BLENDED LEARNING AS A TEACHING STRATEGY ENGLISH LANGUAGE LEARNING IN BASIC EDUCATION STUDENTS

Authors

  • Javier Antonio Zambrano Mero Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Extensión Bahía de Caráquez
  • German Wenceslao Carrera Moreno Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí
  • María Soledad Williams Zambrano Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí
  • Gina Silvana Venegas Álvarez Universidad Técnica de Cotopaxi
  • Gabriel José Bazurto Alcívar Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí

Keywords:

hybrid learning; teaching - learning process; strategy; techniques; platforms.

Abstract

The present research was carried out due to the advantages offered by b-learning or hybrid learning, are palpable and the progress that can be achieved in the educational experience of the student are favorable. The use of techniques allowed defining the role that allows the student and teacher to have technological resources (TIC’s) and unlimited interactive online programs that help develop and strengthen the skills needed to communicate with other individuals such as: listening, speaking, reading and writing. As a relevant result it was obtained that 67% of the teachers indicated that they frequently use edmodo and 33% use another platform. With this information it can be interpreted that all teachers are familiar with the use of interactive platforms even though they do not use the same in the teaching-learning process. What is contradictory is that 34% of teachers use ICT mainly for information, 33% for entertainment and 33% for work. It is demonstrated in the cross - analysis that the implementation of blended learning is fundamental and feasible for the improvement of the teaching - learning process in basic level students. Designing a methodological strategy for the implementation of the blearning in the teaching-learning process of the students' educational units of the sector will allow enhancing the learning of the English language.

Author Biographies

Javier Antonio Zambrano Mero, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Extensión Bahía de Caráquez

Magister en Enseñanza del Idioma Inglés. Licenciado en Ciencias de la Educación, MEnción Ingles. Doctorante de la Universidad de Nacional de Rosario, Argentina. Investigador acreditado por la SENESCYT. Docente de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Extensión Bahía de Caráquez. Ecuador.

German Wenceslao Carrera Moreno, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí

Magister en Enseñanza del Idioma Inglés. Licenciado en Ciencias de la Educación, Mención Inglés. Director del proyecto de investigación Comprensión Lectora y Escritura Académica, Doctorante de la Universidad de Nacional de Rosario (Argentina). Profesor de la carrera Pedagogía de los Idiomas Nacionales y Extranjeros Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. Ecuador.

María Soledad Williams Zambrano, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí

Magister en Enseñanza del Idioma Inglés. Licenciada en Ciencias de la Educación, Mención Inglés. Doctorante de la Universidad de Nacional de Rosario, Argentina. Docente del Centro de Idiomas de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. Ecuador.

Gina Silvana Venegas Álvarez, Universidad Técnica de Cotopaxi

Magister en Educación Superior. Docente a Tiempo Completo de la Universidad Técnica de Cotopaxi. Decana de la Facultad de Ciencias Humanas y Educación. Doctorante de la Universidad de Nacional de Rosario, Argentina. Ecuador.

Gabriel José Bazurto Alcívar, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí

Magister en Enseñanza del Idioma Inglés. Licenciado en Ciencias de la Educación, Mención Inglés. Doctorante de la Universidad de Nacional de Rosario, Argentina. Docente de la Carrera de Idiomas en la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. Responsable de Evaluación interna y práctica y pasantía de la carrera. Ecuador.

References

Aguado, D. y Arranz, V. (2005): “Desarrollo de competencias mediante blended learning: un análisis descriptivo”

Aiello, M. y Williem, C. (2004). “El blended learning como práctica transformadora” Disponible en: http://www.sav.us.es/pixelbit/articulos/n23/n23art/art2302.htm

Andrade, A. (2007) “Aprendizaje combinado como propuesta en la convergencia”

Ávila, P. y Bosco, M. (2001). “Ambientes virtuales de aprendizaje - una nueva experiencia” Disponible en: http://investigacion.ilce.edu.mx/panel_control/doc/c37ambientes.pdf

Bartolomé, A. y Sandals, L. (1998). Save the University. About Technology and Higher Education.

Bartolomé, R. (2004). Blended learning. Conceptos básicos. En Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación

Benavides, J. (1998) “El Computador en el Desarrollo de la Lectura en Inglés”

Bielawski, L., Metcalfe D. (2002). “Blended e-learning: Integrating Knowledge, Performance Support and Online learning, Human Resource Development”

Brennan, M. (2004). Blended learning and Business Change. Chief Learning Officer Magazine.

Brito, V. (2008). “El Foro Electronico: Una Herramienta Tecnologica Para Facilitar El Aprendizaje Colaborativo” Disponible en http://www.uib.es/depart/gte/edutece/revelec17/brito

Brodsky, M. (2003). Four Blended learning Blunders and How to Avoid Them. Learning Circuits.

Cabero, J y Llorente, C. (2007). “La interacción en el aprendizaje en red: uso de herramientas, elementos de análisis y posibilidades educativas”

Cabero, J y Llorente, C. (2008). “Del eLearning al Blended learning: nuevas acciones educativas”. Quaderns Digitals, vol. 51.

Cebrián, M. (2011) “Procesos educativos con TIC en la sociedad del conocimiento”

Council of Europe (2011). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Council of Europe.

Doughty, C. y Long, M. (2003). Optimal psycholinguistic environments for Distance Foreign Language Learning. Disponible en: http://llt.msu.edu/vol7num3/doughty/default.html

García, L. (2002). La educación a Distancia. De la teoría a la práctica. Disponible en: http://terras.edu.ar/aula/cursos/3/biblio/GARCIA_ARETIO_Lorenz o-CAP_1-Bases_conceptuales.pdf

Heinze, A. y Proter, C. (2004). “Reflections of the use of blended learning”.

Murphy, P. (2003). The hybrid strategy: Blending face-to-face with virtual instruction to improve large section courses. University of California Regents. Teaching, Learning, and Technology Center.

National Curriculum Guidelines – english as a foreign Language. Disponible en: http://educacion.gob.ec/wpcontent/uploads/downloads/2014/09/01

National-CurriculumGuidelines-EFL-Agosto-2014.pdf - Piaget J. (1967) “Teoría psicogenética de Jean Piaget”

Zanón, J. (2007). Psicolingüística y didáctica de las lenguas: Una aproximación histórica y conceptual. Disponible en: http://marcoele.com/descargas/5/zanon-psicolinguistica.pdf

Published

2018-03-22

How to Cite

Zambrano Mero, J. A. ., Carrera Moreno, G. W., Williams Zambrano, M. S., Venegas Álvarez, G. S., & Bazurto Alcívar, G. J. (2018). BLENDED LEARNING AS A TEACHING STRATEGY ENGLISH LANGUAGE LEARNING IN BASIC EDUCATION STUDENTS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 9(1), 55–70. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/730

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)