su aplicación en la educación, Revista UNAM, México.
Ballesteros, C. & Bermejo B. (2014). Manual de didáctica general para maestros de Educación Infantil y de Primaria. Ediciones Pirámide, segunda edición, España.
Bersin, J. (2004). The Blended Learning Book: Best Practices, Proven Methodologies, and Lessons Learned, Pfeiffer.
Bustos, A. & Coll, S. (2010). Los entornos virtuales como espacios de enseñanza y aprendizaje. Una perspectiva psicoeducativa para su caracterización y análisis, Revista Mexicana de investigación educativa, SCIELO, ISSN 1405-6666, México.
Escalante, R. & Gómez, F., (2011). Análisis comparativo de Simuladores de Circuitos Eléctrico, Revista Internacional de Educación en Ingeniería, ISSN 1940-1116.
García A, M. & García, J. (2012). Filosofía de la educación. Cuestiones de hoy y de siempre. Ediciones Universidad de Salamanca, Madrid, Narcea/UNED.
Gisbert Cervera, M., Adell Segura, J. (2002). Entornos de formación presencial virtual y a distancia. Boletín RedIRIS, 40, Barcelona.
Manzo, J. & Thoilliez, B. (2014). Fundamentos de la Didáctica. Definiendo a la Didáctica y el Diseño Instruccional. Centros de altos estudios universitarios OEI, España.
MINISTERIO DE EDUCACIÓN DEL ECUADOR. (S/A). Figura profesional Electrónica de Consumo. Componente curricular bachillerato técnico - Dirección Nacional del Currículo, Ecuador.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Nataly Sandoval Vizuete, Estuardo Vladimir Sandoval Vizuete, Pablo Santiago Cevallos Viscaíno, Víctor Hugo Romero García
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.